Nieuws
PlayStation 5

PlayStation 5-specificaties volledig onthuld

Bekijk de presentatie van Sony's Mark Cerny terug

Geschreven door Michel Musters op
Sony heeft vandaag de specificaties van de PlayStation 5 onthuld.

De focus op de specificaties van de aankomende Sony-spelcomputer ligt op een state-of-the-art custom design gecombineerd met gebruikersgemak voor ontwikkelaars. Het is de bedoeling dat ontwikkelaars die bekend zijn met PS4-hardware ook gemakkelijk games voor de PlayStation 5 kunnen ontwikkelen.

CPU en GPU

De PlayStation 5 heeft qua grafisch geheugen 16GB GDDR6 - gelijk aan de Xbox Series X. Ook de CPU is vergelijkbaar, al heeft de PS5 een lagere kloksnelheid ten opzichte van de Series X (3,5 GHz ten opzichte van 3,8 GHz). De GPU draait op 10,28 TFLOP's met 36 compute units op 2,23 GHz, in vergelijking met 12 TFLOP's met 52 compute units op 1,825 GHz voor de Series X.

Puur gebaseerd op de cijfers wint de Series X dus in beide instanties, al moet in de praktijk blijken hoeveel verschil dit maakt. Daarbij kiest Microsoft met de Series X voor vaste kloksnelheden, terwijl de PS5 juist variabele kloksnelheden heeft, waardoor er meer kracht voor andere processen beschikbaar is.

Laadtijden en opslag

De PlayStation 5 moet wel snellere laadtijden krijgen in vergelijking met de Series X. Beide consoles hebben 16GB GDDR6 op 265-bit aan geheugen, maar de PS5 kan 5,5 GB per seconde inladen voor raw data en 8 a 9 GB per seconde voor gecomprimeerde data. Dit ten opzichte van de Series X, waarbij 2,4 GB per seconde voor raw data en 4,8 GB per seconde voor gecomprimeerde data mogelijk is. In theorie zou dat de PS5 ongeveer twee keer zo snel maken als de Series X.

De PlayStation 5 bevat een SSD-schijf met 825 GB aan schijfruimte, ten opzichte van 1 TB aan SSD-schijfruimte op de Series X. Waar die laatstgenoemde console uitgebreid kan worden met meer schijfruimte via custom gemaakte SSDs, kan de PS5 in principe met elke NVMe SSD-schijf uitgebreid worden. Deze moeten van te voren wel goedgekeurd worden door Sony om snelle datatransfers te garanderen. Via een usb-ingang kan ook een HDD aangesloten worden. Sony zegt een nieuwe techniek te hebben ontwikkeld die games minder groot maakt, waardoor 825 GB aan schijfruimte voor veel spelers genoeg zou moeten zijn.

3D-audio

Het bedrijf legt ook de nadruk op 3D Audio, dat mogelijk wordt gemaakt met de Tempest Engine. Hierdoor moet het voor ontwikkelaars makkelijk worden om geluiden precies vanaf de juiste locatie te laten komen, zodat het voor spelers nog makkelijker is te bepalen waar een geluid vandaan komt.

Andere details

Tot slot liet Sony weten dat het de bedoeling is dat een selectie van PS4-games vanaf de PS5-lancering backwards compatible is, al zijn er nog geen details over welke games hier precies onder vallen. Het lijkt waarschijnlijk dat dit aanbod na verloop van tijd wordt uitgebreid.

Ray tracing, een techniek waarbij lichtinval realistischer oogt, is net zoals op de Series X een belangrijk wapenfeit. Details over de releasedatum of prijs zijn er nog niet - zover bekend komt de PlayStation 5 dit najaar uit.

De presentatie van Sony's Mark Cerny is hieronder terug te zien. Bekijk hier ook de Xbox Series X-specificaties.

De PS5-specificaties op een rijtje:
CPU: 8x Zen 2 Cores at 3,5GHz (variable frequency)
GPU: 10,28 TFLOPs, 36 CUs at 2,23GHz (variable frequency)
GPU Architecture: Custom RDNA 2
Memory/Interface: 16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwith: 448GB/s
Internal Storage: Custom 825GB SSD
IO Throughput: 5,5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable Storage: NVMe SSD Slot
External Storage: USB HDD Support
Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive

Dit artikel delen:

Lees meer

Octopath Traveler wereldwijd twee miljoen keer verkocht Microsoft introduceert Perks voor Xbox Game Pass Ultimate-leden
68

