Nieuws

Pokémon Sword en Shield krijgen twee uitbreidingen

Komen beschikbaar via een Expansion Pass

Geschreven door Michel Musters op
De Switch-games Pokémon Sword en Shield krijgen twee uitbreidingen in de vorm van The Isle of Armor en The Crown Tundra.

Beide uitbreidingen zijn onderdeel van een Expansion Pass die vanaf vandaag via de eShop gekocht kan worden voor 29,99 euro. In plaats van nieuwe Pokémon-games te ontwikkelen die zich in dezelfde regio als eerdere titels afspelen, wil ontwikkelaar Game Freak op deze manier huidige spelers nieuwe avonturen aanbieden.

The Isle of Armor verschijnt eind juni en heeft als thema 'groei'. Dit enorme eiland aan de kust van Galar staat vol met ongerepte natuur, stranden en moerassen. Er is een dojo te vinden waar spelers les krijgen van mentor Mustard, die eerder de kampioen Leon heeft lesgegeven. De nieuwe legendary pokémon is Kubfu, een fighting-type die kan evolueren naar Urshifu. Daarnaast bevat de uitbreiding nieuwe tutor moves, kledingstukken en skins voor de fiets.

Tweede uitbreiding The Crown Tundra draait om 'verkennen' en komt dit najaar uit. Spelers worden de leider van een ontdekkingsteam in dit besneeuwde gebied, en kunnen de legendary pokémon Calyrex vinden, een psychic/grass-type. Daarnaast bevat de uitbreiding een nieuwe coöpmodus waarin spelers met vrienden ondergrondse Pokémon Dens kunnen verkennen, waarin oude, legendarische pokémon gevonden kunnen worden die Dynamaxen. In de uitbreiding zijn nieuwe kledingstukken en haarstijlen te vinden.

De Expansion Pass moet los voor Pokémon Sword en Shield gekocht worden; één Expansion Pass werkt dus niet in beide games. Net zoals in het hoofdspel kom je in de Expansion Pass voor Sword en Shield andere pokémon en personages tegen. Beide nieuwe gebieden zijn volgens Game Freak qua vrijheid vergelijkbaar met de Wild Area uit de hoofdgame. In totaal zijn er tweehonderd pokémon in de uitbreidingen te vinden die niet in het hoofdspel zitten.

De Expansion Pass verschijnt later vandaag op de Switch eShop en kan dan alvast aangeschaft worden. Rond de release van de uitbreidingen komen er ook gratis updates uit voor Sword en Shield waarmee het mogelijk is voor mensen die de uitbreidingen niet kopen om de nieuwe pokémon te vangen.

Tot slot liet Nintendo weten dat Pokémon Home, waarmee pokémon overgezet kunnen worden naar Sword en Shield, ergens in februari voor Switch lanceert. Meer details hierover volgen nog.

Dit artikel delen:

Lees meer

Kijk hier de Pokémon Direct terug Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX voor Switch aangekondigd
18

Reacties op: Pokémon Sword en Shield krijgen twee uitbreidingen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    WvA

    • 9 januari 2020 16:18
    Ik was destijds een van de personen die de studio verdedigde dat teruggaan naar 400 pokemon, en populaire zoals Blastoise bewaren voor de volgende game, een goede move was. Zeker ook om een frisse wind door de meta te laten waaien, helemaal met weinig legendary pokemon. Pokemon SS zijn daarnaast mijn GOTY 2019. Maar als de studio dan vervolgens niet een nieuwe game maakt met 400 andere pokemon, maar ze gewoon via een betaal model gaat toevoegen aan de huidige game, voel ik me toch een beetje belazerd. Vervolgens pleuren ze van de 200 ''nieuwe'' pokemon, ook nog een hele bak legendaries de meta in.

    De bullshit is compleet als moves als Pursuit (waar destijds veel geklaag over was dat deze opeens verwijderd was) nu via de nieuwe (achter een paywall zittende) move-tutor alsnog in de game zitten.

