Nieuws

PlayStation 5 is ogenschijnlijk gejailbreakt

Gerenommeerde hacker toont een video waarin dit te zien is

Geschreven door Michel Musters op
De PlayStation 5 is mogelijk gejailbreakt, waardoor mensen mogelijk allerlei programma's op de console kunnen afspelen die normaliter niet tot de mogelijkheden behoren.

Gerenommeerde hacker en insider Lance McDonald heeft eerder vandaag een video op Twitter geplaatst waarin te zien is dat het systeem gejailbreakt is. De video toont allerlei opties die normaliter alleen voor ontwikkelaars beschikbaar zijn, waaronder een debugmenu.

De video op social media toont ook dat het via de jailbreak mogelijk is om de P.T.-demo te installeren op een PlayStation 5. Dit is normaliter niet mogelijk.

Wanneer een console wordt gejailbreakt, zorgt dit er soms voor dat het mogelijk is om illegaal games op de console af te spelen. Ook maakt dit het makkelijker om emulatieprogramma's af te spelen of om zelf patches voor verschenen games te maken.

Het gaat in dit geval echter om een nog zeer gelimiteerde jailbreak. Blijkbaar werkt de huidige jailbreak alleen op PlayStation 5-consoles die op versie 4.03 draaien, dat in december vorig jaar al werd vervangen voor versie 4.50. Daarbij kan McDonald de P.T.-demo vooralsnog niet afspelen, alleen installeren. Het gevaar bestaat echter dat hackers deze jailbreak verder kunnen uitbreiden, waardoor in de toekomst meer mogelijk wordt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Concept voor geannuleerde Zelda-game van Retro Studios gevonden Crystal Dynamics peilt interesse in Legacy of Kain-franchise
23

Reacties op: PlayStation 5 is ogenschijnlijk gejailbreakt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Riyakuya

    • 3 oktober 2022 12:20
    Niet dat normaal geen poging tot het kraken van een console wordt gedaan, maar wanneer je de prijzen van je console en games omhoog gooit stimuleert dat een bepaalde groep mensen natuurlijk wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 3 oktober 2022 12:25
    @Riyakuya

    Volgens mij wordt er bij iedere console geprobeert het een en ander te omzeilen en geprobeert de boel te jailbraiken. Waarom zou de prijsverhoging van 50 euro daarmee te maken hebben?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 3 oktober 2022 12:26
    @Bteqq lees mijn opmerking nog eens alsjeblieft, en dan vooral de eerst zin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 3 oktober 2022 12:42
    @Riyakuya

    Je geeft vooral geen antwoord op de vraag (ik heb je eerste zin gelezen). Waarom heeft die 50 euro prijsverhoging er mee te maken? Ik ben oprecht nieuwsgierig. Wat wil je met deze opmerking bereiken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 3 oktober 2022 15:22
    @Bteqq dan wilt men er natuurlijk ook meer waarde uithalen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 3 oktober 2022 19:40
    @Riyakuya Logica met prijsverhoging is alleen al compleet krom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 4 oktober 2022 09:25
    @AveryJackson bij lange na niet zo krom als jouw verdedigende reacties voor Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 4 oktober 2022 09:56
    @Riyakuya Haha voel je je goed? Iets met pot en ketel, ken je vast wel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 4 oktober 2022 10:50
    @AveryJackson ondanks wat een aantal hier denken ben ik geen Xbox fanboy. Sterker nog, ik speel de laatste tijd meer op mijn Switch dan op mijn Xbox of PC. Ook ben ik het zeker niet eens met bepaalde beslissingen die Microsoft neemt zoals het wegnemen van de 360 games bij gold en er niets voor in de plaats geven. Erg domme actie en niet vriendelijk voor de gold gamers. Sony aan de andere kant staat de afgelopen tijd extreen negatief in het nieuws. Jij zult dat uiteraard niet zo ervaren, dat heb je al duidelijk gemaakt, maar het is wel zo. Daar ga ik dan ook niet omheen draaien. Ze zijn gierig en erg klantonvriendelijk bezig en dat mag gerust gezegd worden. Ik ga niet een enkel platform verdedigen. Xbox One was in het begin een idiote aanfluiting en ik ben enorm blij dat ze een andere weg zijn ingeslagen. Nu heb ik weinig te klagen op het moment over Nintendo of Microsoft. Wellicht dat ze een betere ontwikkelaar op Halo kunnen zetten want onder 343i loopt het voor geen meter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 4 oktober 2022 14:13
    @Riyakuya Oke, wat moet ik met je verhaal? Komt beetje gefrustreerd over als al het PS/Sony nieuws je iets teveel begint te worden. Je had ook antwoord kunnen geven op de vraag, dan hoefde je je nu niet in alle bochten te wringen en men te overtuigen waarom je zo reageert.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 4 oktober 2022 15:19
    @AveryJackson daaruit mag je opmaken dat ik geen fanboy ben en niet 1 enkel platform probeer te beschermen. Dat ik zo reageer op Sony zijn ze zelf schuld door hun vreemde beslissingen.

