Nieuws
PlayStation 5

PlayStation 5 krijgt 'aantrekkelijke' adviesprijs

Nieuw deel interview vrijgegeven

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Wired-journalist Peter Rubin heeft op Twitter laten weten dat er wel is gesproken met Mark Cerny over de prijs van de PlayStation 5, maar dat dit niet is verwerkt in het eerder gepubliceerde interview. Op Twitter heeft Rubin nu alsnog dit deel van het interview vrijgegeven.

Gisteren zijn er een aantal nieuwe details onthuld over de volgende generatie PlayStation-console. Mark Cerny, hoofd van het architectuurteam van Sony, heeft in een exclusief interview met Wired bekendgemaakt dat de nieuwe PlayStation onder andere backwards compatibility, een SSD en 8K-ondersteuning krijgt. Hoewel In het interview de hardwarecapaciteiten van de PlayStation 5 werden besproken, werd over de prijs van de console niks gezegd.

Na het onthullen van de PS5-specificaties, zijn veel mensen gaan speculeren over de prijs van de console. Peter Rubin, journalist van Wired, heeft nu op Twitter laten weten dat er wél is gesproken met Cerny over de prijs van de PlayStation 5, maar dat er is gekozen om dit niet in het gepubliceerde artikel te verwerken. Rubin heeft nu alsnog een nieuw, klein deel van het interview vrijgegeven, waarin Cerny wordt gevraagd over de verkoopprijs van de nieuwe console.

In het nieuwe uitgegeven transcript zegt Cerny dat de PlayStation 5, op basis van de geavanceerde functionaliteiten van de console, een aantrekkelijke adviesprijs heeft. Hieruit kan worden opgemaakt dat de PlayStation 5 op lancering wellicht duurder is dan zijn voorgangers, maar gezien de hardware van het apparaat toch de prijs waard is. Meer details over de verkoopprijs van de nieuwe console kon Cerny niet geven.

Op basis van de uitspraken van Cerny en de hardware van de nieuwe PlayStation-console, kan worden uitgegaan dat de PlayStation 5 meer gaat kosten dan de PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro, die op lancering beide 399 euro kostten. Het moet echter nog blijken of Sony het risico neemt om de nieuwe console te verschepen voor 499 euro of meer. In 2006 werd de PlayStation 3 namelijk gelanceerd vanaf deze prijs, wat leidde tot veel kritiek en slechte verkopen van het apparaat.

Bekijk ook ons overzicht, waar alle geruchten en feiten van PlayStation 5 op een rij staan.

Dit artikel delen:

Lees meer

Rocket League schrapt lootboxen in Nederland en België Update: PlayStation 5: Alle geruchten en feiten op een rij
25

Reacties op: PlayStation 5 krijgt 'aantrekkelijke' adviesprijs

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • HunterSeeker

    • 17 april 2019 10:42
    ik gok 599, je mag het best gaan vergelijken met een gamepc, en dan is 599 ontzettend goedkoop

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 17 april 2019 10:47
    @HunterSeeker Dan heb ik toch liever die Game PC, ik ga niet 600 euro neerleggen voor een console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 17 april 2019 11:08
    @HunterSeeker Verwachtte hardware vs prijs verhouding ben ik het helemaal mee eens maar de groep gamers die dit bedrag er zonder problemen voor kapot slaat is echter op de hele groep ps4 gamers relatief klein. Wat echter wel een erg belangrijk punt is en dat moet dan ook echt vanaf dag 1 werken is het afspelen van je oude games. Mensen zullen dan hun "oude"console kunnen inruilen of verkopen om de aanschafprijs te verlagen. Ook al is het in verhouding goedkoop moet het nog wel betaalbaar zijn voor gamers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mrakd

    • 17 april 2019 11:21
    @HunterSeeker Denk dat ze eerder 499 pakken en dan abonnement, de VR, controllers, camera, en weet ik veel nog in je maag splitsen waardoor je alsnog 700 kwijt bent. Maar toch geef ik dit graag uit voor veel minder gedoe en gewoon chill op de bank gamen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 17 april 2019 20:09
    @HunterSeeker Je weet dat deze pas over minimaal een jaar uitkomt en je hebt enig idee van hoe snel hardwareprijzen dalen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 17 april 2019 10:53
    Nou maar wachten om te zien of 60fps dan eindelijk weer de standaard gaat zijn op consoles.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rexus

    • 17 april 2019 11:08
    @Vogeltje Met raytracing? Dat vraagt behoorlijk wat van die nieuwe AMD chip.

