Nieuws
PlayStation 5

PS4-games moeten vanaf juli ook op PlayStation 5 werken

Verantwoordelijkheid ligt bij de ontwikkelaar

Geschreven door Zoë Bonefaas op
Elke game die na 13 juli uitkomt voor de PlayStation 4 moet ook op de PlayStation 5 werken. Dat heeft Sony bekendgemaakt in documentatie voor ontwikkelaars.

Deze nieuwe regeling moet volgens Eurogamer garanderen dat elke game die na 13 juli uitkomt voorwaarts compatibel zijn. Het is natuurlijk aan de ontwikkelaar zelf om ervoor te zorgen dat de games inderdaad werken op de PlayStation 5. Sony zal wel de ontwikkelaars individueel benaderen om te bespreken hoe ze de compatibiliteit met de PlayStation 5 kunnen testen.

Een game telt als compatibel als de game zonder problemen werkt op de PlayStation 5. Daarnaast moet de game op zowel de PlayStation 5 als de PlayStation 4 dezelfde features hebben. Games die voor 13 juli zijn ingediend bij Sony hebben geen patch nodig, maar dit wordt wel sterk aangemoedigd door het bedrijf.

In april 2019 werd het bestaan van backwards compatibility in de PS5 bevestigd. De PlayStation 5 bevat technologie waardoor het mogelijk is om PS4-games af te spelen op de nieuwe console van Sony. Bij lancering zijn 'bijna alle' PS4-games speelbaar op PS5.Het is nog niet bekend of ook games voor de eerste PlayStation, PlayStation 2 of PlayStation 3 ook worden ondersteund.

De PlayStation 5 moet ergens dit najaar uit gaan komen. Lees hier alle feiten en geruchten over de nieuwe console van Sony.

dualsense ps5

Dit artikel delen:

Lees meer

Sony kondigt PlayStation 5-evenement aan voor 4 juni Life is Strange-ontwikkelaar Dontnod opent nieuwe studio
34

Reacties op: PS4-games moeten vanaf juli ook op PlayStation 5 werken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 29 mei 2020 16:41
    Ok maar krijgt de game dan ook betere fps en hogere resolutie wat xbox al wel doet en ook bij series x gaat doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 29 mei 2020 16:47
    Sony begint m toch een beetje te nijpen met de backwards compatibiliteit en smart delivery van de Xbox.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 29 mei 2020 17:01
    Mja dit is het eigenlijk allemaal net niet hè? De ps5 zal het echt van de exclusives moeten gaan hebben want met al het andere heeft de xsx toch een streepje voor momenteel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 30 mei 2020 07:52
    @wazp

    Knap dat je dat al weet. Als het gaat om exclusives, hebben ze in het verleden bewezen dat het wel goedkomt. Wacht dus maar even af ;).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 30 mei 2020 10:31
    @Bteqq lees jij het nieuws wel 😜? Afgaande op alles wat bevestigd is loopt Microsoft gewoon voor op Sony. Dus ik heb het over hardware, game pass, backward compatibility, smart delivery. Dus ja dat weet ik nu al.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 30 mei 2020 12:31
    @wazp

    Jazeker doe ik dat. Maar ik krijg het idee dat het steeds minder mensen hier om de games gaat? Al die andere dingen zijn (oké, voor mij dan) bijzaak.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyNL

    • 31 mei 2020 08:13
    @wazp

    Laten we eerst afwachten waar Sony mee komt. Microsoft blaast van alles en nog wat naar buiten, en Sony kiest een hele andere strategie. Meneer Spencer is goed in verhalen vertellen. Maar niemand heeft de xsx of de Ps5 al in actie gezien. Niemand weet dus waar beide apparaten toe in staat zijn. Conclusies conclusies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 29 mei 2020 17:15
    Is gewoon netjes. Ivm corona zullen er wat games die allicht voor launch gepland stonden allicht worden uitgesteld. Zoiets heeft Uncle Phil ook al aangegeven bij Xbox. Doet niemand wat aan, kan gebeuren. Op deze manier vangen ze dat gat een beetje op. Weet niet of alle ontwikkelaars hier even blij mee zijn (geen idee of dit juist weer extra tijd gaat kosten bijv).. maar voor ons gamers is dit alleen maar relaxed natuurlijk.