    Ik wring mezelf verder niet in alle staten hoor. Heeft me amper een minuut gekost om dat te typen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 3 oktober 2022 12:39
    @Bteqq Niet op reageren joh, is zijn standaard bericht onder elk sony bericht om effe te poken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 3 oktober 2022 15:23
    @Messtranor ik kan het ook niet helpen dat Sony zovaak in het nieuws komt. En al helemaal niet dat dat in het algemeen niet positief is. Dat ga ik dan uiteraard niet verdedigen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 3 oktober 2022 15:49
    @Riyakuya Maar je verdedigd het wel. Je reageert op t moment dat iemand je er naar vraagt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 3 oktober 2022 16:11
    @Riyakuya

    Naja ook als ze positief in het nieuws komen (VR, aankondiging nieuwe games, games naar PC uitbreiden), zie ik je ook negatief doen, dus ik was inderdaad wel nieuwsgierig waarom je dit steeds doet. Maargoed…oke… je argument van meer waarde eruit halen vind ik niet zo sterk! Toch bedankt voor je reactie!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 3 oktober 2022 12:24
    Deze post kan weg (dubbel). Probeer hem te verwijderen, maar lukt niet @gamer.nl

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 3 oktober 2022 12:35
    Vind het op mn PS3 een vooruitgang, origineel de PS3 (phat) toen gekocht als bluray speler EN de mogelijkheid om OtherOS te kunnen gebruiken, wat ik ook deed, games kunnen spelen was een leuke bijkomstigheid (inmiddels meer dan 200 originele PS3 discs), en tja toen gingen ze ineens OtherOS uit de firmware slopen, sindsdien draai ik een CFW. En ik draai er retroarch (of een andere arcade emulator) op voor de emulatie, en Movian als videospeler (helaas is die niet geoptimaliseerd om h265 content fatsoenlijk te kunnen weergeven). Nog steeds geen illegale PS3 ISO er bij gebruikt, wat mogelijk wel gaat gebeuren als ik niet meer mijn PSN games (House of the dead en Resident Evil lightgun games) kan downloaden.

    Hmmm.. voordeel van gekraakte PS5 is dat er dan misschien een PS5 versie van de RPCS3 kan komen, en als die dan ook nog eens een groot deel van de PS3 games werkelijk fatsoenlijk kan afspelen, dan is dat ook nog eens een mooie middelvinger naar Sony voor het niet leveren van PS1/PS2/PS3 emulatie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • waterdemoon

    • 3 oktober 2022 12:41
    Nice, een ps5 in seal gehouden voor dit nieuwsbericht, arrrrrrrggghhh.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 3 oktober 2022 14:21
    Is een leuke poging en ook niet de eerste. Echter heeft het nauwelijks effect omdat het op een bijna jaar oude firmware werkt. Lek is allang gedicht in de recentere patches.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 3 oktober 2022 23:42
    @AveryJackson aan het serienummer kan je zien wanneer de ps5 gemaakt is,
    Op die manier kunnen geinteresseerden ze wel via via vinden, wat dan ook de stimulatie van het ontwikkelen van homebrew positief beinvloedt.