    Heel gemixte gevoelens, het lijkt me tof verder te kunnen met deze game, maar het is absoluut niet fraai.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 9 januari 2020 16:28
    @WvA ik heb ook gemixte gevoelens. Nieuwe areas en pokemons: top. Dit genoemde als dlc doen ipv een 60 euro game genaamd Sharp Shord & Strong Shield: geweldig.

    Maar als ik dingen zie als… nieuwe haarstijlen… en kleding. Dan denk ik dit hoort gewoon in de base-game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 9 januari 2020 16:40
    @Millman7 Precies, toen dat deel langskwam dacht ik meteen ''ja hoor eens, dit zijn letterlijk dingen die mij opvielen dat ze beperkt waren, en nu weet ik waarom..''

    Meer wild-area achtige gebieden zijn geweldig, daar heb ik echt van genoten, maar ik vind het allemaal wel een beetje toondoof. Zeker met al die (onterechte) bedreigingen destijds, vind ik het nogal wat om ~1.5 maand later zon announcement te maken. Wat vind je van de prijs? Afhankelijk van de grote dacht ik zelf 10 a 20 euro per ding, en nu betaal je 30 voor beide. Maar als het 5 uur content is slaat het natuurlijk nergens op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 9 januari 2020 17:30
    @WvA de prijs vind ik prima. Zoals ik al zei liever dit dan een volledige sequel waar dezelfde verbeteringen en toevoegingen zouden zitten.

    Dan was er pas een golf van negatieve reacties geweest.

    Ik vind de postgame wel erg karig dus ben maar een poging gaan doen om ze allemaal te vangen. Is me vroeger nooit echt gelukt als kleine kerel.

    Maar dat gezegd te hebben ben ik wel bang dat dit dus ook niet heel veel gaat toevoegen. In zou 5 uur al heel wat vinden als je kijkt naar hoe vrij kort (althans zo heb ik dat ervaren) de base game was.

    Dat de content er in de eerste instantie al in had moeten zitten is een andere discussie maar ik zie toch liever dit dan de eerder genoemde sequel format. Blijf ik ook gemotiveerd om door te gaan met mijn 'missie'. Waarschijnlijk de reden dat het me voorheen nooit gelukt was

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 9 januari 2020 16:58
    Blij dat ik de game niet gekocht heb. Ik had voordat de game uitkwam al een vermoeden dat ze achteraf via DLC dingen zouden toevoegen waarvan je zou denken: 'Dit had er al in moeten zitten.' Nadat ik de eerste reviews van spelers had bekeken was ik ervan overtuigd dat ze dit zouden doen. En tadaa.

    Wat ontzettend jammer dit.
    Zeker na alle kritiek! Mensen die klagen over weinig verschillende omgevingen, veel pokémon die missen, weinig legendaries en amper dungeons. Komen ze nu aan met verschillende gebieden, nieuwe pokémon, legendaries en grotten etc.

    Dat ze dit in de game willen stoppen, prima, maar maak dan ook een fatsoenlijke gratis update om de eerder incompleet afgeleverde game af te maken. En daarna maken ze dan maar DLC.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 9 januari 2020 17:39
    Mmm ik ben geen Pokemon speler maar kan me wel indenken dat dit zuur voelt.
    Niet zozeer vanwege dat dit in de echte retail game had moeten zitten maar meer omdat deze aankondiging zo kort na het verschijnen van de game komt.
    Dat voelt denk ik alsof ze het bewust achter gehouden hebben.
    Hadden ze deze dlc aangekondigd zo 3/4e jaar verderop en dan release op een jaar na de retail game dan voelt het tenminste als een echte apart gemaakte dlc.
    Maar nu zo kort van het uitkomen al met dlc komen geeft aan dat ze al lang hieraan bezig waren. Je maakten het even 200 Pokemon extra in 4 maanden( of zegt 1 jaar vanaf het gold gegaan zijn van SS)
    Vooral omdat ze zeiden dat het gewoon niet te doen was.
    En dan ineens poepen ze 200 extra Pokemon uit alsof het helemaal niet zo lastig was.
    Daar zou ik me wel door bedrogen voelen.
    En ik heb persoonlijk geen hekel aan dlc mits die wel voelt als echt extra, en niet om gewoon een game van 60 euro lekker op te pimpen naar 90 euro ondanks dat die op het white board bij vergaderingen waarschijnlijk gewoon 1 geheel was voor die ene 60 euro.