Reacties op: PlayStation 5-specificaties volledig onthuld

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    kr1z

    • 18 maart 2020 18:27
    Ok…ok…maarrrrr…hoe ziet ie er uit? :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 18 maart 2020 18:29
    @kr1z Nog steeds niet bekend! Geduld is een schone zaak, haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 18 maart 2020 18:38
    Prima specs hoor. Benieuwd nu naar 't uiterlijk en de prijs!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • zuipbeschuit

    • 18 maart 2020 18:40
    Zal eerlijk zeggen dat specs mij niet zoveel boeien! Eerder de games, ik ben benieuwd wat ze kunnen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 18 maart 2020 20:19
    @zuipbeschuit
    De nieuwe X-box en de nieuwe Ps5 spellen komen alleen maar met meer van hetzelfde aan zetten wat ze al jaren doen.. Wil je eens wat anders dan moet je voor Nintendo gaan of gewoon allebei…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Darkness2K7

    • 18 maart 2020 20:27
    @Baroness mario kart, mario tennis,mario party.
    nee echt iets anders……

    no offence heb hem wel inc de games gewoon als party console.
    maar om ff lekker te knallen is grafisch omver geblazen worden toch prettiger

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 18 maart 2020 20:41
    @Darkness2K7
    Ja dat snap ik wel die hunkering naar dat super mooie beeld maar ergens begrijp ik het ook weer niet.. Maar de fan word op z'n wenken bedient he…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 18 maart 2020 22:06
    @Baroness sorry, maar nintendo heeft ook meer van hetzelfde al jaren..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 18 maart 2020 23:32
    @SuperDre Ja maar bied een heel ander soort spel beleving als de Ps5, X-Box, Google stadia en de Pc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • zuipbeschuit

    • 19 maart 2020 08:46
    @Baroness eens dat Nintendo met vermakelijke 1st party games komen! Maar voor mij is het soms te kiddy en trek ik die zooi echt niet meer… Er komt altijd een Ninty console in huis, dat is mijn plicht naar mijn dochter toe.

    Ik ben ontzettend benieuwd naar de games die met de launch uitkomen, hopelijk niet weer zo magertjes als de huidige generatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • sandervs

    • 19 maart 2020 16:04
    @zuipbeschuit ik ben 41 maar het interesseert me niks hoe een game er uit ziet, als die maar goed is. Nintendo games zijn soms te makkelijk, dat is wel een afknapper voor mij

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 19 maart 2020 16:18
    @sandervs hier ook een 40 jarige gamer…
    En gelukkig zijn er meer mensen die gameplay boven het grafische kiezen. Ik speel nu Doom Eternal maar ook even goed Animal Crossing New Horizons.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • sandervs

    • 19 maart 2020 16:44
    @Baroness Ik ben ook groot fan van games als Celeste, Hollow Knight, Shovel Knight, Dead Cells en Ori. 2D games waren echt niet zo goed in de jaren 80/90 maar doen me wel herinneren aan mijn jeugd. (beetje offtopic maar goed)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 19 maart 2020 18:01
    @sandervs Ja dat zijn stuk voor stuk mooie spellen !
    maar goed de Ps5 word vet! ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • sandervs

    • 19 maart 2020 23:22
    @Baroness ja ongetwijfeld maar ik ga voor de nieuwe Xbox, voornamelijk vanwege Halo en Gamepass

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 20 maart 2020 19:15
    @sandervs ja ik ga ook voor de nieuwe X-box maar ik moest zo genaamd even on topic blijven….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 18 maart 2020 18:53
    Beide apparaten lijken me goede gaming devices. Zou graag voor de xbox willen gaan, ik vind het design wel nice echter heeft sony de exclusives die mij meer trekken. Moeilijk moeiijk. Word in ieder geval geen day 1 buy. Wacht wel op een leuke bundel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Innervision

    • 18 maart 2020 18:59
    @Shinjite Ik weet niet wat daar dan zo moeilijk aan is…
    Het lijkt me dat je moet gaan voor de games die ja aanspreek, al ziet het ontwerp eruit als een grote baksteen. De games die maken het toch.
    Anders heb je misschien een mooi apparaat maar de games die je echt zou willen spelen kun je er niet op doen.
    no brainer volgens mij, maar kan me vergissen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aces-82

    • 18 maart 2020 19:09
    @Innervision Xbox dus?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Darkness2K7

    • 18 maart 2020 20:28
    @Shinjite je oude ps4 inruilen tegen korting op de ps5 doe ik gelijk, dan gaat de ps4 pro naar zolder/cave