Nieuws
PS5

'PlayStation 5 komt in lanceringsjaar gelimiteerd verkrijgbaar'

Mede dankzij een mogelijk hoge prijs

Geschreven door Michel Musters op
Sony zou de PlayStation 5 in diens eerste levensjaar maar in gelimiteerde aantallen kunnen leveren, zo meldt Bloomberg.

Men zegt dat te hebben vernomen van "mensen die bekend zijn met de situatie". De initiële productie van de PS5 zou gelimiteerd zijn om verschillende redenen. Zo zouden de ambitieuze specificaties van de console er voor zorgen dat de prijs rond lancering hoog komt te liggen, waardoor er minder exemplaren van nodig zijn. Daarbij zou de uitbraak van het coronavirus er voor zorgen dat Sony's promotionele plannen in het water lopen - al zou het vooralsnog geen effect hebben op de productie.

Sony zou aan fabrikanten hebben gemeld dat het tot 31 maart 2021 zo'n 5 tot 6 miljoen exemplaren van de PlayStation 5 nodig heeft om wereldwijd te verschepen. Ter vergelijking: de PlayStation 4 werd na zijn lancering in november 2013 - toen alleen nog in het Westen - 7,5 miljoen keer verkocht in diens eerste twee kwartalen. Ontwikkelaars die met Bloomberg hebben gepraat, verwachten een prijs tussen de 499 en 549 dollar voor de console.

Om de relatief rustige lancering van de PlayStation 5 op te vangen, zou Sony rond diezelfde tijd de PlayStation 4 willen afprijzen. Op die manier wil het ook een nieuwe aanwas aan PlayStation Plus-abonnees creëren, zodat de nadruk komt te liggen op terugkerende verdiensten in plaats van eenmalige.

Onder de eerder genoemde promotionele plannen viel volgens Bloomberg's bronnen onder andere een persconferentie waarbij het uiterlijk, de releasedatum en de prijs van de PlayStation 5 zouden worden onthuld. Deze zou nu niet doorgaan, of in ieder geval in een andere vorm worden gehouden.

Bloomberg meldt daarnaast dat het onwaarschijnlijk is dat de PS5 compleet wordt uitgesteld - een release eind dit jaar is noodzakelijk "zolang rivaal Microsoft de lancering van de Xbox Series X niet uitstelt". De concurrentie tussen de twee consoles zou er voor kunnen zorgen dat beide bedrijven hun consoles met verlies gaan verkopen.

Bron: Bloomberg

Dit artikel delen:

Lees meer

F1 2020 officieel onthuld Gamescom gaat waarschijnlijk alleen digitaal door
16

Reacties op: 'PlayStation 5 komt in lanceringsjaar gelimiteerd verkrijgbaar'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Aquemini

    • 16 april 2020 10:29
    Als je rekening houdt met de beschikbare games, zou ik niet weten waarom je deze ook meteen wilt hebben. Voor mij persoonlijk geen haast, als je weet dat er hooguit 10 games bij de launch beschikbaar zijn die ook weer niet direct gespeeld moeten worden of allemaal exclusive zijn. Ik wacht persoonlijk nog een jaar na de release om te kijken wat ze te bieden hebben aan exclusives.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 16 april 2020 11:21
    @Aquemini En van de 10 games zijn er 7 cross platform de fifa en cod jaarlijkse release.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 16 april 2020 10:30
    Waarschijnlijk ook voor een gelimiteerde prijs :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Captain_Carnage

    • 16 april 2020 10:56
    @Mmo-veteran Is het niet in de winkel, dan wel op verkoopsites inderdaad! :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 16 april 2020 11:27
    Prima, ik heb nog nooit een console op release dag gekocht. Weinig games, evt kinderziektes in hard en software. Ik koop m wel na een jaar of zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 16 april 2020 11:46
    Ik begin te vermoeden dat de geruchten dat de ps5 te heet wordt door de overklokte hardware hiermee te maken heeft. Mogelijk hebben ze het design dusdanig aan moeten passen dat de productie nu dus achter loopt.

