Nieuws
pokemon scarlet violet

Pokémon Violet heeft laagste Metacritic-score in de franchise

De gemiddelde score staat op moment van schrijven op 72

Geschreven door Michel Musters op
Van alle hoofdgames binnen de Pokémon-reeks heeft geen game zo'n laag Metacritic-gemiddelde als het pas uitgekomen Pokémon Violet.

De game heeft op moment van schrijven een gemiddelde Metacritic-score van 72. Er bestaat geen andere mainline Pokémon-game die een lagere score heeft. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl hebben beiden een Metacritic-score van 73 en staan dus boven Violet.

Pokémon Scarlet, dat onlangs tegelijk met Violet uitkwam, heeft een Metacritic-gemiddelde van 73. Hoewel de games nagenoeg hetzelfde zijn, ligt het er maar net aan hoe positief of negatief de recensenten waren die een van de twee edities hebben ontvangen.

Ontwikkelaar Game Freak heeft onlangs zijn excuses aangeboden voor de staat waarin Violet en Scarlet zijn uitgebracht. "We zijn ervan op de hoogte dat spelers problemen tegenkomen die invloed hebben op de prestatie van de game. Ons doel is altijd om spelers een positieve ervaring te bieden met onze games, en we bieden onze excuses aan voor het ongemak. We nemen feedback van spelers serieus en werken aan verbeteringen voor de games."

Ondanks de gemengde reacties op de spellen, zijn het de snelst verkochte first-party Nintendo-games ooit. In drie dagen tijd gingen er meer dan tien miljoen exemplaren van de Switch-games over de toonbank.

De games scoorden een 7 op Gamer.nl: "Pokémon Scarlet en Violet zijn wisselvallige Pokémon-games. De open spelwereld is op veel vlakken een bevrijding, maar de technische mankementen zijn behoorlijk storend."

Dit artikel delen:

Lees meer

Het maken van de Hogwarts Legacy-soundtrack Uitgebreide gameplay van Dead Island 2 getoond
20

Reacties op: Pokémon Violet heeft laagste Metacritic-score in de franchise

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Iconic

    • 7 december 2022 10:08
    Een aantal maanden meer productietijd had ervoor gezorgd dat dit de beste Pokemon games ooit waren geweest! Ik kan gewoon niet stoppen met spelen maar de technische mankementen zijn niei goed te praten en moeten z.s.m. verder opgelost worden! Al met al vind ik SV de beste Pok games sinds ORAS!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 7 december 2022 10:09
    Tsjaa en eigenlijk als je naar het concept kijkt zijn het de beste spellen die ze ooit hebben uitgebracht. De vrijheid die je hebt en het ontdekken van de wereld is heel erg leuk! Als deze games geen performance problemen hadden was deze game naar een 90 gegaan waarschijnlijk. Voor mij zijn het in ieder geval wel de Pokemon games waar ik al een tijdje op wacht. Mocht er een nieuwe Switch dan zal Pokemon alleen maar beter worden en met dit concept kunnen ze echt wel naar de toekomst kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 7 december 2022 10:12
    @Snafu9

    100% met je eens!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 7 december 2022 10:15
    @Iconic
    Ja hopelijk komen er snel meer updates zodat iedereen optimaal van de game kan genieten. Gelukkig kunnen wij wel door de problemen heen kijken en lekker onze gang gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 7 december 2022 10:56
    @Snafu9

    Ik wil ook dat de game verder verbeterd wordt laat daar geen misverstand over bestaan! Maar ik geniet er zeker wel van ja!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robskeee

    • 7 december 2022 10:15
    Blij dat ik deze game na de eerste patch toch gehaald heb. Ik snap het lage cijfer vanwege de prestatie problemen, maar man wat heb ik een plezier met deze game!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 7 december 2022 10:26
    En terecht

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 7 december 2022 10:41
    Erg jammer want op de paar kleine technische mankementen na is het de beste pokemon sinds gold and silver en is het de pokemon game waar ik al 26 jaar over droom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ramirez-1

    • 7 december 2022 11:01
    @coola

    Het is ook de beste Pokemon ooit.
    Ik persoonlijk stoor mij niet aan een lichte framedrop ookal merk ik ze wel. Glitches ben ik nog niet tegengekomen. Heb ook het idee dat mensen die opzoeken.

    Maargoed gewoon een update maken die de problemen fixed en alles is opgelost.

