Director Michal Staniszewski van Plastic legde daar kort uit wat Datura inhoudt. Hij omschrijft het als "een spel met een uniek experimenteel verhaal en een originele manier van interactie." Deze vorm zou spelers niet alleen visueel aanspreken maar ook empirisch, door de illusie te wekken dat zij objecten als bomen echt aan kunnen raken. 

Ook het maken van beslissingen speelt een rol in de game. Hierbij draait het volgens Steniszewski vooral om het gevoel van onbehagen dat bij spelers wordt opgewekt wanneer zij de consequenties hiervan ervaren. "Het gevoel van heb ik nu een goede of foute keuze gemaakt?", zo legt hij uit. Datura is overigens ook met een traditionele PlayStation 3-controller te spelen

Techdemo

Datura werd vorig jaar reeds getoond, toen nog als naamloze techdemo, aan de hand van een video waarin een zwevende hand te zien was die een auto bestuurt. In deze scene zat een frame waarin het beeld dubbel werd weergegeven. Dit laatste zou mogelijk een hint zijn naar ondersteuning van stereoscopisch 3D. Hier werd verder niet over gesproken toen het project onthuld werd als Datura.