    Xbox lijkt wat dat betreft hun zaakjes aankomende generatie meer op orde te hebben. Volgens geruchten krijgen we in mei een volledige onthulling van de console en in juni zal meer bekent worden over de games.

    Erg genoten van mijn ps4 maar nu gaat er weer een Xbox in huis komen, kijk er erg naar uit!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wootism

    • 16 april 2020 14:03
    @wazp ‘vermoeden’ ‘mogelijk’ ‘geruchten’ ‘het lijkt’

    En vervolgens ben je er stellig over dat je een Xbox gaat kopen… vreemde denkwijze gebaseerd op speculaties

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 16 april 2020 17:04
    @wootism sinds wanneer is speculeren een vreemde denkwijze? Voor de neutrale gamer die het niet boeit of er een xbox of ps in huis komt maar gewoon voor "de beste" console wilt gaan vanaf dag 1 staat xbox er wat mij betreft beter voor en daarom kies ik op dit moment voor xbox. Als sony mij de komende maanden weet te overtuigen dat hun console beter wordt dan de XSX, dan waai ik zonder schaamte als een blad aan de boom de andere kant op en pre-order ik met alle liefde een ps5.

    Voorheen had ik na de ps2, een xbox360 en nu de ps4. Allen consoles die het vanaf dag 1 beter deden dan hun tegenhanger.

    Maar op dit moment ziet het er gewoon beter uit voor Xbox, onder andere betere specs. En verder baseer ik het inderdaad op geruchten en speculaties, who cares. Maar waar rook is is vuur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 16 april 2020 18:02
    @wazp
    "Geruchten" die al lang ontkracht zijn als fanfictie van Xbox fanboys. Degene die die shit had bedacht kreeg zelfs zoveel shit over zich heen toen hij op zijn historie van blinde PlayStation haat werd gewezen dat hij z'n twitter profiel op privé zette.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 16 april 2020 21:35
    @poklaan dat wist ik niet, dus wat dat gerucht betreft, I stand corrected 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • kwdtje

    • 16 april 2020 11:51
    Laatst de PS4 de deur uit gedaan om alvast wat reserves te hebben voor de PS5. Zodra TLOU2 op de PS5 beschikbaar komt schaf ik er 1tje aan. Ik sla hem deze generatie nog over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Oxymorphone

    • 16 april 2020 22:04
    Mooi, launchconsoles koop ik nooit meer. Altijd problemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 17 april 2020 01:13
    Voor mij word het de PS5, maar niet direct. En de volledige reden daar voor is gewoonweg dat ik altijd een game pc ernaast zal hebben, en met dat in het achterhoofd is er geen enkele reden meer om een xbox console in huis te halen. Want al die games kan ik op die pc spelen, omdat xbox ook gewoon een dienst voor pc zal zijn.
    Voor iemand zonder pc in huis zal die keuze uiteraard mogelijk weer heel anders zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 17 april 2020 12:04
    Mijn strategie… ik koop nu al geen AAA games meer want je kan er vergif op innemen dat hier ps5 remakes van komen. Het uigespaarde geld gaat naar de aanschaf van de ps5…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 17 april 2020 12:50
    @ebiker de vele remasters en ports (geen remakes) in het begin van de ps4 was juist omdat de ps4 niet backwards compatible was. De ps5 is dit wel, dus zullen er lang niet zoveel heruitgaves van komen, er zullen er vast een paar zijn. FF7remake en The last of us 2 zijn denk ik wel zekerheidjes (een remake is iets compleet anders en zou ik juist het kopen wel waard vinden, wanneer gaan we met zn allen nou eens het verschil leren tussen een port, en remaster en een remake?)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 17 april 2020 20:24
    Ga de PS5 gelijk preorderen dan weet je zeker dat het product echt nieuw uit de doos komt en dat het geen product is wat al een paar keer geretourneerd kan zijn.