    Gamefreak moet wel meer tijd nemen voor haar games. Perfecte games als Zelda kosten ook gewoon 5/6 jaar om te maken. Deze Pokemon slechts 1. Nou hoeft Pokemon geen niveau Zelda te halen want dat is slechts weggelegd voor een paar studio’s ter wereld. Maar laat ze aub ingevolg meer tijd nemen of extra personeel aannemen.

    De kosten boeien niet. Pokemon is de grootste franchise aller tijden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 7 december 2022 11:59
    @Ramirez-1

    Ben zelf ook ook totaal geen Glitches tegengekomen ( maar zal niet ontkennen dat ze er zijn) de framedrops zijn echt zwaar te verwaarlozen imho.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 7 december 2022 14:38
    @coola

    Ik hou van de games maar de framedrops zijn niet te verwaarlozen man! Ook de pop-in, grafische glitches en oneffenheden zijn duidelijk zichtbaar.. Ik heb bv. al een aantal keren het zonlicht kunnen bedienen met m'n camera besturingsstick en dat zou niet moeten kunnen!

    Ook biedt Game Freak niet voor niks excuses aan natuurlijk!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 7 december 2022 14:46
    @Iconic

    Ik merk echt totaal niks van de frame Drops. De enige keer dat ik frame drops merkte was toen ik de gym challenge van artazon deed en ik 10 sunflora op mn scherm had

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 7 december 2022 15:07
    @coola

    Kan komen doordat je het zelf gewoon niet doorhebt. Ze zijn er 100% zeker wel in ieder geval!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 7 december 2022 13:48
    @Ramirez-1
    Het spel is niet een jaar in ontwikkeling hoor daar gaat al heel wat jaren overheen. Ik weet mij nog een interview te herinneren van GameFreak in 2017 of 2018 waarin de vraag werd gesteld komt er een open wereld game? Waarop GameFreak lachend zei we zijn ermee bezig. De game is dus zeker 3 a 4 jaar in ontwikkeling geweest. Ik denk vooral dat GameFreak veel moeite heeft gehad met het ontwikkelen van deze game omdat ze dit nog nooit hadden gedaan. Ze zijn natuurlijk in een razend tempo van Gameboy/DS/3DS ontwikkelaar (wat allemaal dezelfde fundament had) naar een heel ander fundament gegaan. Waarin GameFreak vooral veel moeite heeft met het verpakken van de software om het goed draaiend op de Switch te krijgen. Ik denk dat dit ook de reden is dat ze een spel als Pokemon Legends Arceus hebben uitgebracht om te testen of dit werkt. Vervelende is dat in een open wereld als deze veel meer wordt gevraagd dan een semi open wereld als PLA.

    Ik heb zoiets van het kan nu alleen nog maar beter worden. Dit zie ik GameFreak wel doen en kijk hoe ze opgeven moment de DS tijdperk hebben geperfectioneerd. Dit waren gewoon kwalitatief goede spellen op een handheld console. Je ziet dat ze steeds beter worden en leren. Ja daar kan dan ook dit soort dingen tussen zitten. Ook ben ik het dan met je eens dat ze gewoon een half jaar langer hadden moeten nemen om aan performance te werken. Want dit doet de naam Pokemon niet goed. Toch vind ik het wel weer knap dat ondanks de issues die er zijn de game gewoon een 72 scoort. Dit is nog steeds een ruime voldoende en dat laat maar zien dat ze de juiste weg zijn ingeslagen.

    Maar nu wel de kanttekening poep niet te veel spellen uit en neem je tijd voor een product. Al zeggen de verkoopcijfers iets anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AgeQned

    • 7 december 2022 11:03
    Ja gek genoeg vind ik het buiten het technische gedeelte de beste Pokemon ooit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 7 december 2022 11:30
    @AgeQned

    Dat vinden dus heel veel mensen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AgeQned

    • 7 december 2022 11:50
    @Iconic ja bizar eigenlijk als ze iets meer de tijd hadden genomen en ook het technische vlak meteen goed hadden gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 7 december 2022 12:00
    @AgeQned

    Inderdaad!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • turkieturkiei

    • 7 december 2022 22:45
    En terecht. Willen zo snel mogelijk cashen inplaats van een goede game maken waar ze iets langer over doen. Zijn al ontelbare pokemon games verschenen binnen in tijd limiet van 2 jaar. Verwacht dan ook geen goede game

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 12 december 2022 01:28
    @turkieturkiei ja ideaal kerst of Sint Kado dit, snap dat ze liever geen uitstel willen.