    Toch een beetje negatief gevoel hierover.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    1453Cem

    • 9 januari 2020 17:49
    ''Rond de release van de uitbreidingen komen er ook gratis updates uit voor Sword en Shield waarmee het mogelijk is voor mensen die de uitbreidingen niet kopen om de nieuwe pokémon te vangen''

    Je hoeft de DLC dus niet de kopen he.. Enkel voor de extra gebieden en activiteiten. En wat anderen zeggen. Ze hadden het ook heel mooi kunnen bewaren voor een nieuwe game en dan 60 euro te vragen, in plaats van 30.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 9 januari 2020 18:29
    @1453Cem Niet vangen, Ruilen :)
    Het is gewoon een hele gierige move dit. Gelukkig is de echte nieuwe ''gotta catch them all'' game bijna uit, TEM TEM.

    https://www.youtube.com/watch?v=Csx5aK5mZCI

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 9 januari 2020 20:31
    Dat de dlc een prijzig iets is klopt zeker en dat dit als post ending al in de game had moeten zitten is wellicht een interessante discussie, maar wat ik even niet snap is het volgende.

    De eerste Pokémon game zou omgerekend 45 euro zijn voor 150 pokemon. Nu heb je voor 60 euro een pokemon game waar er 400 in zitten, doe even zelf de verhouding pokemon staat tot euro. Nu krijg je voor 30 euro nog eens 2 avonturen en 200 pokemon. Hoe komt het dan dat de game als incompleet wordt gezien als je belachelijk meer pokemon krijgt dan de oorspronkelijke versie? Is dat alleen omdat we gewend zijn altijd alleen maar meer meer meer te krijgen? En als dat dan nu eens niet gebeurt is het ineens incompleet? Dat snap ik er zelf niet aan.

    Overigens is dit op meer games toe te passen he, neem spiderman van de ps3 en ps4. Kijk hoe veel meer game je krijgt voor hetzelfde geld en ook daarbij waren mensen met de dlc bezig dat de game incompleet was. Toen was het argument dat het kwam omdat de dlc aangekondigd was voor de release en het beter zou zijn als dit 2 maanden later gebeurde, Nu gebeurt dit 2 maanden later en hebben ze nog 4 tot 8 maanden er aan te werken is het nog niet goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 9 januari 2020 21:51
    @Jumpman

    Ik denk serieus dat dat is omdat mensen meer meer meer willen. Maar ook wel beetje omdat velen nog altijd denken aan de tijd dat een game uitkwam en verder niks. In die tijd waren games zo compleet mogelijk en kon niemand klagen over hoe compact het voelde.
    Was de game goed ook al was die kort was het een klassieker.

    Kijk maar naar Ducktales op NES.
    6 levels te doorkruisen waarvan ook nog eens 1 hetzelfde level was met minder opties.
    Dus welgeteld 5 originele levels.
    Niks meer. Niet al te veel geheimen, niet al te veel verschillende paden en niet eens al te grote levels. Toch word die game als klassieker gezien( en ik ben het daar volledig mee eens) Kunt hem uitspelen binnen ongeveer een uur. Zelfs op slow stand.
    En nu klagen mensen dat een game niet compleet is met 30 uur gameplay. Ofzoiets.
    Mensen willen inderdaad meer meer meer. Enkel Indie games mogen klein en compact zijn tegenwoordig.


