Reeds een tijdje geleden verschenen de eerste screenshots van Oblivion Lost, wat naderhand het woord S.T.A.L.K.E.R. voor zijn naam kreeg. De screenshots lieten prachtige buitenlocaties zien met de mooiste vegetatie tot op heden. Nu heeft Eurogamer een preview van dit nieuwe spel van GSC Gameworld online gezet met daarbij een aantal nieuwe screenshots die een soort bedrijventerrein laten zien. De screens zijn adembenemend en doen je vooral afvragen naar de systeemeisen van dit beestje, dat zich zal afspelen rond een gebied aangetast door een nucleare explosie, namelijk het gebied rond Tsjernobyl.. All of this should lead to a more free-form style of gameplay than in most first person shooters, allowing players to progress through the storyline at their own pace. "We rejected the linear passing from level to level in favour of freedom of action and movement, as seen in Elite, Daggerfall and Fallout, where players travelled over a huge game territory, exploring it, gaining money and experience."

An important part of this is a trade system which will allow players to cash in artifacts and spare equipment in exchange for fresh suppies. "Trade will be maximally realistic; weapons, ammunition, vehicles, equipment, artifacts - everything can be exchanged and sold. You can trade with the army, traders, stalkers and scientists. [For example], if a player comes across a veteran stalker in the Zone they can greet each other, agree to put down weapons, then approach each other and start trading." In de preview is ook veel te lezen over de gameplay van dit spel, die ook heel bijzonder moet gaan worden. Als het uiteindelijke spel, dat in 2003 zou moeten verschijnen, ook maar half zo mooi is en half zo goed is als de preview ons doet beloven, dan hebben we een echte topper! Lees de hele preview hier. De overige twee nieuwe screenshots zijn op de tweede pagina te vinden.