Nieuws
Vita

PlayStation Vita meer dan vijf miljoen keer verkocht in Japan

Sinds 2011 op de Japanse markt

Geschreven door Lucas May op

Sony's PlayStation Vita is in Japan meer dan vijf miljoen keer verkocht. De verkoopcijfers zijn bekendgemaakt door het Japanse bedrijf Media Create.

Afgelopen week werden 14.956 exemplaren van de PlayStation Vita verkocht, waarmee het totaal van verkochte handhelds kwam te staan op 5.004.560. Daardoor loopt de Vita nog steeds voor op de PlayStation 4, waarvan bijna 3 miljoen exemplaren zijn verkocht in Japan. De Nintendo 3DS is koploper van de huidige generatie, met meer dan 20 miljoen verkochte systemen in het Oosterse land.

Sony lanceerde de PlayStation Vita in december 2011 met beperkt succes. De handheld heeft minder sterke verkoopcijfers dan zijn voorganger, PlayStation Portable, maar wordt nog steeds ondersteund door Japanse ontwikkelaars. Zo was Dragon Quest Heroes 2 voor PlayStation Vita vorige week de op één na bestverkochte titel in Japan.

In april verschenen berichten dat de PlayStation Vita niet meer verkocht werd in Nederland. Sony heeft hier nooit officieel op gereageerd. Op het moment van schrijven is de PlayStation Vita niet verkrijgbaar via winkels als Bol en Bart Smit.

Bron: NeoGaf

Dit artikel delen:

Lees meer

'Nintendo voegt virtual reality toe aan nieuwe NX-console' Collector's Edition van Mafia 3 bevat dog tags en meerdere lp's
11

Reacties op: PlayStation Vita meer dan vijf miljoen keer verkocht in Japan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • The Chosen One

    • 1 juni 2016 17:28
    Blijft toch een heel mooi apparaatje met gelukkig genoeg goede games mits je niet maar van 1 genre bent als FPS.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Harrow

    • 1 juni 2016 18:17
    @The Chosen One
    Ik ben het met je eens. Vind het ook een mooi apparaat. Jammer dat hij toch langzaam aan het sterven is. Ik heb het idee dat er toch best meer mee had kunnen worden gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 2 juni 2016 09:00
    @Mr. Harrow "Ik heb het idee dat er toch best meer mee had kunnen worden gedaan." Tsja dat wordt bij de meeste (commercieel) mislukte consoles gezegd. Helaas heb je daar als klant weinig aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 1 juni 2016 20:43
    Ik vind het ook een geweldig apparaatje. Heb er veel toffe uren van kunnen genieten. Echter, ik pak hem helaas steeds minder vaak sinds er een ps4 is gekomen. Vind het zelf wel jammer dat er ook niks meer voor in de winkels ligt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 1 juni 2016 22:33
    61 xbox one's deze week verkocht in japan ?

    Maar goed, zoals hierboven al geschreven wordt, de vita is een tof apparaat en vind het jammer dat hij niet psp levels of awesomeness bereikt heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vermillion

    • 2 juni 2016 09:22
    Grootste flop binnen de game industrie naar mijn mening. En dan heb ik het over de belachelijk beperkte game aanbod. Geen enkele system seller zat er bij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • racerozzy

    • 2 juni 2016 09:41
    @Vermillion Misschien niet voor jou maar die was er wel degelijk. Uncharted was heel erg vermakelijk op de Vita en deed zeker niet onder van de PS3 games! Gravity rush was zo goed dat het nu zelfs een HD remake heeft op de PS4, Persona 4, Final Fantasy X HD, Rayman, Unit 13 was een brilliante shooter! Dragonball battle of Z ook echt goed doet niet onder voor de PS3 versie. Je kan zeggen dat sommige van deze titels dan ook op de PS3/PS4 uitkwamen maar waren zeker top games voor als je geen console hebt.

    De system seller was toch wel Uncharted.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 2 juni 2016 10:42
    @racerozzy Killzone Mercenary vond ik ook erg indrukwekkend, beter dan deel 3 op de PS3.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • racerozzy

    • 3 juni 2016 06:59
    @Agent4125 Die was ik vergeten heb hem zelf niet gespeeld maar hij zag er wel indrukwekkend uit. Killzone 3 ooit uitgespeeld heel de setting was niet mijn ding. De Vita is perfect voor shooters!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • racerozzy

    • 2 juni 2016 09:55
    De Vita is zeker een goed apparaat maar de markt veranderd gewoon. Heeft niks met het apparaat zelf te maken maar meer met de markt en een deel aan het aanbod van games. Playstation probeert mee te gaan met het "digitale" tijdperk waarin ze aanbod hebben voor de Vita maar dit digitaal doen en fysiek denken laat maar. De PSP GO was hun prototype voor mijn gevoel hebben ze nu eerst fysieke games uit gebracht om mensen een vita aan te laten schaffen en uiteindelijke de fysieke games te laten doodbloeden en indirect mensen forceren in digitale aanschaf.

    Vergeet niet de concurrentie van de mobiele markt in NL, google play en IOS hebben de moeilijke handheld markt niet geholpen.

    Het is een van de weinige platforms waar echt mooie RPGs uitkomen typisch Japan dus ben ik blij alleen wil ik ze toch echt fysiek hebben.

    Als ik naar de "new 3DS" dan is dat toch echt meer een flop….

    Gelukkig is het Regio Vrij dus importeren kan altijd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vermillion

    • 2 juni 2016 23:27
    Nou, de Vita was in ieder geval gewoon een gemiste kans. Daar kun je niet omheen. Ze hadden moeten leren van hun andere flop, de PSP Go. Vita heb ik gelukkig laten liggen want ik vond het geen waardige opvolger van de PSP. Ja misschien voor jullie, maar de PSP was echt veel sterker met de games lineup. Final Fantasy X hoef je niet op te noemen, zoals je al aangaf, is een oude ps2 game. Is geen Vita exclusive. PSP had FF7 Crisis Core, dat alleen was al voor mij een system seller. Of wat te denken van MGS peace walker, de 2 God Of War games, de 2 GTA games en zo kan ik nog wel doorgaan.