    Ik kan me die irritatie wel begrijpen min of meer. Maar als ik je bericht lees ben ik het wel met je eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 10 januari 2020 03:36
    @watashi wa maurice desu. Ik denk ook dat het dat wel zal zijn, grootser, langer en meer game dan de vorige. Ducktales is inderdaad een mooi voorbeeld van kort maar krachtig, Ik kan me ook nog goed herinneren hoeveel lol we hier na school wel niet mee beleefd hadden en dat met zo’n korte game. Misschien ook wel juist daarom dat ik denk, ze krijgen voor 60 euro echt een flinke grote game, wat is er dan mis mee? Misschien heeft de ontwikkelaar hier ook deels schuld aan want het zal ook wel een verwachtingspatroon zijn waar ze mee te maken hebben maar om dan te stellen dat de game incompleet is volg ik niet goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 10 januari 2020 09:11
    @Jumpman Hoe meer mogelijkheden we krijgen, hoe hoger onze verwachtingen worden. Zo kun je het eigenlijk in een notedop wel samenvatten.
    Als je écht een relaxed en gevarieerd leven zou willen hebben, dan zou je het leeftempo en de leefwijze van een middeleeuwer moeten aanhouden, met de snelle technologie van nu enkel als hulpmiddel.
    Dan zou je je werk ineens binnen no time afhebben, misschien eens in de zoveel maand een echt belangrijke e-mail ontvangen en zeeën van vrije tijd overhouden.

    Maar in plaats daarvan jagen alleen al in de gamesindustrie developers elkaar op om nóg grotere, nóg complexere games te maken, terwijl niemand daar per se om vraagt (kijk maar naar het succes van indie-games), en stellen gamers hun verwachtingen daarop weer aan.
    Waardoor games duurder worden, developers consument-onvriendelijke verdienmodellen ontwikkelen om winst kunnen te maken en gamers nu eigenlijk niet per se meer plezier in het gamen hebben dan gamers toen.
    En niet weinigen de gamesindustrie eigenlijk veel minder leuk vinden geworden en de games niet per se beter, uitzonderingen daargelaten.

    Het zou zomaar kunnen dat als de gamesindustrie zich veel langzamer en veel geleidelijker had ontwikkeld, gamers veel sneller tevreden waren geweest met eenvoudigere games, games ook minder duur waren geweest en developers veel eenvoudiger geld konden verdienen met enkel de verkoop van volledige games.
    Maar dat is iets wat we onszelf nu eenmaal niet gunnen, omdat we altijd hoger, sneller en verder willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 10 januari 2020 10:25
    @Robert-Frans De verwachtingen worden wellicht ook verhoogd door de ontwikkelaars en hebben daar dus ook een deel schuld in zitten, mee eens. Maar juist omdat we tegenwoordig niet veel tijd meer hebben is het voor mij moeilijk te begrijpen dat een game al snel niet meer compleet zou zijn. Het is wat het is als het gereleased wordt. Even early acces beta's en demo's buitengesloten. uiteraard. Maar wat mij opvalt is dat dit veelal reacties zijn van gamers die nog niet een 9 tot 5 baan hebben. En hoewel de games in grote lijnen nauwelijks duurder zijn geworden over de afgelopen jaren is alleen bij dit medium dat we dit verwachtingspatroon hebben. Niemand gaat zitten klagen dat hij maar 18 tracks op zijn muziek album heeft staan, of dat de (bios)film 120 minuten duurde. Ik wil het zo niet noemen maar het lijkt mij erg veel op hebberigheid.

    Ik zal de laatste zijn die zegt, ik mis die overige 500 pokemon niet. En liever had ik ze ook gekregen zonder extra kostten maar als ik heel simpel kijk wat ik krijg voor welk bedrag zie ik eigenlijk nog een hele schappelijke prijs gevraagd voor de digitale content en de tijd die er aan besteed kan worden. Het is een beetje vergelijkbaar met de dlc die destijds voor Mario Kart 8 gevraagd werd.

