Nieuws
hearthstone

Pro Hearthstone-speler steunt nog steeds Hong-Kong-protesten

'Het is een must-do-ding'

Geschreven door Dagmar De Groot op
Vorig jaar besloot pro Hearthstone-speler Chung ‘Blitzchung’ Ng Wai zijn steun voor de protesten in Hong Kong te uiten en als gevolg hiervan schorste Blizzard de speler en weerhield het prijzengeld. Dat zorgde ervoor dat het bedrijf in ruw vaarwater terecht kwam. Ondanks alle gevolgen zegt Blitzchung geen spijt te hebben.

In een video van People Make Games gaat de speler in op wat er is gebeurd en zijn keuze om de uitspraak te doen. Blitzchung vond dat er iets was dat hij moest doen en hij vond zijn liefde voor Hong Kong belangrijker dan zijn carrière. “Dus weet je, wanneer zoveel mensen buiten protesterden en ik daar gewoon zat en mijn toernooien speelde... Ik voelde me gewoon een beetje slecht en ik wilde iets doen,“ aldus Blitzchung.

De speler meldt ook dat dit niet van tevoren gepland was, maar een spontaan besluit tijdens de stream. Zijn uitspraak had niet alleen grote gevolgen voor de speler zelf, maar ook voor Blizzard.

Het incident groeide uit tot een uitgebreide boycot van Blizzard. Zo liepen medewerkers het pand uit en gingen uit protest staan bij het Blizzard-standbeeld. Uiteindelijk heeft het bedrijf excuses aangeboden voor de manier waarop het probleem is aangepakt en heeft het de straf van Blitzchung verminderd.

Het bedrijf blijft wel bij de keuze om hier consequenties aan te koppelen, omdat in de reglementen staat vermeld dat de wedstrijden geen platform zijn voor politieke kwesties, hier legt Activision Blizzard-CEO Kotick nog een keer de nadruk op in een gesprek met CNBC.

In het interview met People Make Games zegt Blitzchung teleurgesteld te zijn met de reactie van Blizzard, maar hij begrijpt het wel. Wanneer hem gevraagd wordt of hij het nog een keer zou doen zegt hij: “Zelfs als ik de kans had om terug te gaan, zou ik het nog steeds doen... Het is een must-do-ding.”

Bekijk hier de volledige video:

Dit artikel delen:

Lees meer

God of War-regisseur hint naar verhaal in vervolg Vr Vrijdag: Welke fictieve universa zouden perfect zijn voor virtual reality?
10

Reacties op: Pro Hearthstone-speler steunt nog steeds Hong-Kong-protesten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    TheChief

    • 24 januari 2020 10:44
    Tuurlijk heeft ie geen spijt, hoe kan je ooit spijt hebben van het verdedigen van een goede kwestie. Dat heet karakter tonen, kan Blizzard nog wat van leren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 24 januari 2020 11:09
    @TheChief Stel, de volgende winnaar roept 2 bekende Duitse woorden met een bepaalde arm beweging. Is dat dan ook toegestaan?
    Hij zat fout door zn statement op dat tournooi te geven. In een interview achteraf ofzo zou geen probleem geweest zijn. Maar om "leuzen" te roepen na het winnen wat niks met de game te maken heeft is fout.

    Tuurlijk niks mis mee dat hij nog steeds achter de protesten staat, moet tie zelf weten. Zal ook nooit veranderen lijkt me. Jammer voor hem dat hij het op het verkeerde moment uitte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 24 januari 2020 11:41
    @HunterSeeker
    Wat een goede vergelijking, dat is inderdaad PRECIES hetzelfde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 24 januari 2020 11:52
    @niqomipa ander voorbeeld voor jou dan, stel hij zei dat hij tegen de protesten was, zou dat dan wel toegestaan zijn?
    nogmaal het gaat er niet om wat de boodschap is zoalng het niet met de game te maken heeft hoort het daar niet thuis. Dagmardg hieronder, heeft het perfect verwoord.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 24 januari 2020 12:01
    @HunterSeeker
    Zeg ook niet dat ik het niet met je eens ben, vond het alleen een ontzettend slechte vergelijking. Je nieuwe vergelijking is beter 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheChief

    • 25 januari 2020 17:25
    @HunterSeeker Je vergelijking is zo krom als een hoepel.

    Blizzard verdrong de vrijheid van meningsuiting met een BS argument ENKEL en alleen maar omdat ze bang zijn inkomsten uit de Chinese markt te verliezen. Een Chinese markt die volledig wordt gecontroleerd door een enkele partij die iedereen die andere meningen heeft opsluit, martelt of ter dood brengt.

    En voor de mensen die altijd lopen te blaten 'svp geen politiek in sport etc', ALLES is frigging politiek. Het niet toestaan dat iemand basale universele menselijke rechten verdedigt is ook een politieke actie, alleen wel eentje waarbij een moordadig regime de hand boven het hoofd wordt gehouden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    dagmardg

    • 24 januari 2020 11:17
    @TheChief @HunterSeeker ja het blijft een lastig iets natuurlijk. Blitzchung zelf realiseert ook dat het wellicht niet het juiste moment was, maar we kunnen de tijd natuurlijk niet terugdraaien. Ongeacht de aanpak is het wel goed dat het probleem in het licht kwam, al was de methodiek wat onhandig. Hopelijk een leermoment voor alle anderen! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MarkyMark

    • 24 januari 2020 18:58
    @TheChief zo is dat!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 24 januari 2020 22:28
    Ongeacht wie er moreel gelijk heeft in deze kwestie, kan mij geen moet schelen! Geen politiek in games alsjeblieft. Ver****** al de hele wereld en alles wat leuk is, laat het zo ver mogelijk weg blijven van games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 25 januari 2020 11:06
    Blijft een lastige kwestie. Ik snap het wel dat je geen politieke kwesties wilt behandelen in en rondom je games, maar helaas zijn wij toch heel vaak het tegendeel terugkomen. Er moet toch altijd wel rekening gehouden worden met een heleboel design keuzes, ipv gewoon alleen maar creatief te willen zijn.

    Er zijn altijd grenzen, maar we moeten het niet naar ons hoofd laten stijgen.