Nieuws
PlayStation Studios

PlayStation-baas uit frustratie over exclusiviteit van PlayStation-games

Jim Ryan zou willen dat honderden miljoenen mensen PlayStation-games konden spelen

Geschreven door Michel Musters op
Sony Interactive Entertainment-baas Jim Ryan vindt het frustrerend dat maar een beperkt aantal mensen PlayStation-games kunnen spelen.

Dat meldt hij gedurende een gesprek tijdens GI Live: London. "Ik hoop en geloof dat de PlayStation 5 de grootste, beste en meest geliefde PlayStation-console tot nu toe wordt", aldus Ryan. "Ik zou ook graag een wereld zien waarin tientallen, misschien zelfs honderden miljoenen mensen van PlayStation kunnen genieten."

Daarmee lijkt Ryan af te geven op het huidige model, waarin PlayStation-games voornamelijk alleen op PlayStation-consoles gespeeld kunnen worden. "Een grote PlayStation-hit kan met het huidige consolemodel door maar tien of twintig miljoen mensen gespeeld worden."

Ryan trekt de vergelijking met andere vormen van media, die niet exclusief op één apparaat afgespeeld kunnen worden. "Muziek en films kunnen door een bijna ongelimiteerd publiek worden geconsumeerd. En de kunst van onze studio's is onderdeel van het beste entertainment dat wereldwijd wordt gemaakt. Om die geweldige kunst en entertainment exclusief te maken voor twintig of dertig miljoen mensen, frustreert me. Ik zou graag een wereld zien waarin honderden miljoenen mensen van deze games kunnen genieten."

Ryans opmerking is opvallend, omdat Sony zijn games voornamelijk alleen op PlayStation-consoles uitgeeft. Wel zijn enkele PlayStation-games inmiddels op pc verschenen, waaronder Days Gone en Horizon Zero Dawn. Toch geldt dit niet voor de meeste exclusieve PlayStation-games, in tegenstelling tot Xbox-games die standaard ook op pc verschijnen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Virtuos werkt aan grote remake, geruchten over MGS3 laaien op Rick Grimes uit The Walking Dead zit nu in Fortnite
27

Reacties op: PlayStation-baas uit frustratie over exclusiviteit van PlayStation-games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • RoyVG

    • 11 oktober 2021 09:28
    "Ik vind het zo jammer dat mensen die geen Playstation kopen geen Playstation games kunnen spelen" /s.
    Games hebben een unieke positie in de media wereld en dat hebben ze zelf veroorzaakt. De vergelijking met muziek (o.a. cd) en films (o.a. DVD en BluRay) is niet logisch omdat er geen honderden verschillende apparaten zijn die PS4 games kunnen afspelen. Als je wilt dat meer Playstation games gespeeld kunnen worden, dan moeten ze er maar voor zorgen dat als je een PS4 of PS5 disc in je BluRay speler stopt dat het werkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 oktober 2021 09:58
    @RoyVG Veel mensen online zag ik zeggen dat sony ps games day one op pc gaat uitbrengen, maar ik vermoed dat ze dan nog niet de 100 miljoen gamers berijken. Ik denk zelf dat sony snel met iets van cloud komt waar ze mee bezig zijn met microsoft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 11 oktober 2021 10:33
    @hulstpower misschien noemen ze het wel PSNow…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 oktober 2021 10:39
    @ali3n8t HEt zal vast psnow heten, maar psnow bestond al voordat sony bekend maakte dat ze met microsoft in zee gingen voor cloud gaming, bedoel meer een soort van grote upgrade hier van of op. Dat het meer zoals xcloud is op veel meer devices dan pc en ps4/ps5 alleen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 11 oktober 2021 09:54
    Ik zou zeggen: los het probleem op door eenvoudigweg je games ook voor de Xbox-consoles en waar technisch mogelijk voor de Switch beschikbaar te stellen. Wil of kan hij dat niet, dan weet hij meteen waar het probleem vandaan komt.

