Nieuws
PlayStation 5

PlayStation 5-update laat spelers games naar usb-opslag verplaatsen

Ook kunnen PS4-gamers via Share Play PS5-games uitproberen

Geschreven door Michel Musters op
Morgen komt er een nieuwe systeemupdate voor PlayStation 5 uit, waarmee het mogelijk is voor eigenaren om hun games naar externe usb-opslag te kopiëren.

De usb-opslag kan gebruikt worden om PlayStation 4-games op te slaan en te spelen, of om PS5-games op te slaan. Om de betreffende PS5-games te spelen, moeten ze wel naar het PlayStation 5-systeem zelf worden gekopieerd. Het is daarbij niet mogelijk om PlayStation 5-games direct naar het usb-apparaat te downloaden - eerst moeten ze op de harde schijf van de PS5 worden gedownload.

Nieuwe Share Play-ondersteuning wordt via de update ook toegevoegd, waardoor PS4- en PS5-gamers samen Share Play kunnen gebruiken wanneer ze in een party zitten. Daardoor kunnen mensen die geen PS5 hebben toch al PS5-games uitproberen op hun PS4.

De update past ook enkele andere dingen aan. Zo kan men via de Game Base nu schakelen tussen parties en de vriendenlijst. Ook kan in-game voice chat met een druk op de knop in zijn geheel worden uitgeschakeld. Verder kunnen dankzij de update voortaan updates voor games gepre-download worden - al moeten betreffende games dit wel ondersteunen.

Het Game Library-scherm krijgt dankzij de update een zoekfunctie en het wordt ook mogelijk om games te verbergen. Verder kan men zelf instellen of er een screenshot of filmpje gemaakt wordt bij het behalen van een Trophy. Het statistiekenscherm van Trophy's bevat ook meer details.

Ergens gedurende de komende weken moet de PlayStation App voor smartphones ook een update krijgen. Daarmee wordt het mogelijk gemaakt om een PS5-gamesessie via de app te joinen, de opslag van de console te managen en Trophy's te vergelijken.

Meer details over de morgen te verschijnen update zijn op PlayStation Blog te vinden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nintendo zendt vandaag een nieuwe Indie World-livestream uit De gameplay van Hood: Outlaws and Legends uitgelicht
13

Reacties op: PlayStation 5-update laat spelers games naar usb-opslag verplaatsen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • mhnl1979

    • 13 april 2021 16:27
    Ik zal wel een boel PS fanboys tegen de haren instrijken, maar dit is toch een gepruts van jewelste. Geen mogelijkheid om externe SSDs te kopen en aan te sluiten half jaar na launch, niet kunnen kiezen op welke opslag te downloaden, dat heeft de Xbox dan toch echt wel beter voor elkaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 13 april 2021 16:56
    @mhnl1979 er zijn nog maar weinig pure ps5 games dus ik heb het nog niet nodig gehad maar ja, zoiets wil je eigenlijk voor het gevoel al vanaf launch.

    Overigens niet voor de prijs van een nieuwe console zoals Xbox het doet maar dat is dan weer iets anders :-p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 13 april 2021 17:30
    @mhnl1979 liever een half jaar vertraging dan genaaid worden met extreem duur proprietary storage.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 13 april 2021 18:21
    @StormFox 200 piekies voor een 1TB nvme SSD valt echt reuze mee. En dat ding (ik heb hem sinds kort) is echt bazig snel!! Ik verwacht dat het prijskaartje van de door Sony goedgekeurde SSD's (als die ooit gaan komen) niet veel lager gaat zijn in het begin. Geruchten gaan trouwens dat andere merken ook aan de slag gaan met externe drives voor Xbox; dus dat komt echt wel goed. Prijzen dalen vanzelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    melody

