Nieuws
PlayStation VR

'PlayStation VR 2 ondersteunt 4k en haptic feedback'

Helm zou gebruik kunnen maken van oogtracking en foveated rendering

Geschreven door Michel Musters op
De eerder aangekondigde next-gen virtualrealityhelm van Sony zou games in 4k weergeven.

Dat claimt UploadVR te hebben vernomen van meerdere bronnen. De resolutie zou 2000 bij 2040 pixels per oog zijn, oftewel 4000x2040 in totaal. Dat is een fors verschil met de eerste PSVR-helm, die 1920x1080 pixels in totaal weergeeft. Verder zou haptic feedback onderdeel zijn van de helm door een ingebouwde motor.

Hoewel de website aangeeft dat er speculatie bij komt kijken, lijkt het daarbij waarschijnlijk dat er oogtracking en 'foveated rendering' wordt gebruikt, waardoor het specifieke punt waar spelers met hun ogen naar kijken scherper oogt dan het omringende gebied. Daarmee wordt rekenkracht bespaard, terwijl het wel de natuurlijke manier waarop ogen details ervaren nabootst.

Sony kondigde eerder dit jaar een next-gen virtualrealityhelm voor PlayStation 5 aan. "Spelers zullen een nog sterker gevoel van aanwezigheid ervaren en worden nog dieper ondergedompeld in gamewerelden door deze nieuwe headset op te zetten", werd toen gemeld. 

Er zijn nog geen officiële details over of foto's van het apparaat uitgebracht. Wel werden de officiële, bijbehorende controllers onthuld, die hieronder te zien zijn. Deze controllers ondersteunen ook haptic feedback, vergelijkbaar met de DualSense-controller.

PlayStation VR

Dit artikel delen:

Lees meer

Season of Pride voor Hitman 3 is begonnen Resident Evil Village wereldwijd drie miljoen keer verscheept
26

Reacties op: 'PlayStation VR 2 ondersteunt 4k en haptic feedback'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 11 mei 2021 09:39
    Heeft de wel ps5 de rekenkracht om 4k vr te doen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 11 mei 2021 09:55
    @hulstpower dat gaan we meemaken maar het zou me niet zozeer verbazen als ze dat wel voor elkaar gaan krijgen. Zelf kijk ik hier wel naar uit dus ben benieuwd wanneer we dit mogen verwachtten. I

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 mei 2021 10:29
    @Jumpman ik ben zelf geen vr fan een maat van me wel die heeft ook alleen ps5 gekocht voor de vr headset en de nieuwe.
    maar ik dacht dat met vr dat de computer of console het 2 x moet renderen dus lijkt me 4k moeijlijk, maar 1440 p op 60 lijkt me wel aanemelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 11 mei 2021 10:28
    @hulstpower

    Voor mensen minder bekend met dit soort tech hier wat uitleg (in Engels)

    For those not hip on VR tech, foveated rendering is an inevitable holy grail that will make it so that VR is an order of magnitude easier to run than games on traditional displays. The human eye can only resolve an area about the size of your thumbnail at arms length in full clarity. You can try just looking around you while paying attention to how much of your vision is actually in focus, or you can use this for a pretty instant example.

    So what this means is that it is unnecessary to render 98% of the image in full resolution because your eyes cannot resolve those details anyway. So now you have an image that is perfectly sharp in the 2% you are rendering at full res, but as soon as you move your pupils off center then it's going to be very noticeable. To combat this in HMDs like the Quest while also getting some perf benefit they essentially match the full res area with the sharpest center part of the lens and then gradual reduce res towards the edges where you're getting some optical blur/distortion anyway. This static style is called "fixed foveated rendering" or "lens matched shading" and it does improve performance but can be noticeable and still leaves a boatload of potential rendering savings on the table.

