De belangrijkste bevinding van Van Dongen is dat het overgrote deel van consumenten de game gratis heeft gedownload. Hiervan deden 47.379 dat via de officiële optie om het spel zonder betaling aan te schaffen en naar schatting 200.000 via torrentsites, waarop hij de game ook zelf had verspreid.
Van de mensen die wel geld hebben neergelegd voor Proun, betaalde het grootste deel (1795 spelers) het minimum van twee dollar. Andere uitschieters zijn vijf tot zes, zes tot zeven en tien tot veertien dollar, met ieder zo tussen de vijfhonderd en negenhonderd consumenten die hiervoor kozen.
Gemiddelde opbrengst
In totaal heeft van Dongen bijna 20.000 dollar, omgerekend iets meer dan 14.000 euro, verdiend aan Proun, wat met een schatting van negen maanden ontwikkeltijd neer zou komen op een maandelijks inkomen van 1567 euro. Gemiddeld kreeg hij van de betalende spelers 5,23 dollar. Berekend over alle spelers (inclusief degenen die Proun gratis hebben gedownload), ligt het gemiddelde aanzienlijk lager, namelijk op 9 dollarcent.
'Mensen zijn lui'
Van Dongen denkt dat het feit dat er uiteindelijk zo'n klein percentage voor de game betaald heeft komt doordat mensen in principe lui zijn. Voor de gratis optie was geen betalingsinformatie vereist en deze genoot volgens hem daardoor de voorkeur. Als experiment is de gratis versie daarom niet langer beschikbaar; spelers moeten nu minimaal één dollar betalen, maar kunnen er nog steeds voor kiezen om meer te betalen. Van Dongen wil kijken of dit uiteindelijk tot relatief meer inkomsten leidt.
Reacties op: Proun-maker analyseert pay what you want-principe
geert1
Toch is zelf de prijs bepalen volgens mij voor andere indie-games e.d. niet de beste optie. Voor grotere titels al helemaal niet. Ik zie liever gewoon een eerlijk prijspunt, voor simpelere spellen bijvoorbeeld 5-10 euro, en voor grote titels 20-40 euro.
spanny
The Chosen One
maikelsteneker
Ronnie N
ComicsReader
Quantro
DvdGiessen
Jeff Vogel heeft hier een interessant stuk over geschreven, wat indien het je interesseert zeker het lezen waard is: http://jeff-vogel.blogspot.com/2010/10/should-games-sell-for-donations-or-is.html
Oh, en had ik het al gezegd? Er is op het moment weer een Bundle bezig. ;) http://www.humblebundle.com/
Devodka
Kael
Thanks mijn weekend zit vol met games om te proberen