Op MSNBC is een interessant artikel verschenen over een mogelijke prijsstijging van de top consolegames. Analisten verwachten, mede door de piraterij en de stijgende ontwikkelkosten, dat de topgames tegen de eind van het jaar $ 10 duurder zullen zijn.

Niet alle analisten zijn het eens met de voorspelling van Wedbush Morgan Securities, toch wordt de stelling door een aantal factoren ondersteund. Ten eerste is er gekeken naar de “life cycle” van de consoles. Volgens de gebruikte theoretische modellen zouden de consoles over de helft van hun levensduur moeten zijn.

Als dit waar is zouden de ontwikkelkosten van games moeten dalen, uitgevers weten immers goed hoe ze met de technologie moeten omgaan. Dit is echter niet het geval, ontwikkelkosten stijgen rap, Enter The Matrix heeft bijvoorbeeld ruim $ 20 miljoen gekost. Een gemiddelde Xbox of PS2 game kost tussen de $5 tot $7 miljoen aan ontwikkelkosten. Dit komt o.a. omdat er zijn 40x zoveel regels code nodig als tijdens de ontwikkeling van de vorige generatie consoles. De verwachting is dat dit voor de Xbox 2 en PS3 alleen maar verder zal stijgen.

Verder worden de kosten nog sterk omhoog gedreven door anti kopieerbeveiligingen, boekjes en handleidingen, gemiddeld wordt hier per game $10 aan uitgegeven.

$49 voor een topgame lijkt dan ook onhoudbaar volgens de analisten, al komen topgames (bijvoorbeeld GTA: VC) gemakkelijk uit de kosten. Enige hoop voor uitgevers zijn stijgende verkopen, of hogere prijzen.Research and development costs continue to go up,” said Richard Ow, a game analyst for the NPD Group.

In 1996 a typical PlayStation game cost less than $1 million to make and sold for $49. Today, development costs for an Xbox or PlayStation 2 game run anywhere from $5 million to $7 million per title and sell for $49.99. And some game titles can cost upwards of $30 million.

Several things are driving development costs up:

First, compared to the last generation of consoles, the current 128-bit generation requires at least 40 times as many lines of code to fully exploit its capabilities. And that costs money.

Shiny president Dave Perry says that the more advanced the console, the larger the development team. He should know: Shiny's “Enter the Matrix” cost more than $20 million to develop.