    • 13 april 2021 19:58
    @kleinekoosjer Praktisch 820-880 Gb afhankelijk van hoeveel geluk je hebt met de productiekwaliteit. Ik had vooral wat pech met mijn internal SSD. Had gelezen dat Seagate een tijdelijke exclusive hiervoor had maar het zou ze sieren om 2Tb en 4Tb varianten uit te brengen voor een redelijke prijs. Ik ben het overigens met je eens dat de prijs ok is gezien de schrijfsnelheid en exclusiviteit. Alleen de huidige hoeveelheid storage is wat mij betreft niet toereikend.. Op de juiste momenten toeslaan en je pakt een leuke korting via online retailers mee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 14 april 2021 09:30
    @melody Mijn expansion heeft 920 GB bruikbare ruimte. Een grotere zou inderdaad welkom zijn; al wil ik niet weten wat ze daar voor moeten vragen. Dat worden echt crazy bedragen denk. Ik wist het al bij het begin van deze gen .. Op mijn One X had ik naast de tb intern ook een hdd met 4 TB hangen. Toen ik hoorde dat nieuwe games alleen draaide vanaf de interne ssd wist ik al dat er meer datamanagement nodig zou zijn ipv lukraak alles verzamelen. Ik vind het wel nice dat je bij Xbox heel gemakkelijk je verschillende libraries kan raadplegen. Zou zie je wat je geinstalleerd hebt, maar ook direct wat je nog kan installeren omdat je eigenaar bent, of van pass of van gold.. etc.

    Wat ook nog zo schijnt te zijn. Sommige games die met logo XS zijn aangegeven draaien wel nog gewoon vanaf de externe hdd. Je moet dan in file info kijken; hier heb ik wat tekst gejat van iemand van de interwebs;

    There are two effective ways to check if a game requires internal storage. One is to try and install or move it to an external drive - the Xbox will then warn you if the game cannot be played externally.

    The other is to highlight the game, hit "more options" and go down to "file info." In the screen that pops up, on the 5th line or so you should see a tag that says either "ConsoleType:XboxGen9;" or "ConsoleType:XboxGen9Aware;" the latter can be played from an external drive.

    o.a. Master Chief Collection, State of Decay 2 , Ark, Ori, Rocket league, Sea of theives, Star wars squadrons, We happy few zijn allemaal gen9aware en zullen ook van externe HDD draaien en hoeven niet per se van de interne drive. Uiteraard heb je dan niet de snellere laadtijden maar gameplay wise draait het prima.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 13 april 2021 19:53
    @mhnl1979
    Tsja over die extra ssd opslag is wel wat te zeggen. Waren en zijn op dit moment nog geen ssd's te koop die snel genoeg zijn om mee te komen met de interne ssd. De Samsung 980Pro komt al een heel eind maar mist misschien iets waardoor het nog niet kan.
    De rest ben ik het als PS man wel met je eens, dat heeft MS beter voor elkaar. Maar ik peins er niet over om in mn eentje over te stappen naar Xbox :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 13 april 2021 21:11
    @CroniC snap ik. Heb zelf de Seagate uitbreiding en is net zo snel als die van de Xbox zelf. Maar verder niets ten nadele van PS5. Zou het liefst beide hebben, maar dat kost belachelijk veel geld

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 16 april 2021 13:18
    @mhnl1979
    Klopt, maar de opslag van Xbox id maar de helft zo snel dan van PS. Niet zo vreemd dat je daar al eerder extra opslag voor kan kopen.

    Maar wees blij dat je al een nextgen heb. Ik heb helaas nog steeds geen geluk gehad met beide kampen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 13 april 2021 20:50
    @mhnl1979
    Tja, je kijkt alleen op Xbox wel weer jaren tegen dezelfde UI.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 13 april 2021 20:56
    @rreloaderr haha, volgens mij is er vorig jaar nog een andere UI uitgekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 13 april 2021 22:06
    @rreloaderr ik heb liever een consistente ui die goed werkt dan dat ze de ui omgooien om het omgooien.

    Bij Xbox hebben ze het nu eindelijk goed voor elkaar sinds vorig jaar. Het was niet slecht maar soms wat onoverZichtelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JMG

    • 14 april 2021 01:13
    @mhnl1979 Xbox heeft dan ook geen custom SSD. De bedoeling is dat PS5 spellen worden ontwikkeld met die SSD in gedachte. Een langzamere aansluiten zou dan alleen maar voor problemen zorgen.