    Now enter eye tracking that is fast and accurate enough to keep up with eye movements and you can render only the part of the display you are looking at in a specific moment in full resolution while going as far as filling in the rest with an ML inferred reconstruction based off of a sparse cloud. Once this gets fully worked out and solved, you would get an absolutely gamechanging rendering cost reduction (20x reduction according to FB's Michael Abrash and that's not out of line with other experts) while being indistinguishable from rendering the whole damn thing at once. Gabe Newell a couple years back talked about how he believes we will hit a point where VR HMDs leapfrog traditional displays and anyone that wants to see the highest graphical fidelity will need to put one on their face, this is what he was talking about and it is going to happen eventually.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 mei 2021 11:06
    @rreloaderr
    Ok maar dat zegt niks over wat voor rekenkracht er nodig is om 4k vr te doen.
    Hier een link en daar zeggen ze voor 4k vr 3080 nodig is, las net ook dat 90 refrase rate nodig is voor vr voor smooth experience.
    https://www.windowscentral.com/which-graphics-card-do-you-need-vr
    Maar misschien komt er wel een hub bij dat extra rekenkracht doet voor ps5 vr geen idee.
    Heb zelf klein handvol ervaring met vr. 1 tech demo op me werk en kon je rond lopen daar werd ik misselijk van dacht dat het toen op een 1080 ti draaide jaren terug toen de sterkste kaart en keer ps vr en keer in thailand in een gaming hall boxen dat was leukste ervaring.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 11 mei 2021 18:31
    @hulstpower
    Is het niet zo dat je met deze techniek veel minder hoeft te renderen (namelijk 5%) van het totale plaatje en je daarmee veel rekenkracht wint.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 mei 2021 19:18
    @rreloaderr het zou best maar 4k vr moet je een 3080 hebben omdat op 90 refrase rate te krijgen. En het zijn 2 schermen wat je gpu volgens min moet renderen. Heb er niet veel verstand van.
    Maar kerel op me werkt die voor meetings vr moet, zodat klanten geen foto's kunnen maken van producten doet altijd met de nieuwste en beste videokaart.
    Maar dit van ps5 vr zijn allemaal geruchten wat er van waar is zullen we heus wel op e3 horen denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 11 mei 2021 23:32
    @hulstpower
    De huidige games/applicaties maken ook geen gebruik van foveated rendering maar in theorie zal je wanneer dat wel in gebruik wordt genomen geen dikke videokaart meer nodig hebben

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 12 mei 2021 05:54
    @rreloaderr ok maar zolang die techniek nog niet gebruikt word moet het dus nog wel, als ik het goed begrijp.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 11 mei 2021 19:19
    @hulstpower die 3080 is nodig als je alles volledig rendered in hoge detail, foveated rendering zorgt er voor dat je alleen het deel waar je naar kijkt volledig gerendered wordt en alles daar omheen in een veel lagere resolutie/detail. Dat scheelt dus enorme rekenkracht, maar brengt wel weer andere problemen met zich mee, foveated rendering is een tussenstap, maar zeker niet de heilige graal. Er zijn meer mogelijkheden zoals bv op lagere resolutie renderen en dan via speciale methodes upscalen waardoor je amper het verschil ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 mei 2021 21:59
    @SuperDre ok duidelijk. Zag op een site van wil je 4k vr met 90 refresh dan moet het de 3080 zijn. En dan voor allerlij andere resoluties andere kaarten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 11 mei 2021 10:02
    Het klinkt geweldig allemaal maar ook duur. Ik ben benieuwd wat voor prijskaartje er uiteindelijk aan gaat hangen, het moet voor de gemiddelde consument ook allemaal enigszins betaalbaar blijven..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SmartTies

    • 11 mei 2021 10:21
    @clandestine666 - Liever een hoger prijskaartje en betere specs, dan dat we weer met low-end shit 6 jaar moeten gaan kloten. Of doorsparen of een paar jaar wachten wachten tot er een paar miljoen zijn verkocht aan mensen die graag wilde, zodat de mensen die het minder interessant vinden een afgeprijsde versie kunnen kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 11 mei 2021 10:29
    @clandestine666
    Ik denk dat je rond de 400-500 euro met controller wel klaar bent, naar gerucht komt er ook een duurdere variant zonder bekabeling (althans een adapter die je erbij zou kunnen kopen)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 11 mei 2021 10:34
    Ik krijg een beetje jeuk van de vertaling van headset naar helm…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinVP

    • 11 mei 2021 11:36
    Headset met haptick feedback.. leuk bmet shooters, headshot!! Haha… Vraag me af waar ze dat voor gaan gebruiken, lijkt me helemaal niet fijn om te rijden en dan trillingen op je hoofd te voelen om misschien een iets wat realistischer driving experience te geven…al kan t wel heel cool zijn met Resident Evil. Tik op je achterhoofd, kijk je om staat er een zombie ofzo hehe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 11 mei 2021 11:47
    @EdwinVP Denk dat het best vet kan zijn in een game als Gran Turismo of F1 :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 mei 2021 14:13
    @MelvinChowder en wat had je in gedachten dan? Ik zie alleen trillen van de weg maar dat hoeft voor mij persoonlijk niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 11 mei 2021 14:33
    @hulstpower Je hebt natuurlijk ook G krachten en alles waar je mee te maken hebt, het geschud als je vol remt of schakelt in een racewagen, bochten etc. Geen idee hoe ze dit willen nadoen maar er gebeurd zat met je hoofd in een racewagen haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 mei 2021 14:37
    @Paxopoxo het klinkt allemaal vet maar g krachten na bootsen lijkt me onmogelijk. Maar hey zou vet zijn. Maar het optrekken van een auto en dan de druk die je op je borst voelt zou vet zijn als je dat voelt in een race.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.