Kovanen zegt dat dit is wat "alle professionele spelers denken". De grootste pijnpunten zijn volgens de Counter-Strike 1.6-speler veranderingen in de maps, grafische veranderingen, beweging van de speler en terugslag van de wapens. "Ik speelde CS: GO drie uur per nacht, vier nachten op rij voor de CES Plantronics-wedstrijd. Op dag vier wist ik nog steeds niet wie er Counter-Terrorist en Terrorist was", vertelt Kovanen aan website PC Gamer. Hij wijt dit aan de lichtinval van de game. "Het voelt op momenten bijna zwart en wit aan. Het is heel moeilijk om spelers te onderscheiden van textures of willekeurige voorwerpen in de map."

Vooral de terugslag van de wapens is een groot probleem volgens Kovanen. "Momenteel voelt de terugslag van de wapens gewoon te zwaar. Het is heel moeilijk onder controle te houden. (…) Je zit in feite vast aan het doden van mensen met één kogel of hersenloos sprayen, waarbij twee personen hun munitieclips op elkaar leeg knallen en vervolgens beide nog in leven blijken."

Het punt dat volgens Kovanen het snelst veranderd moet worden zijn de bewegingen van de personages. "Spelerbeweging speelt niet alleen een grote rol in het leuk maken van de game, maar het voegt ook een enorme hoeveelheid vaardigheid toe. Een van de dingen die CS: GO zo frustrerend maakt is dat de bewegingen traag en langzaam aanvoelen en je niet de perfecte controle over jouw personage hebt."

Hoop

Toch hoopt Kovanen dat CS: GO een succesvolle e-sportgame wordt, maar dan moet ontwikkelaar Valve wel luisteren naar de professionele spelers. "Ik hoop dat de game succesvol wordt, maar de game zoals deze nu is en hoe hij eindigt als er niet naar ons wordt geluisterd, zal niet succesvol zijn. (…) Het ironische is dat alle professionals willen helpen om het een betere game te maken, aangezien ze allemaal weten dat er meer geld, meer toernooien, etc. zullen zijn als het een goede game wordt en iedereen overstapt."