Nieuws
Diablo 4

Prominente ontwikkelaars Diablo 4 niet meer werkzaam bij Blizzard

Ook een World of Warcraft-designer is vertrokken

Geschreven door Michel Musters op
Twee Blizzard-ontwikkelaars die aan het roer stonden van Diablo 4 zijn vertrokken bij de uitgever. Ook een World of Warcraft-designer werkt er niet meer.

Het gaat om de regisseur van Diablo 4, Luis Barriga, alsmede lead designer Jesse McCree. Tot slot is World of Warcraft-senior designer Jonathan LeCraft opgestapt. Kotaku hoorde dit in eerste instantie van bronnen, maar Activision Blizzard heeft het inmiddels aan de site bevestigd. Het is daarbij niet duidelijk of ze vrijwillig zijn opgestapt of zijn ontslagen.

"We hebben een uitgebreid, getalenteerd scala aan ontwikkelaars en nieuwe leiders die op de juiste plekken zijn aangesteld", aldus het bedrijf in een statement naar Kotaku. "We hebben er vertrouwen in dat we progressie blijven boeken, ongelooflijke ervaringen aan onze spelers kunnen bieden en gaan door in een veilige, productieve werkomgeving voor iedereen."

Er werden geen redenen gegeven voor het vertrek, maar drie weken geleden klaagde de staat Californië Activision Blizzard aan vanwege een giftige werkomgeving waarin discriminatie, ongelijkheid en seksuele intimidatie een vast onderdeel zouden zijn. Werknemers hebben hun onvrede geuit over een statement van CEO Bobby Kotick en hebben een organisatie samengesteld dat moet opkomen voor hun belangen. Blizzard-directeur J. Allen Brack is inmiddels vertrokken en wordt vervangen door Jennifer Oneal en Mike Ybarra.

Dit artikel delen:

Lees meer

Promotiemateriaal van Call of Duty: Vanguard bevestigt naam en bèta Seizoen 5 CoD: Black Ops Cold War en Warzone een dag uitgesteld
12

Reacties op: Prominente ontwikkelaars Diablo 4 niet meer werkzaam bij Blizzard

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    WvA

    • 12 augustus 2021 11:33
    Wat een drama daar. Het is maar goed dat Blizzcon 2021 gecancelled is, kan me niet voorstellen dat een event rondom Blizzard nu veel positiefs naar buiten kan brengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 12 augustus 2021 11:50
    @WvA dat is allemaal marketing, het heeft weinig met devs te maken.

    Blizzard vertoont nu alle tekenen van een bedrijf op de afgrond, op 1 verschil na… ze hebben nog meer dan genoeg middelen om door te blijven etteren met name dankzij hun WoW inkomsten. Ik zie ze niet zo snel verdwijnen, maar hoe trek je jezelf uit het slop als de kwartaalcijfers niet echt een indicatie geven dat er iets mis is…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KrisPain

    • 12 augustus 2021 13:02
    @gimbal2 Ik denk dat zij hierdoor hun prognose ook bij moeten stellen, waardoor de toekomstige winstgevendheid van de aandelen ook minder wordt. Het gevolg hiervan is mogelijk dat de aandeelhouders zich minder aangetrokken voelen om de aandelen te houden en het hierdoor verkopen, waardoor het weer zal zakken.
    Wie weet, maar ze zijn in ieder geval wel financieel aangetast, als jij daaraan twijfelde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 12 augustus 2021 11:45
    Poeh het is echt ellende daar. Ik zou er ook niet willen werken en ik zou ook niet naar blizzcon willen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 12 augustus 2021 12:21
    Als Diablo 4 met de release het goed gaat doen, zullen de meesten er weinig om geven wat er zich allemaal heeft afgespeeld bij Blizzard.
    Begrijp me niet verkeerd, want het is goed dat er nu schijnbaar veranderingen doorgevoerd worden, maar uiteindelijk als de games goed zijn vergeten we de rest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 12 augustus 2021 12:58
    @xeros klopt.. dat de cijfers super zijn maakt natuurlijk ook gelijk de weg vrij voor eikelgedrag bovenin de pyramide

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 12 augustus 2021 12:37
    Er wordt wat mij betreft iets vaak vertrouwd op Google translate. Goed terug te zien in dit artikel.
    Een uitgebreid rooster aan ontwikkelaars. Dat zeg je niet zo in het Nederlandsch en komt duidelijk van het Engelse roster.
    Of heb ik dat mis

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 12 augustus 2021 13:19
    @Ziminar Dit wil ik best even uitleggen, want ik geef graag een kijkje in de keuken.

    De waarheid ligt iets genuanceerder. Ik gebruik nooit Google Translate (voor Engelse teksten dan, want ik lees vloeiend Engels, iets in het Japans moet ik natuurlijk wel even door Translate halen om het te kunnen begrijpen). Ik lees de directe quote van Blizzard (die logischerwijs Engelstalig is) en maak er dan zo goed mogelijk een Nederlandse tekst van en probeer daarbij alle nuances en betekenissen zo goed mogelijk in Nederlandse zinnen te gebruiken.

    Door de hoeveelheid nieuws die we schrijven EN een soort blindheid tijdens het werken, mis je wel eens zoiets. Dan denk je (of ik in ieder geval) tijdens het vertalen letterlijk: roster = rooster, ja, dat klink best logisch. Dat heeft ook te maken met hoe normaal Engels in de Nederlandse taal is, zeker in ons vakgebied. Gewoon een denkfoutje dus.

    Dat neemt niet weg dat het inderdaad niet honderd procent correct en netjes Nederlands is, dus daar heb je helemaal gelijk in. Inmiddels aangepast!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 13 augustus 2021 09:43
    @MichelMusters bedankt voor je uitleg, de waarheid is altijd iets genuanceerder.
    Ik gewoon niet tegen slechte vertaling, niet dat ik een taalpurist ben. Daarom lees ik boeken liever in de oorspronkelijke taal.
    Ik sowieso het idee dat jij de enige bent die hier nieuwsberichten plaatst en dan zijn het er inderdaad nogal veel die je uit moet poepen elke dag, tel daarbij op dat een nieuwsbericht een uur later al verouderd is. Was in ieder geval niet mijn bedoeling om overdreven kritisch te doen, viel me gewoon op.
    Respect voor je harde werk in ieder geval

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 14 augustus 2021 11:25
    @Ziminar Ik zag het niet als overdreven kritisch hoor, no worries!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    nemesis1602

    • 12 augustus 2021 12:40
    Ik ben benieuwd hoe de volgende paar games ontvangen gaan worden. Ze hebben een paar missers gehad, maar teren idd nog wel steeds op WoW. Diablo 2 remaster ziet er wel goed uit, jammer alleen dat ze Warcraft 3 remaster compleet misgeslagen hebben. Een van mijn favoriete games ooit en had het graag nog eens gespeeld met een goede remaster.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamescompare

    • 12 augustus 2021 14:15
    Warcraft 3 remaster een smerige cashgrab. Uitbesteed werk aan een ontwikkelaar zonder Blizzard hart. Ik denk dat Diablo 2 Resurrected (of remaster) het beter doet. Hij is inmiddels al gepre-ordered.