Nieuws
PlayStation Logo

'PlayStation-werknemers boos over mail van directeur over abortusrechten'

Jim Ryan zou claimen dat verschillen in mening gerespecteerd moeten worden

Geschreven door Michel Musters op
Werknemers van PlayStation zouden boos zijn om een e-mail van CEO Jim Ryan. Daarin zou hij zeggen dat verschillende meningen over abortusrechten gerespecteerd moeten worden.

Dat meldt Bloomberg. In de Verenigde Staten komt het onderwerp abortus de laatste tijd veel in het nieuws doordat is uitgelekt dat het hooggerechtshof het recht op abortus op nationaal niveau mogelijk wil afschaffen. Daardoor zouden staten zelf mogen bepalen of abortus toegestaan is.

PlayStation-baas Ryan zou een e-mail naar werknemers hebben gestuurd waarin hij geen eigen mening geeft over deze kwestie. In plaats daarvan zou hij claimen dat men "verschillen in mening moet respecteren". In de mail zou staan: "Respect staat niet gelijk aan akkoord gaan, maar het is fundamenteel voor wie we als bedrijf en als gewaardeerd globaal merk zijn."

Daarna zouden vijf luchtige alinea's volgen over de katten van Ryan. Zo zouden zijn katten hun eerste verjaardagsfeestje hebben gevierd. Ook zou Ryan schrijven dat hij overweegt om een hond aan te schaffen.

Bloomberg zou interne discussies tussen PlayStation-werknemers hebben ingezien waaruit woede over de toon van de e-mail blijkt. Ryan zou met zijn mail de rechten van werknemers trivialiseren. Eén werknemer zou hebben gemeld dat hij of zij "nooit eerder zo boos is geweest over een verjaardag van een kat".

Veel gamebedrijven spreken zich niet openlijk uit over de abortuskwestie in de Verenigde Staten. Destiny-maker Bungie - dat overgenomen gaat worden door Sony - heeft zich wel uitgesproken over de kwestie. Het bedrijf noemt op diens website de mogelijkheid dat het abortusrecht wordt afgeschaft "een directe aanval op mensenrechten".

Dit artikel delen:

Lees meer

Two Point Campus-trailer toont spionnenopleiding Deal van de Dag: Dirt 5 (PlayStation en Xbox)
43

Reacties op: 'PlayStation-werknemers boos over mail van directeur over abortusrechten'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Quirinius

    • 13 mei 2022 23:49
    @DarkSlide.nl Wel een bijzonder prematuur mens. Haal dat maar eens uit de baarmoeder en kijken hoe lang het in de boze buitenwereld overleeft zonder in een couveuse te zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 14 mei 2022 08:56
    @DarkSlide.nl 'Foetus' is inderdaad de term voor het stadium waar het ongeboren kind zich in bevindt. Zo gaat de mens verschillende stadia door, ook na de geboorte, totdat hij of zij uiteindelijk als bejaarde overlijdt.
    Ik spreek verder inderdaad bewust over een mens, omdat ik tot nu toe geen wetenschappelijke reden heb gehoord waarom een foetus vanaf de conceptie niet direct een mens zou zijn. Alle aanwijzingen in de ontwikkeling van de foetus wijzen eerder naar het tegenovergestelde.

    Nu is dit misschien niet het topic om daarover een discussie te beginnen, maar ik gebruik mijn bewoordingen dus bewust om die reden en zal dat ook blijven doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gusanito

    • 13 mei 2022 17:03
    Ik zie niet wat Jim Ryan hier fout doet. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed en komt helaas de laatste tijd wat in het gedrang. Het vrije woord en bijvoorbeeld satire mogen nooit verloren gaan aan een lange tenen cultuur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mr.Happy

    • 13 mei 2022 17:33
    @gusanito de kritiek kwam er voornamelijk omdat hij iets gewichtig probeerde weg te stoppen (of zo kwam het voor sommigen toch over) in een voor de rest zeer luchtige mail.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 13 mei 2022 21:47
    @gusanito
    Nou ja… stel je effe voor, laatst was het twintig jaar geleden dat Pim Fortuyn is vermoord. Je werkt bij een bedrijf en de topman van jouw tak stuurt een pushmail.
    "Goedendag, vandaag is het twintig jaar geleden dat de politicus Pim Fortuyn is vermoord. Meningen over de man kunnen binnen ons bedrijf verschillen, de een zal hem een held noemen, de ander een racist. Wij zullen verder niet te weten komen of hij ons land veranderd zou hebben. Misschien zou ik dan wel geen katten genomen hebben, die nu hun eerste verjaardag vieren (zie foto), maar dan juist een hond wegens zijn belofte om de hondenbelasting af te schaffen. Maar ik ben zo blij met mijn katten, deze dieren zijn mijn lust en mijn leven geworden sinds ik ze heb. Ik stuur jullie een extra grote collage van foto's die door het jaar heen zijn gemaakt. Dat zullen jullie vast waarderen."

