Nieuws
PSlogo

PlayStations Jim Ryan heeft toch geen hekel aan oude games

"Ik wilde niet respectloos naar ons erfgoed zijn."

Geschreven door Michel Musters op
Ondanks een eerdere controversiële uitspraak van Jim Ryan, heeft de PlayStation-CEO toch geen hekel aan oudere games.

In een interview met Time uit 2017 vertelde Ryan hoe hij verschillende delen van Gran Turismo naast elkaar zag lopen. "De PS1- en PS2-games zagen er eeuwenoud uit, waarom zou iemand dit willen spelen?" 

De opmerking schoot bij veel gamers in het verkeerde keelgat. Daarbij werd de quote vaak aangehaald wanneer gamers het hadden over de backward compatibility-mogelijkheden van de PlayStation 5.

In een nieuwsbrief van Axios Gaming heeft Ryan deze inmiddels beruchte uitspraak wat genuanceerd. "Het punt dat ik - overduidelijk niet erg goed - probeerde te maken, was dat hoe goed de PS4-versie er uit zag en hoe de franchise is geëvolueerd. Ik wilde niet respectloos naar ons erfgoed zijn."

Ryan vervolg: "Als er één les is die ik hieruit kan trekken, is dat wanneer Kazunori Yamauchi de volgende Gran Turismo met de oude games vergelijkt, ik mijn mond dichthoud."

Sony heeft wat kritiek te verduren gekregen over een gebrek aan ondersteuning op PlayStation 5 voor klassieke PlayStation-games. Op de PS5 kunnen immers alleen PlayStation 4-games direct afgespeeld worden. Bepaalde PS3- en PS2-games kunnen wel via PlayStation Now gespeeld worden. Ter vergelijking: de Xbox Series X en S kunnen games van alle vorige Xbox-generaties afspelen.

playstation gift card

Dit artikel delen:

Lees meer

Fantasievolle horrorgame Bramble: The Mountain King aangekondigd World War Z Aftermath is verbeterde versie van origineel
9

Reacties op: PlayStations Jim Ryan heeft toch geen hekel aan oude games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    StormFox

    • 12 juni 2021 12:34
    Hij heeft gelijk met uitzondering van 2d spellen. Zie het succes van de mini (s)nes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 12 juni 2021 12:37
    @StormFox nee, ben ik het niet mee eens, ook 3d spellen zijn nog steeds leuk (uitzondering daargelaten), maargoed, ik ben niet zo'n graphix hoer/snob.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 12 juni 2021 12:40
    @SuperDre Voor mij heeft het niet zo zeer te maken met de graphics, maar eerder de besturing. 3D games van de oudere tijd zijn toch vaak wat stroever. Sommige (naar mijn mening) zijn nog prima speelbaar, zoals Zelda Ocarina of Time.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 12 juni 2021 18:02
    @SuperDre welke old school 3d spellen speel jij nog steeds op je tv dan?
    Ik heb laatst destruction Derby en Wipeout werkend gekregen op mijn handheld en op een klein scherm is dat prima te doen. Echter als ik dit op mijn tv speel dan doet het enorm mijn aan mijn ogen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 14 juni 2021 13:38
    @StormFox Nouja, oude PS1 games op mijn 3 meter breed scherm, waarvoor dus nog steeds geen nieuwere versies zijn. Wel is het dus een punt dat een moderne emulator het beeld van een PS1 game nog best aardig kan oppoetsen (zie emulators als de oude Bleem). Tot nu toe speel ik die oude PS1 games nog via de PS3 af, maar met een PS5 die ook nog enhancements heeft zou helemaal vet zijn (voor de PC doet de emulator het bv al).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 12 juni 2021 12:36
    En dat terwijl de PS5 meer dan krachtig genoeg is om PS1 en PS2 simpel te emuleren inclusief enhancements, en met een beetje moeite is het ook krachtig genoeg om de PS3 te emuleren. Als de PS5 dat deed had ik zeker er 1 gekocht zodat ik eindelijk mijn PS3 kon opbergen. Heb gewoon nog veel te veel ps3 games om deze weg te doen, en meerdere consoles wil ik niet onder mijn TV hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 12 juni 2021 13:36
    @SuperDre Ik kan niet beoordelen of het nog steeds zo is, maar de software die Sony bij zijn apparaten leverde was nooit echt top. Van dr minidisc of hun mp3-spelers was altijd een gedoe.
    Dat is wel een groot verschil met Microsoft waarvan software juist hun expertise is.
    Emuleren kan al heel lang in Windows bijvoorbeeld, met Hyper V, dus die kennis hebben ze al in huis.
    Het is maar een aanname van mijn kant natuurlijk maar dat zou een reden kunnen zijn.
    Sony heeft ook voorgelopen een hele generatie dus ze hoeven niet per se.
    Microsoft moet zieltjes winnen en dat doen ze goed met services

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 12 juni 2021 18:23
    @SuperDre denk dat ps5 het inderdaad ook kan, maar denk dat ps dan wel mensen in dienst moet nemen zoals bij Microsoft die de backwards geregeld hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Riyakuya

    • 12 juni 2021 14:27
    Ach, nu heeft Sony in ieder geval een reden om dezelfde oude games die je al drie keer gekocht hebt nogmaals aan je te verkopen 😬.