Nieuws
PlayStation VR 2

PlayStation VR2 komt ergens begin 2023 uit

Sony bevestigt dit op Instagram

Geschreven door Michel Musters op
De PlayStation VR2-headset moet ergens "begin 2023" uitkomen, zo heeft Sony bevestigd.

Dat meldde het bedrijf op social media. Het is voor het eerst dat Sony een uitspraak doet over de releaseperiode van de virtualrealityheadset. Veel insiders claimden eerder al dat een release ergens begin volgend jaar waarschijnlijk was. 

Sony liet eerder dit jaar overigens al weten dat er meer dan twintig games beschikbaar moeten komen tijdens de release an de PlayStation VR2. Een van die games is mogelijk het eerder onthulde Horizon Call of the Mountain, een nieuwe game in de Horizon-reeks. Het spel wordt ontwikkeld door Guerrilla Games en Firesprite.

De afgelopen jaren heeft Sony op verschillende momenten details rondom de PlayStation VR2 onthuld. Zo bedraagt het oledscherm van de bril 4000 bij 2040 pixels (2000 bij 2040 per oog) en is het gezichtsveld 110 graden. Verder heeft PlayStation VR2 inside-out-tracking, zodat een losse camera niet nodig is. Dankzij vier camera's in het apparaat zelf hoeven er geen gekleurde leds op het apparaat te zitten zodat bijgehouden kan worden waar de speler is. Deze camera's volgen ook de nieuwe controllers. Tot slot worden in de helm met camera's de ogen van spelers gevolgd, waardoor spelers hun ogen kunnen gebruiken om de camera te besturen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Project Cars 1 en 2 worden uit de verkoop gehaald Saints Row is een extreem ruwe diamant
31

Reacties op: PlayStation VR2 komt ergens begin 2023 uit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • lightyears

    • 23 augustus 2022 08:13
    Dat zat er al een beetje aan te komen. Voor mij to little to late. Ik heb inmiddels al een quest 2 aangeschaft. Ik vraag me ook af of deze psvr2 een succes wordt. De psvr1 us nog redelijk verkocht maar is ook niet massaal verkocht. Bij deze psvr2 heb ik nog meer twijfel. Eind 2023 of 2024 komt misschien alweer de quest 3 uit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 augustus 2022 08:21
    @lightyears het enige wat me tegenhoud om de Quest aan te schaffen is de link met Facebook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 23 augustus 2022 08:46
    @Ziminar Bedoel je het verplichte FB account? want dat is niet meer sinds een paar maanden ofzo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 augustus 2022 08:56
    @Aerofox81 nee dat weet ik, maar ik vertrouw Facebook simpelweg niet, die hebben vast een andere manier gevonden je te tracken.
    Bij Sony weet je vrijwel zeker dat ze dat niet doen omdat dat niet hun core business is, Facebook’s verdienmodel draait om data van gebruikers

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 23 augustus 2022 09:11
    @Ziminar dat kunnen we inderdaad wel van Facebook verwachten. Ik begrijp je standpunt wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 23 augustus 2022 14:01
    @Ziminar
    Je weet dat elk bedrijf je gewoon tracked he. Alles wordt opgeslagen in de big data. Je ontkomt er niet meer aan. Facebook heeft hoe dan ook allemaal informatie van je als ze dat willen. Al gebruik je al Whatsapp dan weten ze al alles van je. Alles wordt doorgelinkt naar Meta. Hetzelfde voor Google en noem maar wat bedrijven. Ook Sony tracked data van je ook al is het niet hun core business. Hoe meer data van jou hoe meer gericht ze je kunnen benaderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 augustus 2022 14:20
    @Snafu9 ik gebruik geen Facebook, Instagram of WhatsApp. Voor die laatste gebruik ik Signal.
    Gebruik niks van Google, in plaats daarvan DuckDuckGo, YT Vanced .
    PiHole op mijn router en altijd VPN, en privacy plug-ins in de browser.
    Ben ik dan veilig? Nee zeker niet, maar dan ga ik geen Facebook apparaat in huis halen als ik er al zoveel moeite voor doe of dat ik het dan maar op moet geven.
    Sony zal ook vast wat tracken, maar ik vind het wel een belangrijk verschil dat het hun core business niet is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 23 augustus 2022 14:53
    @Ziminar
    Je zou bijna denken dat je met andere praktijken bezig bent als je zo erg je best doet om van de radar te blijven.
    Maar goed het gaat me ook niet zo zeer of je wel of geen Meta of Google gebruikt. Alles wat je doet wordt gewoon gelogd en in de big data opgeslagen. Bedrijven kunnen dit soort gegevens gewoon van jou kopen of benaderen. Het maakt dus tegenwoordig niet meer uit wat je doet of hoe je je best doet. Bedrijven kunnen zo een profiel van jou schetsen zonder foto wat je bezig houdt en wat je interesses zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 augustus 2022 16:56
    @Snafu9
    Zoek eens op iedereen heeft wat te verbergen. Kom je erachter dat je wel degelijk niet zomaar je gegevens over wil dragen aan dat soort partijen.

    Een bedrijf kan deze gegevens niet zomaar kopen dat gaat tegen de AVG in dus dat zou dan op illegale wijze gebeuren.

    Een bedrijf wat zich aan de AVG houdt moet aan een gebruiker duidelijk maken op welke manier zij gegevens verzamelen en wat ze daarmee doen. En de gebruiker of bezoeker van een website de mogelijkheid te geven hier nee op te antwoorden.
    GamerNL is overigens daarmee ook in overtreding, je kan namelijk niet zomaar cookies weigeren.

