Het contract van Sam en Dan Houser, de creatieve geesten achter de Grand Theft Auto-reeks, loopt aanstaande februari af. Industrie-analist Michael Pachter verwacht dat er een biedingsoorlog zal losbarsten waarbij verschillende uitgevers zullen proberen deze twee talenten in te lijven. Voor Take Two zijn er dan twee opties, die beiden negatief uitpakken. Of ze moeten diep in de buidel tasten om de Housers te behouden, of ze verliezen de creativiteit van de mannen wat de Grand Theft Auto-reeks wel eens flink zou kunnen devalueren.

Pachter vergelijkt de situatie met die van Medal of Honor. Op het hoogtepunt van de reeks, na de release van Medal of Honor: Allied Assault, liepen ook de creatieve geesten weg om een eigen studio te starten. Dat werd Infinity Ward, waaruit de Call of Duty-reeks voortkwam. Sindsdien verkoopt die reeks meer exemplaren dan Medal of Honor.

Wanneer de Housers naar een andere uitgever zouden gaan, zouden ze daar een reeks kunnen beginnen die direct concurreert met de GTA-reeks. Pachter vergelijkt het talent van Housers als die van een goede Hollywood-regisseur die, ondanks de vele mensen die aan het product werken, echt zijn stempel erop weet te drukken.

Het worden sowieso spannende tijden voor Take Two. Vandaag werd bekend dat Electronic Arts de overnamepogingen staakt, waarna het aandeel Take Two op de beurs met 30% onderuit ging. Dat EA het bod niet verhoogde, is volgens analisten tekenend voor de games die Take Two momenteel in ontwikkeling heeft.