    60 FPS is een keuze, het vraagt natuurlijk veel van het resourcebudget, een budget dat vaak gespendeerd wordt aan meer pracht en praal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 17 april 2019 13:21
    @Rexus Als ze beweren dat het 8K ondersteuning heeft, dan lijkt mij een hogere framerate een veel minder zware optie. Leuk elke keer die resolutie verhoging. Het ziet er zeker wel prachtig scherp uit, maar 4K is net een beetje "normaal" en betaalbaar.

    Maar een spel gaat voor mij nog altijd om de spelervaring en een hogere framerate heeft daar een grotere invloed op dan een resolutie die ik voorlopig toch niet kan draaien. Maar dat is dan uiteraard zeker een persoonlijke gedachte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 17 april 2019 10:53
    De Ps3 heb ik toendertijd met de launch gekocht voor €599, maar dat was voor veel mensen duidelijk te veel. Aannemelijker is dat de Ps5 bij release €499 gaat kosten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 17 april 2019 11:10
    Ik ben benieuwd, zeker ook gezien het feit dat MS met 2 consoles komt kan het voor Sony lastig worden een goeie prijs te vragen.
    Al die 8K uitspraken vind ik wat ongeloofwaardig, ze hebben dit op de PS4 niet eens echt voor elkaar gekregen. Er werden vooral allerlei trucs uitgehaald om het voor elkaar te krijgen. 4K zal nu zeker wel native lukken., maar 8K geloof ik niet.
    En daarbij, hoeveel mensen hebben een 8K tv? Vrijwel niemand, vooral marketing gelul dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rvdno

    • 17 april 2019 11:19
    @fonsrutte

    Precies dat. Buiten het feit dat je 8k nog niet eens kan zien, of je moet een 100" tv hebben, dat heeft ook (bijna) niemand. En je dient er 1 meter vanaf zitten anders heeft het nog geen nut.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinVP

    • 17 april 2019 11:21
    599 499…is mij toch nog steeds een beetje te veel tenzij er standaard 2 controllers bij zit en game voor 499 maar dat zal wel niet. Ik wacht dus wel een jaartje of 2 na release. Zijn nog genoeg games op de Switch en PS4 waarmee ik vooruit kan. En wat nog uit moet komen. Ik ben wel benieuwd in ieder geval naar de PS5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • FishSt1ck

    • 17 april 2019 11:23
    Dat ie zegt "… appealing to gamers in light of its advanced feature set." zegt me eigenlijk al dat het niet goedkoop gaat zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 17 april 2019 11:26
    Lekker niks zeggende tweet, dit. Beetje hypen met lege lucht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 17 april 2019 12:31
    Minder naakt op de playstation.. ik blijf lekker bij Xbox :-p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Yakuo

    • 17 april 2019 13:49
    @kleinekoosjer Papa Phil approves

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EnkiEridu

    • 17 april 2019 13:50
    €550 gaat de PS5 kosten is een mooie prijs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 17 april 2019 14:02
    Al gaat de ps5 699 kosten koop ik hem nog. Denk dat Sony ook wel weet dat the hardcore gamers hem toch wel in huis gaan halen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Goodmushin

    • 17 april 2019 16:45
    Boven de 500 euro is naar mijn mening gekken werk.

    Om nu al te suggeren dat men het direct gaat kopen is nogal voorbarig. De hardware prijzen zijn op het gebied van GFX veel te hoog.

    Ik ben een playstation fan, maar om nu 700 te betalen voor een ps4 vind ik echt te veel.

    Dan wacht ik wel geduldig tot de prijs gaat dalen.

    Deze fout heeft sony inderdaad ook gemaakt met de ps2. Wanneer je groot schalig produceert kunnen de prijzen prima omlaag.

    Vaak worden de hardware prijzen kunstmatig hoog gehouden zie huidige prijzen GFX bijvoorbeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 17 april 2019 16:50
    @Goodmushin. Ik kan niet oordelen of jij een hardcore gamer bent. Ik ben zo’n consumptiezombie die altijd het nieuwste moet hebben vandaar dat ik ook een pro en een Xbox scorpion heb staan. Als ze geen 2e versie uitbrengen en een product aanbieden die gewoon 10 jaar mee gaat is 699 niet heel veel