Nieuws

PlayStation: 'Geen games op dag één bij PlayStation Plus vanwege kwaliteit'

Wellicht wel in de toekomst

Geschreven door Jacco Peek op
PlayStation voegt in de nabije toekomst geen games bij verschijning toe aan PlayStation Plus. Dat meldt CEO Jim Ryan in een interview met Games Industry

"We zitten in een vruchtbare cyclus met de studio's", legt Ryan uit. "Daarbij leveren investeringen succes op, wat meer investeringen mogelijk maakt, wat nog meer succes oplevert. We vinden die cirkel prettig, en volgens ons de spelers ook."

"Wat betreft het na verschijning direct aanbieden van games op onze diensten,  dat is niet een weg die we in het verleden hebben bewandeld", vervolgt hij. "En dat is ook niet iets wat we met deze nieuwe dienst willen doen.

We denken dat die eerder genoemde cyclus dan wordt doorbroken. Het geld dat we in onze studio's moeten investeren zou dan niet mogelijk zijn, en we denken dat het effect op de kwaliteit van onze games niet iets is wat spelers zouden willen."

Jim Ryan sluit echter niet uit dat PlayStation daar ooit op terugkomt. "Ik zou zeggen dat niets vaststaat. Dit is momenteel onze aanpak. Met de manier waarop ons huidige verdienmodel werkt, zou het niet logisch zijn. Maar dingen kunnen snel veranderen in deze industrie, zoals we allemaal weten."

In juni vernieuwt Sony PlayStation Plus met drie niveaus: Essential, Extra en Premium. In totaal krijgen spelers toegang tot 700 games, waaronder klassieke titels.

Dit artikel delen:

Lees meer

Rain World-uitbreiding Downpour aangekondigd De PlayStation Plus-games van april zijn bekend
20

Reacties op: PlayStation: 'Geen games op dag één bij PlayStation Plus vanwege kwaliteit'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 29 maart 2022 15:14
    heb zo vermoeden dat de live serivce games die er komen van ps, misschien wel een aantal day one op 1 van de tiers verschijnt. Maar de grote triple a games dat wisten wel wel toch dat ze dat niet gaan doen of in ieder geval verlopig niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 29 maart 2022 15:14
    Zeg gewoon dat kunnen we ons financieel niet veroorloven wees er eerlijk over

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sall3mander

    • 29 maart 2022 15:39
    @Snoop213 dat zeggen ze toch ook hier: (aanhalingsteken openen) Het geld dat we in onze studio's moeten investeren zou dan niet mogelijk zijn (aanhalingsteken sluiten) ?

    Heb de aanhalingstekens maar bewoord want word als spam beschouwd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 29 maart 2022 16:45
    @Sall3mander Excuses. Maar ik hoop wel dat de kleinere games zoals Tchia,Sifu etc er op verschijnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 29 maart 2022 15:59
    @Snoop213 ik zie het meer als de kwaliteit die zij willen leveren voor dat geld, een lastig verhaal maakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 29 maart 2022 16:46
    En terecht het is a. hun verdienmodel, en b.deze titels verkopen als een malle omdat ze van hoogstaande kwaliteit zijn (meestal, en subjectief natuurlijk)

    Ik betaal er ook met liefde voor, ik heb sowieso liever fysieke games, als die disposable digitale games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 29 maart 2022 16:47
    @Jacco, Een goede vicieuze cirkel, ik snap wat je bedoelt maar klopt niet helemaal volgens mij?

    Wat hij eigenlijk zegt is dat de grote exclusieve games nu geld in het laatje brengt en ze bij Sony bang zijn dat als ze deze games direct op hun dienst gooien ze inkomsten mislopen.
    Een gegronde angst wellicht, erg voorzichtig vooral. Komt ook door het feit dat Sony niet van die diepe zakken heeft als Microsoft en dat risico niet kan nemen. Maar dat is een gokje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 maart 2022 18:13
    @Ziminar denk eerder dat als er meer dan genoeg leden zijn ze het als nog doen, vandaar dat er stond jim ryan sluit niet uit voor toekomst, netflix kocht in begin ook geen grote projecten uit hollywood maar na een tijd en veel leden kon dat wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 29 maart 2022 18:18
    @Ziminar Foutje van mij, thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 29 maart 2022 16:52
    Dus niet interessant om je op te abonneren. Ik hou het voorlopig bij gamepass waar starfield en halo infinite wel op dag 1 op staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gusanito

    • 29 maart 2022 20:31
    Volledig terecht. De AAA games die van Sony's studio's komen zijn naar mijn mening wel echt andere koek dan wat Microsoft op dag 1 naar Gamepass brengt. Je ziet geen hoogstaande games als God of War, Horizon of Last of Us op Gamepass op dag 1. Het zou al heel tof zijn als ze na een x aantal maanden naar de service komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 29 maart 2022 22:16
    @gusanito Forza en Halo stonden er day 1 op dat valt samen met dat lijstje wat jij noemt.

    Maar er is dan ook niet veel anders wat door MS gemaakt word tot nu toe

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gusanito

    • 29 maart 2022 23:17
    Forza is een pareltje, maar ook een game die zich met microtransactions en uitbreidingen wel terugverdiend natuurlijk. Halo is een tripple A titel, maar qua vakmanschap viel het mij toch allemaal wat tegen. Heb de campagne uitgespeeld, maar voor mij was het een 6je.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 30 maart 2022 00:06
    @gusanito Mee oneens. Het is natuurlijk subjectief wat een goede game is . Maar flight simulator 2020 is wat mij betreft echt wel twee klasses hoger dan elke playstation game die jij noemt. Met de complete echte wereld nagemaakt met fotogrammetrie en continue wereld updates. Plus gratis toegevoegde VR ondersteuning op de pc. In VR is flight simulator voor mij zonder enige twijfel het meeste ambitieuze en beste spel ooit gemaakt. En staat gewoon op gamepass. Ja ook bij flight simulator kun je desgewenst extra content kopen. Maar dat is niet echt nodig. En microtransacties geldt net zo goed voor playstation exclusives als Grand Turismo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gusanito

    • 30 maart 2022 00:40
    @lightyears Je hebt gelijk. Ik heb Flight Simulator helemaal over het hoofd gezien. Het is inderdaad subjectief wat een goede game is. Flight Sim is totaal niet mijn ding al zie ik natuurlijk ook wel dat het een geweldige prestatie is qua gamedesign. En over Gran Turismo ga ik je niet tegenspreken. Dat is gewoon een enorme shitshow of a game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 30 maart 2022 06:15
    @gusanito Mee eens. Overigens heeft Microsoft gamepass ook nog Age of Empires 4. Voor RTS genre ook een topper al is dat ook een genre waar niet iedereen van houdt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 29 maart 2022 22:26
    Ik wil wel graag een lijst zien van de ps1 en ps2 games die beschikbaar zullen zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 29 maart 2022 23:59
    @Messtranor Wellicht pacman

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 30 maart 2022 00:00
    @lightyears uhm, haha?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xevulutionx

    • 30 maart 2022 14:14
    Prima toch, de kop leest een beetje een beetje op twee manieren maar snap de insteek wel. Persoonlijk vond ik t wel prettig dat Sony gewoon een andere weg bewandelt. Ik heb beide platformen naar volle tevredenheid en hoewel ik best blij zou zijn met alle 1st party's direct te hebben heeft t qua tijd voor mij helemaal geen zin. Ik kom bijna nergens aan toe en verdeel mn tijd maar tussen wat xbox games en hfw en gt7.