    Maar zoals ik al zei probeert een Facebook en Google nog steeds een profiel van je te maken. Mijn punt is dat Sony minder geinteresseerd is in die data omdat ze er niet direct geld aan verdienen, zeker niet in de mate waarin Facebook dat doet.
    Ik heb er in ieder geval voor gekozen om het ze zo moeilijk mogelijk te maken.

    Maar goed ik weet inmiddels dat er vrij weinig mensen zijn die zich hier druk om maken dus ik ga je verder niet proberen te overtuigen. Dat is in ieder geval hoe ik erin sta, ik geef ze zo weinig mogelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 23 augustus 2022 08:52
    @Ziminar dan koop je toch de Pico Neo3 link, die kun je ook nog eens direct aansluiten op je PC via DP kabel waardoor die superieure beeldkwaliteit heeft ten opzichte van de Quest 2.
    En de verplichte link met facebook is inmiddels nier meer of in ieder geval binnenkort niet meer, maargoed, de quest2 is nu inmiddels wel zo'n 100 euro duurder, dus dan kun je echt beter voor de Pico Neo3 gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 augustus 2022 08:58
    @SuperDre een standalone bril zou echt mijn voorkeur hebben, dat gedoe met kabels vind ik maar ruk en heb er ook de pc niet voor op dit moment.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BobbyDigitaL

    • 23 augustus 2022 12:39
    @Ziminar Gewoon een paar van die kleine pulleys van Kiwi aan het plafond plakken en je hebt geen last meer van de kabel. Ideaal, ik heb er 1 boven mijn race rig, 1 boven mijn bureau en 1 in een vrij gedeelte van de kamer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 23 augustus 2022 17:50
    @BobbyDigitaL daar ben ik het niet mee eens, ja de kiwi pulleys zijn wel een must have als het om kabels gaat, maar sinds ik de wireless module voor mijn Vive Pro heb moet ik echt niet meer denken om nog terug te gaan naar die kabel (die ik dus ook via de pulleys had), ik irriteer me nu zelfs mateloos aan de kabel die van de wireless module loopt naar de battery.
    Voor een vaste setup zoals bij racen of flightsim is het zeker geen probleem om kabel te gebruiken, maar voor de rest komt de kabel er bij mij niet meer in, dan neem ik die, soms, iets mindere beeld kwaliteit wel voor lief.
    Maar daarom adviseer ik nu dan ook eerder de Pico Neo3 link omdat daarbij je dus wel native DP kabel kunt gebruiken icm PCVR zodat je daarmee echte native PCVR kunt beleven in tegenstelling tot de Quest 2 met zn usb3 kabel wat een stuk minder is, kwaliteit via wireless streaming tussen de 2 headsets is wel nagenoeg gelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 23 augustus 2022 18:00
    @SuperDre Een bedrijf uit China fabriceerd een VR en deze vertrouw je meer dan Facebook. In essentie verzamelen ze allebei data alleen met hoe veel zaken in China gaan zou ik het echt niet aanraden om dan Pico maar te vertrouwen. Een uitspraak doen dat Pico Neo3 veiliger is terwijl je helemaal niet weet of dat wel zo is.

    Gewoon nee! Koop dan op zijn minst westerse zooi totdat China zich weer een beetje gaat gedragen. Overigens heb je voor de Quest 2 geen Facebook link meer nodig maar heb ze een nieuw platform wat je alsnog moet linken. Facebook heeft slinks de uitspraak gedaan dat Facebook van de VR brillen zou verdwijnen waar iedereen enthousiast van werd. En technisch gezien hebben ze zich eraan gehouden alleen is wat de consument wilt en verwachte met deze uitspraak niet opgelost, namelijk de dataverzameling die Facebook doet. Best wel smerig. Maar ja, ik heb al sinds launch een Quest 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 24 augustus 2022 03:02
    @004 oh please hou toch eens op met die ongefundeerde onzin. En dan dus zeker komende van iemand die de Quest heeft icm Facebook, en dadelijk (vanaf vandaag voor iederern) een meta account.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 25 augustus 2022 13:40
    @SuperDre Kun je me vertellen wat je bedoelt met wat er ongefundeerd aan mijn uitspraken is volgens jou?

    Je doet ook de aanname dat mijn bias voortkomt uit dat ik een Quest 2 zelf bezit wat nogal een rare aanname is als je mijn vorige post begrepen zou hebben. Ik ben geen voorstander van alles wat Facebook verzameld in de context van om bedrijven te helpen want ansich vind ik dataverzameling een heel goed iets mits het op de juister manier wordt ingezet om mensen te helpen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 25 augustus 2022 17:42
    @004 dat pico op jou spioneert.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 1 september 2022 15:11
    @SuperDre In principe doet elk bedrijf dat als ze de mogelijkheid hebben. Je kunt hetzelfde zeggen over Facebook waar gedacht word dat de camera`s op de Quest 2 alles filmen en opslaan wat natuurlijk onzin is waarvoor je zulke gigantische datacentra zou nodig hebben om al het gefilmde materiaal op te slaan waar ze helemaal niks aan hebben.

    Er gaan veel geruchten rond op het internet die niet waar zijn alleen er wordt wel degelijk overal data verzameld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 23 augustus 2022 08:48
    @lightyears de PSVR heeft beter verkocht dan Sony zelf had verwacht. Maar dit soort addons blijven altijd wel achter bij het aantal verkochte consoles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 23 augustus 2022 13:13
    @lightyears

    Ik vraag me niet af of het een succes wordt. Ik denk als Sony dezelfde ondersteuning biedt als aan de eerste versie, dit wel goedkomt. Ik ga hem halen en ook films in Cinemamodus kijken. En PSVR1 niet massaal verkocht? Waren prima sales hoor.