Nieuws
PlayStation VR

PlayStation VR is niet compatibel met PS5-versies van PS4-games

Geen vr met PS5-versies van Hitman 3 of No Man's Sky

Geschreven door Michel Musters op
Het is niet mogelijk om de PlayStation VR te gebruiken om virtual reality in PlayStation 5-versies van PS4-games te ervaren.

Zo krijgen games als Hitman 3 en No Man's Sky PlayStation 5-versies, maar PlayStation VR werkt dus alleen met de PS4-versies en niet met de PS5-edities. Dat meldt UploadVR. De website heeft gesproken met een werknemer van Sony.

Dat betekent dat spelers die de PS5-versie van bijvoorbeeld No Man's Sky of Hitman 3 aanschaffen, niet de vr-modi kunnen ervaren. Daarvoor moet de PS4-versie gekocht worden, die via backward compatibility ook op PS5 speelbaar is.

Om PSVR op PlayStation 5 te gebruiken, moet wel een aparte adapter gebruikt worden. Deze is gratis te bestellen bij Sony.

no mans sky

Dit artikel delen:

Lees meer

Corsair HS60 Haptic en Void Elite Surround: Gameheadsets die meer zijn dan hun gimmicks 1Up-film met Ellen Page in hoofdrol draait om esports en Gamergate
29

Reacties op: PlayStation VR is niet compatibel met PS5-versies van PS4-games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    SuperDre

    • 2 november 2020 11:57
    Ergens logisch, maar wel jammer natuurlijk. Maar ik verwacht dat ook deze uiteindelijk wel gewoon VR support weer gaan krijgen zodra de PSVR2 uit komt (hoogstwaarschijnlijk ergens richting einde volgend jaar). Wel zou het netjes zijn geweest dat als je de PSN versie koopt je beide versies beschikbaar hebt, zodat je zowel de VR versie kunt draaien als je dat zou willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 2 november 2020 12:56
    Waarom hoogstwaarschijnlijk eind volgend jaar? Heb jij een bron? Of is dat je duim? En hoezo is het logisch? Alle Xbox hardware (op Kinect na) werkt ook op de Series X. Zo moeilijk is het niet, volgens mij.

    Ik denk dat deze column wel een update kan gebruiken: https://gamer.nl/artikelen/column/de-volgende-generatie-consoles-is-nodeloos-ingewikkeld/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 2 november 2020 14:01
    @denver Ik denk dat SuperDre gelijk heeft hoor. Er is een reden dat Sony de PSVR niet compatible heeft gemaakt met PS5-games. Ze houden niet voor niets de lippen stijf op elkaar, het lijkt er daarom op dat een nieuwe headset eerder vroeger dan later gaat verschijnen als je alle summiere beetjes info bij elkaar optelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 2 november 2020 15:16
    Dit artikel gelezen? https://www.eurogamer.net/articles/2020-10-30-playstation-boss-pours-cold-water-on-imminent-vr-potential

    "Ryan reflected on the current PlayStation VR headset as a way Sony had gained "experience" in developing VR games and hardware. But it also sounded like we shouldn't expect a new PSVR model anytime very soon."