    Ik zal het nu redelijk hebben overdreven, maar ik hoop dat het duidelijk is waarom het onsmakelijk kan overkomen als je een landelijk zeer gevoelig onderwerp behandeld… terwijl je mailtje dan omslaat in een vrolijk bericht over je katten.
    Ik vind het hele mailtje aan zich al apart te noemen. Als mijn werkgever dit zou sturen, zou ik mij afvragen of ik niet voor zijn baan moet solliciteren als de man in een ver stadium van dementie lijkt te zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    obi-twan kenobi

    • 13 mei 2022 17:40
    Dat het hooggerechtshof het recht op abortus mogelijk wil afschaffen.

    Die bewering is onjuist. Het gaat niet om het totaal afschaffen van het recht op abortus, maar de afspraken hierover op federaal niveau. De zeggenschap hierover komt dan weer bij de staten te liggen. De meeste daarvan zullen de huidige regels blijven handhaven. Op een paar zeer religieuze na die het wel flink willen beperken (wat naar mijn mening niet oke is), maar ook daar is tot nu toe geen sprake van volledig afschaffen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 13 mei 2022 17:50
    @obi-twan kenobi Dat bedoelde ik eigenlijk, maar ik had het wat ongelukkig omschreven inderdaad. Ik pas het aan om het te verduidelijken!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    obi-twan kenobi

    • 13 mei 2022 18:13
    @MichelMusters dank je. Nu is het inderdaad duidelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 13 mei 2022 18:41
    Tja een mening hebben dat moet gewoon kunnen. Je kan gewoonweg geen mening hebben over issues.

    Maar daar houdt het dan ook mee op en als een vrouw abortus wil dan heb ik daar niks over te zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 13 mei 2022 20:22
    Ik snap wel dat de deugers er moeite mee hebben dat er andere meningen zijn.

    Hou mijn hart vast wanneer "the stiff meister" dit artikel ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 14 mei 2022 12:15
    @san5324
    Jij vindt dus dat anderen voor een vrouw mogen beslissen dat zij een kind moet houden als ze verkracht is? Ik snap niet wat er deugdzaam aan is om vrouwen zelf die keuze te laten maken.

    Of is dit gewoon de zoveelste sneue reactie van je om mij uit mijn tent te lokken? Want daar faal je dan net zo hard in als in je zielige leventje. Jouw mening laat me volledig koud.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 14 mei 2022 16:16
    @The_Stifmeister

    Het gaat de andere kant op pik. Ze zijn juist tegen abortus. Dus een vrouw die wordt verkracht zou geen abortus mogen plegen.
    Dat is hoe de deugers denken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 14 mei 2022 17:39
    @san5324
    Ik snap werkelijk niet hoe je kan denken dat ik het daarmee eens zou zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 13 mei 2022 20:38
    Vermoeiend elke keer dit soort onderwerpen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 14 mei 2022 00:13
    @Mmo-veteran inderdaad en dat op een game site. Past hier gewoon niet. Heeft niet heel veel met gamen te maken meer met een persoon die toevallig ceo is en een mening ventileert via een massa mail in zijn bedrijf. Zie hier geen nieuwswaarde in voor de gamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 13 mei 2022 21:53
    Mensen lezen denk ik volledig over het feit dat de toon van deze hele mail onsmakelijk lijkt te zijn voor werknemers. In de VS is abortus een zeer gevoelig onderwerp, iets wat wij in Nederland eigenlijk niet kunnen bevatten.
    Om dan een mail te sturen waarin je dit op luchtige wijze bespreekt in samenstelling met een bericht over de verjaardag van je katten… I mean… het is vragen om problemen voor iedere werkgever.

    Neem gevoelig onderwerp [x] in Nederland. Moord of Pim Fortuyn, Toeslagenaffaire, Ruttedoctrine, standpunten van de FvD…
    Stel dat je baas dan een mailtje hierover stuurt, om dan een verhaal te houden over zijn katten, honden, of andere vrolijke gebeurtenissen in het priveleven.
    Ik zou dan juist denken: Sufkop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 13 mei 2022 23:50
    Ik vraag mij af waarom het eigenlijk nodig is voor een game producent om zich in een dergelijke discussie te gaan mengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 14 mei 2022 00:05
    Mensen moeten echt kappen hier met het woord Woke. Het woord bestaat niet en klinkt echt dom, ik neem echt niemand serieus als dat woord uit hun strot komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 14 mei 2022 12:11
    @GoofyZ3
    Zo ontzettend mee eens. Ik stop tegenwoordig meteen met lezen als ik dat woord zie. Je mening is dan meteen irrelevant omdat je kennelijk te dom bent om een eigen mening te vormen. En wat voor onvoorstelbare mongool ben je als je in deze discussie uberhaupt het woord woke gebruikt. Dan mis je echt een paar hersencellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 14 mei 2022 16:28
    @The_Stifmeister ha.

    Het zal echt gezellig mee jou op feestjes zijn, natuurlijk wel gender neutraal.

    Ik snap niet dat je een naam als stiffmeister gebruikt, ten eerste dat is iets wat een 9 jarige zou doen en ten tweede je bent het exact tegenovergestelde van de stiffmeister.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.