Nieuws
horizon forbidden west

PS5- en PS4-versies Horizon Forbidden West gelijktijdig ontwikkeld

Guerrilla Games vertelt meer over de evolutie van Aloy

Geschreven door Michel Musters op
De PlayStation 5- en PlayStation 4-versies van Horizon Forbidden West zijn gelijktijdig ontwikkeld.

Dat meldt ontwikkelaar Guerrilla Games in een nieuw artikel over de game op PlayStation Blog. "We hebben de game tegelijk ontwikkeld en getest op zowel PS4 als PS5, want het is belangrijk voor ons dat PS4-spelers een net zo'n indrukwekkende ervaring voorgeschoteld krijgen", aldus Bastien Ramisse, lead character artist bij de studio. 

Hij vervolgt: "Met de kennis die we (tijdens de ontwikkeling) van Horizon Zero Dawn hebben opgedaan wisten we dat we nog mogelijkheden achter de hand hadden om het realisme en de kwaliteit van het uiterlijk van onze personages te verbeteren."

De PlayStation 5 maakt het echter wel mogelijk om de game er beter uit te laten zien. "Elke generatie geeft ons meer polygonen om aan de personages toe te voegen, zodat we meer details kunnen toevoegen. (...) Het is een droom die uitkomt voor spelers en ontwikkelaars."

In het artikel op PlayStation Blog wordt meer verteld over wat spelers van Forbidden West en hoofdpersonage Aloy kunnen verwachten. Horizon Forbidden West verschijnt op 18 februari 2022 op PlayStation 5 en PlayStation 4.

Horizon Forbidden West

Dit artikel delen:

Lees meer

Resident Evil 4 VR komt op 21 oktober uit Nvidia DLSS: Bijna te mooi om waar te zijn
11

Reacties op: PS5- en PS4-versies Horizon Forbidden West gelijktijdig ontwikkeld

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 27 september 2021 15:28
    Ook logisch bron code is bijna het zelfde met wat verbeteringen op ps5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 27 september 2021 16:12
    @hulstpower Want jij hebt deze broncode gezien?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 27 september 2021 17:00
    @Messtranor nee maar op pc als je settings aanpast heb je toch ook geen andere broncode voor elke aangepaste setting, en sinds de ps4, /one/ps5/ series allemaal zo beetje als pc werkt, zal dit ook zo werken. Ze moeten het wel. Programmeren maar horizon is een ps4 game die wat dingen er bij krijgt die alleen op ps5 werkt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 28 september 2021 07:18
    @hulstpower Dit klopt niet helemaal. De architectuur van consoles kan echt wel behoorlijk verschillen van PC's. Dit zit hem vooral in de manier waarop data wordt ingeladen in je RAM en hoe de CPU's worden benut. Dit is waarom console ports naar de PC altijd extra moeten letten op hoe gebieden en textures worden ingeladen. De hardware van consoles is zodanig specifiek ingericht om een ding goed te doen dat de vertaalslag naar generieke PC-hardware een stuk moeilijker wordt. Het feit dat fe PS5 gebruik maakt van de capaciteiten van z'n SSD nog daargelaten.

    Ook het verschil tussen consoles is niet verwaarloosbaar. Vergeet niet dat we van twee naar acht cores zijn gegaan op de PS5 en dat ook dat weer een hele nieuwe logistiek met zich meebrengt wat betreft de manier waarop data wordt ingeladen, etc. Dit is waarom PS4 games op de PS5 gewoon draaien als een PS4 game, inclusief lage framerate (hoewel stabieler!) en gekke texture popup. Heeft alles te maken met de manier waarop de game de hardware gebruikt, en die is niet geoptimaliseerd voor bijv. SSD laadtijden of het gebruik van 8 cores.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 28 september 2021 07:31
    @Witty1889 Tuurlijk zit er een verschil in maar ps4 en ps5 en one en series zijn nu custom pc's met aangepaste software er op, en horizon is gewoon een ps4 game die verbeteringen krigjt op de ps5.
    As you probably know by now, the PS4 is essentially a $400 PC. It has an x86 PC CPU, a standard PC GPU, and the same kind of RAM that you'd find on a PC graphics card. There are a few custom chips on the PS4's motherboard, but for the most part it's just a normal PC with some custom software

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 28 september 2021 08:13
    @hulstpower Klopt helemaal, maar omdat het een hele specifieke PC is, blijft de architectuur van de games op de console nog steeds echt anders dan voor PC's. Precies om wat Messtranor zegt; de manier waarop de hardware wordt GEBRUIKT is heel anders dan op een PC. Om nog maar niet te spreken dat een PC game op alle mogelijke up to date hardware moet kunnen draaien, wat ook weer een boel optimalisatie en dynamiek vraagt. Je kan niet uitgaan van de aanwezigheid van 8 cores met elk een hele specifieke functie en een X aantal gb RAM in elke gaming PC dus het spel/de engine moet daar ook mee om kunnen gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 28 september 2021 08:17
    @Witty1889 nee maar dat kunnen ze wel op ps4 en ps5 want de hardware veranderd daar niet heel veel in ze weten percies wat een ps4/pro en ps5 heeft en kunnen ze dus heel makkelijk een game voor de ene maken en het upgraden naar de ps5. Ook dat dev's al zeiden dat de defkit weinig veranderd was van de ps5 tegen over die van ps4 en bij xbox was er wel weer veel veranderd vandaar dat de eerste games daar dus ook niet perfect liep.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 28 september 2021 07:40
    @Witty1889 Uhm, hoe bedoel je van 2 naar 8 cores op ps5? De PS4 had al 8 cores, namelijk 2 Quad cores. Daarvan worden er wel maar 6 daadwerkelijk gebruikt voor games, de andere 2 voor background processen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 28 september 2021 08:11
    @Messtranor Mijn fout! Ik doelde op de twee quads waar jij het over had maar had niet door dat die ook weer in vier zijn gesplitst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 27 september 2021 17:06
    Leuk verhaal maar ik geloof er geen fluit van dat ze beide tegelijk zijn ontwikkeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 27 september 2021 20:52
    Tuurlijk wel, het is gewoon ontwikkeld voor pc wat met wat sliders zowel op ps4 als pa5 draait. @DarkraverX

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.