    Een universele gamesconsole per generatie zou echter wel een enorme stap vooruit zijn in de gamesindustrie. Maar dat zal wel niet zo snel gebeuren, omdat los van de technische moeilijkheden elke console-franchise toch een eigen cultuur en strategie heeft, die je niet zomaar even met elkaar fuseert.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 11 oktober 2021 11:13
    Waar denk je dat Microsoft mee bezig is Jimmie? Day one releases zijn misschien niet haalbaar met psnow. Maar zorg voor meer capaciteit en beter geupdate bibliotheek. En niet games er uit halen. Tenminste niet de first party games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 oktober 2021 12:00
    @MissMeNL helemaal met je eens, day one kunnen ze wel doen als ze echt willen maar dan moeten ze wel behoorlijk wat abbo's binnen halen. Kijk als 100 miljoen + mensen zo abbo neemt dan kunnen ze de kosten wel dekken denk ik dan. Maar denk dat sony beetje moet doen wat disney plus doet dus games uitbrengen en dan na een aantal maanden op de dienst uitbrengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 11 oktober 2021 12:41
    @hulstpower precies na een aantal maanden. Maar ze er dan ook niet er uit halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 oktober 2021 13:22
    @MissMeNL ja meest vervelende ze hebben de games om psnow echt heel vet te maken vind ik, speel nu weer the last of us part 2 op ps5 via psnow, alleen moet hem snel door spelen weer omdat ie in januari er af gaat en een drukke periode aankomt kwa games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 11 oktober 2021 15:44
    @hulstpower werkt dat zo bij bij Sony? je krijgt spellen en dan nemen ze die spellen ook weer terug!. Dan kun je toch beter wachten tot ze goedkoper worden en lekker in je game kast zetten. Een kast vol met je spellen word steeds waardevoller kwa prijs en voor de heb in deze rare tijden van isolement en onzekerheden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 oktober 2021 15:51
    @Baroness psnow heeft God of war gehad spider man en nu the last of us part 2 allemaal voor paar maanden maar. Maar klopt alleen had the last of us op disc maar me ps5 is alleen digitaal, dus me ps4 pro toen verkocht met alle games die ik had. Maar klopt je kan beter ze goedkoop kopen of day one. Maar een jaar psnow kost 60 euro dus haal het er wel uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 11 oktober 2021 16:10
    @Baroness Nee je krijgt ze niet. PSNow is niet hetzelfde als de games die je krijgt bij XBox Live Gold. PSNow is de streaming variant van Sony. Dus net als bij gamepass staan die games er tijdelijk op. Met dat verschil dat first party game op gamepass blijven staan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 11 oktober 2021 16:27
    @Ziminar Haha dat is toch heel apart eigenlijk en miljoenen mensen zijn hier al lid van? :D. En dan zit er ook nog een soort druk op de ketel van verplicht dat spel uitspelen want anders is het weg dit is madness !.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 11 oktober 2021 16:40
    @Baroness
    Werkt bij Gamepass toch precies hetzelfde? Behalve bij first party titels dan, maar alle andere games staan er gewoon tijdelijk op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 11 oktober 2021 17:00
    @The_Stifmeister Nee ik doe niet aan dit soort 'trends' ik koop alleen X-box Live Gold kaarten (en soms ook wel maanden niet) maar dat is de laatste tijd ook de moeite niet meer waard vanwege het lage niveau spellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 11 oktober 2021 22:49
    @The_Stifmeister ja maar weinig games op gamepass staan er maar voor 3 maanden op. Meestal wel 6 maanden minimaal of een jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 11 oktober 2021 11:14
    Ik weet niet zo goed wat ik van zijn opmerkingen moet maken, ze hebben deze situatie zelf gecreeerd, ze hebben er zelfs behoorlijk garen bij gesponnen toen ze vorige generatie het juist wonnen met de beste exclusives.
    Sterker nog er zitten weer een lading exclusives in de pijpleiding.
    En nu is dat ineens niet goed volgens de baas.
    Ik verwacht een persbericht morgen vanuit Sony met wat hij nu precies bedoelde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 11 oktober 2021 11:59
    Ja om die exclusiviteit heb ik laatst een Ps4 aangeschaft ! maar ik heb er eigenlijk spijt van. Ik speel toch liever X-box One en Switch games tot nu toe..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 11 oktober 2021 13:18
    @Baroness Je vindt de exclusieve titels niks??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 11 oktober 2021 13:45
    @clandestine666 Ik vindt ze idd niet bijzonder. Ze zijn wel mooi gemaakt, maar het pakt mij niet. Dat was een reden voor mij om een Series X te kopen. Enige waar ik mij in vergist had (mijn fout, niet genoeg onderzoek gedaan) is dat het aantal JRPG's op de XBOX wat schaarser is, gelukkig komen de meeste wel naar de Switch zodat ik ze alsnog kan spelen.