    Er zijn ook zeker gevallen waar de dlc overpriced is en ik snap dat iedereen voor zich zelf bepaald of iets te duur is of niet maar toch lijkt het al heel snel als er ergens dlc + een bedrag valt er als eerste wordt gesteld dat de game incompleet is en dat het te duur is, even daargelaten of dat dan ook echt zo is, zelfs als ze nu maar 5 euro hadden gevraagd voor deze uitbreiding.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 10 januari 2020 14:53
    @Jumpman Ik denk ook echt dat het een wisselwerking is en zie je schrijven dan ook als uitstekende aanvulling op de mijne.
    Zowel gamers als developers zijn immers mensen en mensen hebben de vreemde neiging om in het zoeken naar gemak en snelheid, het zichzelf eigenlijk alleen maar moeilijker te maken en er niet per se gelukkiger van te worden.
    Ik denk dat het vrije marktdenken en de massaconsumptie ook echt is doorgeschoten en helemaal niet zo gezond is voor de mens. We zijn veel meer gebouwd op een eenvoudig, zelfvoorzienend bestaan in kleinere, hechte gemeenschappen, maar maken alles kapot wat ons juist dat kan leveren.

    Ik denk echter dat het gemopper van games haar context vindt in de toenemende ergernissen over de huidige verdienmodellen die developers steeds meer hanteren, met EA als het meest iconische voorbeeld.
    Waarbij games soms wel degelijk behoorlijk incompleet worden geleverd, om daarna met DLC alsnog te worden afgemaakt. Die dan zelfs ingame nog worden geadverteerd…
    Zulke ongein woekert natuurlijk alleen maar meer wantrouwen aan. Gamers gaan dan sneller denken: had dat niet al in de game zelf moeten zitten? Want zij raken door die ongein en door hun algehele gameservaring ook steeds meer bedreven in het herkennen wanneer een game compleet is of aanvoelt.

    Ook hier zie je eigenlijk dat de games steeds geavanceerder, sneller en esthetisch aantrekkelijker worden.
    Maar wordt het gamen zelf er ook echt per se leuker van? Wordt de gamesindustrie er ook per se interessanter en eenvoudiger van?
    Ik waag dat toch ernstig te betwijfelen, vind het zelfs steeds meer gedoe worden, ook in de games zelf. Maar helaas, zoals met zoveel, kunnen we nauwelijks meer terug, tenzij door een tweede, wereldwijde crash van de gamesindustrie of zoiets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 10 januari 2020 15:34
    @Robert-Frans ja ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Soms mis ik ook de simpliciteit van de oude games, wellicht dat ik daarom nog graag retro games erbij pak of zo kan genieten van bepaalde Indie games. En hoewel ik uitkijk naar de nieuwe Zelda of Metroid, Cyberpunk of Final Fantasy 7 ben ik ergens ook gelijk bang dat ik daar nooit meer alles uit ga halen zoals ik dat vroeger bij een game wel kon. Helemaal door inderdaad bepaalde verdien modellen die je haast verplichten ze te kopen want 100% uitgespeeld wordt dan 98,2% uitgespeeld wanneer er weer extra's worden toegevoegd.

    Het verduidelijkt voor mij wel een heel eind waar de opmerkingen vandaan komen en zie nu beter in dat dit niet alleen een punt van de gamer is maar ook gecreëerd door de ontwikkelaar al is van beide dat wellicht ook nooit zo bedoeld. Uiteraard niet alles en iedereen over een kam geschoren..

    Dank voor de toelichting :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • whaha

    • 11 januari 2020 10:57
    Bedankt @Jumpman en anderen voor deze mooie discussie en analyse. Mooi om dat alles in perspectief te zetten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 9 januari 2020 21:27
    Ben in shield nog steeds in de wild area zonder badges en heb al team van lvl 50 pokemon door de raids… btw als iemand wil battele of ruilen geef dan een gil!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • whaha

    • 11 januari 2020 10:58
    @lavadragonista , dat is best een prestatie. Kun je geruilde Pokémon zonder badges eigenlijk wel gebruiken?