Nieuws
PlayStation 5

PlayStation 5 ondersteunt geen 1440p-resolutie

Up- en downscale

Geschreven door Cody van den Bogert op
De PlayStation 5 ondersteunt geen native 1440p en er is dus geen natuurlijke tussenweg aanwezig tussen 1080p en 4K.

Er is in aanloop tot de PlayStation 5 vaak gesproken over de beschikbare resoluties, maar of de nieuwste console van Sony ook 1440p ondersteunt was tot op heden onduidelijk. Volgens IGN Italië is inmiddels bevestigd door Sony dat de PlayStation 5 niet native werkt op 1440p.

Bezitters van een 1440p-monitor kunnen de console uiteraard wel aansluiten op hun monitor. De software krijgt echter automatisch een upscale van 1080p, of een downscale van 4K, net als bij de PlayStation 4 Pro.

Microsoft heeft overigens reeds bevestigd dat hun nieuwe consoles wel native werken op 1440p, net als de Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

De Xbox Series X is een fantastische gameconsole zonder games Grote veranderingen aangekondigd voor Among Us
11

Reacties op: PlayStation 5 ondersteunt geen 1440p-resolutie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Zut

    • 5 november 2020 14:04
    Erg vervelend, ik wilde een 1440p@144hz monitor kopen voor PC en PS5. Is het beeld dan heel blurry als ik de PS5 erop aansluit? Ik lees dat LG monitoren hier goed mee om gaan, zelf geen enkele ervaring mee. Anders toch maar kijken naar een 4K tv, maar wil met pc gewoon die 144hz eens meemaken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Chinco

    • 5 november 2020 14:07
    Het ding blijft maar minpunten verzamelen bij mij: BC, maar niet gegarandeerd. Lelijk, maar gelijk dreigen met een rechtzaak tegen een bedrijfje dat minder lelijke platen wil verkopen. Geen vierpuntstoets op de controller. En om over het slopen van de PS3 en Vita web-store maar niet te beginnen.

    Vooral die laatste doet pijn, trouwens. Sta je dan straks met je Digital Edition versie…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 5 november 2020 15:10
    @Chinco Geen vierpuntsdruktoets op de controller? waar haal je die onzin vandaan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Chinco

    • 5 november 2020 22:41
    @darkmanwls het zijn vier losse toetsjes, toch? Of ben ik nu blind?

    Op de Vita is het teminste een vierpuntstoets.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 5 november 2020 23:50
    @Chinco onder de behuizing zitten ze alle 4 gewoon aan elkaar hoor, zo is het altijd geweest op playstation controllers.

    Je kan dus niet bijvoorbeeld links en rechts tegelijk indrukken.

    google maar eens een afbeelding van een dual shock 1,2,3 of 4, allemaal hetzelfde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 5 november 2020 15:15
    @Chinco Erg jammer inderdaad. Maar het was vanaf dag 1 al duidelijk dat het ooit ging gebeuren.

    Het is ook niet een nieuw fenomeen, op de PC heb ik heb bepaalde games al 2 of zelfs 3 keer in mijn leven gekocht simpelweg omdat ik de "toegang" tot de oudere versies verloor omdat de tijd niet stil stond. Er zitten er een paar tussen waar ik van diskette release naar cdrom release naar Steam/GOG/Epic release ben gegaan :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 5 november 2020 16:39
    De grap is gemaakt, ik stop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 5 november 2020 16:56
    @fonsrutte Nou grapjes over xbox mag hier ook niet hoor. Gewoon kritiek in t algemeen is men hier niet van gediend. En er is onlangs ook weer een pc fanaat actief.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 5 november 2020 17:09
    @darkmanwls Het mag wel, maar er zijn inderdaad mensen (in beide kampen) die daar niet echt lekker mee omgaan. Je wordt meteen weggezet als zeikerd en in een discussie gaan levert alleen maar meer verwensingen op. En dan ben ik een zeikerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 5 november 2020 17:31
    Automatisch downscalen of upscalen is dan toch geen probleem? Als dit voor (bijna) hetzelfde effect zorgt.

    Met de Xbox One had ik een slippertje gemaakt toen ik een 1080p ultrawide kocht 4 jaar geleden. Kocht hem voor m'n PC hoofdzakelijk, maar ook om Xbox op aan te sluiten. Met Ultrawide krijg je dan van die zwarte balken links en rechts.

    Binnenkort 1440p 144hz scherm halen van LG (voor de PC uiteraard). Maar als je hier ook een PS5 op aan kunt sluiten zonder dat het er vreemd of lelijk uitizet, is dat wel welkom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    tektwo

    • 6 november 2020 22:39
    Dat moet Sony aanpassen vind ik. Bovendien moeten TV's deze resolutie ook gaan aanbieden. Waarom terug schakelen naar 1080p als het even iets hoger kan. Het is nu rennen of stilstaan.