    Wel leuk; voorwaarts compatibel games op een backwards compatibel machine. . probeer dat maar eens dronken uit te leggen ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 mei 2020 18:22
    @kleinekoosjer nee games die volgend jaar uit moeten komen worden misschien vertraagd. Games dit jaar komen gewoon uit gaat Phil van uit. Het is de motion cap wat er voor zorgt dat games vertraagd worden rest kan vanuit huis gedaan worden veel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Streepje X

    • 29 mei 2020 17:24
    MS lijkt het tot nu toe toch echt veel beter voor elkaar te hebben hoor. Met alles eigenlijk, een los van die rare presentatie laatst, en weten wat de gamer wil. Backwards compatibiliteit is onder andere een belangrijk item geworden omdat games van een vorige generatie, meer her speelbaar zijn dan ooit. Tis allang niet meer zo dat je games er op de desbetreffende nieuwe console, 100x mooier uit ziet, en je game er ineens totaal niet meer uit ziet! De PS5 gaat een 100 % een mooie machine worden, maar ik denk dat de nieuwe Xbox het toch echt beter gaat doen, dan bv de Xbox one. Het idee dat ik straks gewoon een one en of zelfs Xbox&360 games in de Series X kan stoppen en spelen, neigt mij om deze generatie over te gaan stappen op de box van ome Phil.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 30 mei 2020 09:05
    @Streepje X

    Je mag hopen dat ze het beter doen mbt Xbox One!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 29 mei 2020 18:35
    Als die PS3 backward compatible is, dan zal die redelijk snel in mijn collectie komen, heb nog veel te veel PS3 games (wat IK nog steeds leuk vind). Mijn PS3 phat(Iaatste variant) werkt nog perfect en ik gebruik em nog dagelijks voir dvd/bluray en streaming/mediaspeler.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 mei 2020 19:13
    @SuperDre gaat alleen gebeuren als ze de cellen processor er in zetten anders geen ps3 tenzij je psnow neemt of ze doen psnow ps3 games gratis

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 29 mei 2020 18:35
    Ik hoop dat een hoop games van daarvoor ook gewoon een patch krijgen. Snap wel dat ze het nodig vinden er een datum aan te hangen, maar wel jammer voor de pareltjes die er al zijn. Ach ja de meeste die ik echt wilde spelen heb ik al gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 29 mei 2020 19:33
    Ja ik snap wel dat ze het melden, maar dit staat natuurlijk in schril contracst met wat de nieuwe XBox gaat bieden, alle games vanaf de originele XBox speelbaar op de nieuwste console. Dan is dit wel een beetje een tegenvaller

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 29 mei 2020 20:06
    Niet om het een of ander hoor, De hele backward compatibility ios natuurlijk leuk en zeker een pluspunt. Maar ik hoor hier constant het aangezwengeld worden alsof het de doorslaggevende factor gaat worden.
    No fucking way, Het is een leuke extra maar niet de reden om een nieuwe console te kopen. NIEUWE games gaan een console verkopen. En voordat iemand me weer in een bepaald hokje gaat stoppen. Ik bedoel dat BEIDE kampen nog weinig tot niets echt nieuws hebben laten zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 29 mei 2020 21:38
    @darkmanwls als je met "weinig nieuws" enkel op nieuwe games doelt zal je inderdaad nog wat geduld moeten hebben voordat de echte exclusives aangekondigd worden door beide kampen. Maar ik denk dat het sowieso nog wat te vroeg is daarvoor, omdat veel van de betere exclusives toch pas over een paar jaar uitkomen.

    Persoonlijk kijk ik nu vooral naar wat de consoles zelf te bieden hebben op hardwaretechnisch gebied en features. En in dat geval is er zeker genoeg nieuws aangekondigd door met name Microsoft. Sony doet het allemaal erg rustig aan, en als ze iets aankondigen lijkt het toch elke keer weer een reactie op een aankondiging van Microsoft. En elke keer heb ik zelf zoiets van "mwah, dat had beter gekund Sony".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 29 mei 2020 22:06
    @wazp Ik doel inderdaad op nieuwe games, dat is waar ik een console voor koop. Niet om er ouwe games op te spelen, dat is bijzaak. Daarvoor kan ik namelijk ook gewoon de oude console gebruiken. Grafische upgrades zijn leuk, maar nogmaals, niet nieuwe console waardig voor mij.
    Dat is ook waarom ik nooit een console koop in het 1e jaar dat ie uit is. En ik snap dat die games niet direct bij launch beschikbaar zullen zijn, maar ze kunnen wel vast aangekondigd worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 29 mei 2020 22:35
    @darkmanwls ja ik snap je hoor. Ik koop ook geen nieuwe console om oudere games op te spelen. Maar dat de mogelijkheid er is om oudere games op te spelen zonder een extra console onder mijn tv te zetten is toch een leuk extraatje. Zeker als de game ook nog eens een hogere framerate haalt. In combinatie met de gamepass zie ik hier wel heil in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 30 mei 2020 00:29
    @wazp Punt voor mij is dat ik ook al een game pc heb, waar ik ook gewoon alle xbox games op zal kunnen spelen. Dus voor mij wordt het hoe dan ook sony. Heeft weinig te maken met echt een voorkeur, maar er is voor mij gewoon geen reden om een xbox console te halen.