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 2 november 2020 15:39
    Tja, en toch riekt het naar marketingstrategie om het huidige model te blijven verkopen. Wanneer 'ie roept dat er binnenkort een nieuwe versie aan zit te komen, kakken de sales van de huidige snel in elkaar omdat men dan daarop gaat zitten wachten. Mensen stappen nu links en rechts van de PSVR naar de Oculus Quest 2 en dat kan toch nooit Sony's bedoeling zijn. Afijn, we zien wel waar het heengaat..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 2 november 2020 17:52
    @clandestine666 nou ik zou het Sony niet in dank afnemen als ik na deze opmerking het huidige PSVR model gekocht had en dat er toch ineens een nieuwe wordt aangekondigd en ik denk velen met mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 2 november 2020 21:47
    @denver her gaat hier specifiek om ps5 versies van de games, de ps4 versie met psvr is ook gewoon te spelen met de ps5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 2 november 2020 12:08
    Backwards compatibility op de PS5 begint wel echt een drama te worden, en dan is het apparaat nog niet eens uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 2 november 2020 12:12
    @Aerofox81 Het is eigenlijk triest dat ze zoveel focussen op de backwards comp. pleur gewoon next gen games er op uit.
    Whatever happened to a full line up.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 2 november 2020 12:32
    Ja dat sowieso! je koopt nu toch geen nieuwe console voor backwards compatible games?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 2 november 2020 16:03
    @Aerofox81 Ik wel. Als ik 20+ peperdure PS4 games heb liggen dan zou ik die graag nog willen kunnen spelen op een PS5. Als ik dat niet kan dan kan ik net zo goed gaan snuffelen aan wat meneer Microsoft te bieden heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 2 november 2020 12:58
    Ze focussen zich er dus duidelijk niet op. Er komen elke week nieuwe zaken naar voren die gewoon niet goed geregeld zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 2 november 2020 13:09
    @Pascal08 ja want de ps5 heeft nagenoeg geen spellen op release… Op twee (of zelfs 1) handen te tellen. Zonder BC is er helemaal niks om te spelen! Hetzelfde geldt voor de Xbox overigens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 2 november 2020 15:02
    @-it- Uiteraard, beide zijn minstens een jaar te vroeg gelanceerd. Er is echt zooooooveeel nog voor de huidige consoles aan games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 2 november 2020 21:48
    @Aerofox81 hoezo? Het gaat hier dus om nieuwe ps5 versies, de ps4 versies met psvr kun je ook nog gewoon op de ps5 spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 2 november 2020 12:52
    Sony heeft dit gedeelte dan niet erg netjes voor elkaar vind ik, voor een niet zo oplettende koper is dit natuurlijk heel lastig welke versie van de game hij moet hebben en welke versie VR dan werkt op de PS5.
    Voor ons niet zo moeilijk, maar ik zie de huisvaders en -moeders al staan in de Intertoys (bestaat die nog?) met een PSVR en een verkoper. Of nog erger,eentje die ze via marktplaats gekocht hebben.
    Sony had dit beter moeten aanpakken, nu val je de consument lastig met een rare situatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 2 november 2020 15:11
    @fonsrutte Goed menselijk punt. Respect.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 2 november 2020 12:54
    Mijn GOD, wat een gedoe. Kan iemand me vertellen hoe het dan werkt als ik ook de PS5 versie wil spelen? Moet ik dan de game twee keer geïnstalleerd hebben? Heb ik dan aparte save games? Komen er op de PS5 nu dus (voorlopig) helemaal geen VR games meer uit, nu de PSVR2 nog niet eens is aangekondigd? Is de userbase van miljoenen PSVR's nu ineens opgedroogd? Moet iedereen upgraden om een PS5 VR game te spelen?

    Ik was echt van plan dat ding ergens rond de launch te halen, maar ik vertik het. Ze maken er zo'n tiefzooi van dat ze mij in ieder geval als klant hebben verloren. En van wat ik overal lees, ben ik niet de enige. Ik speel m'n backlog wel weg op de PS4 Pro en dan kijk ik wel of ze bij Sony hun shit op orde hebben bij de PS6. Dikke kans dat ik daarop dan alle PS5 games alsnog kan spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 2 november 2020 13:19
    @denver Ik kan het je in ieder geval NIET vertellen, daarom staat het ook niet in het nieuwtje. Ik heb geen idee hoe het zit als je de PS5-update van No Man's Sky wil downloaden (om bijv de nieuwe grafische updates te ervaren), maar de 'PS4-versie' van No Man's Sky op je PS5 wil spelen om VR te ervaren. Echt geen idee. Ik zal eens kijken of ik er achter kan komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vizzie35

    • 2 november 2020 13:45
    @MichelMusters
    Zou je dat ook voor bijvoorbeeld fifa kunnen checken? Als ik upgrade naar de ps5 versie, kan ik dan ook nog de ps4 versie spelen op dezelfde ps5? Zodat ik online kan spelen tegen vrienden met een ps4 (er is geen crossgen/crossplay volgens ea), of op de bank samen kan spelen omdat ik 2 ps4 controllers heb en 1 ps5 controller vooralsnog straks.
    Dus kan ik zowel de ps4 versie als ps5 versie tegelijk hebben staan op dezelfde ps5?