"Er zijn wat vragen gesteld, mensen zagen de Quake Champions-trailer en zeiden 'Oh mijn god, is het een moba?' Nee. Het is geen moba. Het is geen moba." benadrukt Willits.
Willits verduidelijkt de keuze voor speelbare Champions: "Naar ons idee zijn de Champions een natuurlijke evolutie van niet alleen Quake, maar het hele genre. Daarom zie je steeds meer games die om de personages draaien, omdat dat niet fundamenteel aan de gameplay sleutelt, maar de ervaring verbetert en je meer te doen geeft."
Geen Overwatch
Hoewel dat doet denken aan Overwatch met zijn 21 unieke personages, is Quake Champions volgens Willits compleet anders: "Het wordt een gritty, volwa en, bloederig, competitief, zenuwslopend en supersnel spel." De game moet voelen als een natuurlijke progre ie van Quake Live, met "rocket jumpen, strafen, in de lucht bewegen, verpakt in "een moderne, hedendaagse game".
Het de bedoeling dat Quake Champions oude Quake-fans aanspreekt en tegelijk nieuwe spelers aantrekt esports-insteek. Om dat te bewerkstelligen zitten er nieuwe team-modi in. Het is ook een van de redenen dat de game pc-exclusive wordt. "Voor dit spel willen we ons richten op het platform dat ons de competitieve esports-invalshoek kan geven waar we naar streven", aldus Willits.