Nieuws
PlayStation

'PlayStation 5-devkits al in handen van ontwikkelaars'

Aldus SemiAccurate

Geschreven door Michel Musters op
Volgens een nieuw artikel van de website SemiAccurate zijn er al devkits van de PlayStation 5 in handen van ontwikkelaars.
SemiAccurate heeft eerder correcte info gelekt over de deal tussen Nintendo en Nvidia waaruit de Switch is ontstaan, alsmede de specs van PlayStation 4. Het kost echter 1000 dollar om het artikel op de website te lezen, dus het enige bewijs dat er vooralsnog is, zijn samenvattingen van mensen die het artikel claimen te hebben gelezen.


Volgens die mensen claimt het artikel dat er al development kits van de PlayStation 5 in handen van ontwikkelaars zijn. Hoewel er geen aantal worden genoemd, claimt het artikel dat het er dusdanig veel zijn dat een release van de console dit jaar niet uitgesloten kan worden.

Verder claimt het artikel dat AMD's Navi als architectuur wordt gebruikt, of in ieder geval technologie dat daarop gebaseerd is. Ook zou de console een 8 Core Zen CPU bevatten.

Tot slot claimt het artikel tevens dat er fijne extra's voor vr-liefhebbers in de console zitten. Wat daar precies mee bedoeld wordt, is niet bekend, maar het lijkt er daardoor op dat Sony voorlopig de PlayStation VR niet aan de wilgen hangt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Uitgebreide gameplay van Dark Souls Remastered Eerste trailer van Call of Duty: WW2-dlc The War Machine
33

Reacties op: 'PlayStation 5-devkits al in handen van ontwikkelaars'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • rreloaderr

    • 4 april 2018 09:19
    Geheel zoals verwachting van mij zal de PlayStation 5 dus begin 2019 uit gaan komen lijkt het. Bij de ps4 kwamen de devkits in November 2012 uit waarbij de ps5 een jaar later uitkwam. Een dikke 5 jaar deze generatie dus….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 4 april 2018 10:08
    Dit komt bij mij wel een beetje over als dikke middelvinger naar de ps4 pro, want ik neem aan dat die mensen verwachten dat ze daar nog jaren mee door kunnen.
    Dit is uiteraard niet als de ps5 ook Enkel een update word. Dan is er geen paniek.
    Want Dat wil zeggen dat ps4 pro spelers dan ook ps5 zouden kunnen afspelen.

    Maar ik vermoed dat dat niet is. Is niet logisch. Want dan moeten ze rekening gaan houden met 3 console configuraties in het uitbrengen.
    En dat wil ook zeggen dat mogelijk veel games die potienteel naar de ps4 zouden komen met gfx mogelijkheden op ps4 pro nu gewoon opschuiven.
    Bijvoorbeeld de final fantasy 7 remake.
    Want die komen toch al niet meer uit voor die nieuwe ps5 komt, en enkel de reden om nig uit te brengen is de grote fanbase op de ps4. Maar Sony kan ook deals sluiten om grote games uit te stellen naar de ps5.
    Ik vind die tussentijdse updates zoals de pro nog steeds geen goed idee geweest.
    Want ik vind de ps5 te snel komen als dit bericht klopt.
    Verder vind ik dat wel interessant want ik he deze generatie ps overgeslagen omdat ik de games minder interessant vind en toch wel meer met de switch doe dan verwacht.
    Dus een volgende generatie ps zou interessant zijn. Zeker als ff7 remake daarheen gaat want dat is voor mij een console buy als het tenminste met liefde is gemaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 4 april 2018 10:57
    @watashi wa maurice desu. Is niet echt een dikke middelvinger, want net zoals de PS3 nog ruim na release van de PS4 ondersteund werd, zal dat ook met de PS4(Pro) gebeuren.
    De PS5 zal ook niets meer zijn dan een update op de PS4 Pro, maar dan dus nog een grotere stap inverhouding met wat het was tussen de PS4 en de PS4 Pro.
    Ze gaan echt niet meer overstappen op een compleet nieuwe architectuur als de huidige zich bewezen heeft makkelijk upgradebaar te zijn.
    Ach, en goed mogelijk dat er spellen zullen zijn die alleen op de PS5 zullen werken en die nu dus misschien eerst bedoelt waren voor de PS4(Pro), maargoed als PS3 eigenaar zijn we dat inmiddels wel gewend van Sony, beloftes maken dat een spel op jouw generatie console uit komt, om dan uiteindelijk toch door te schuiven naar de volgende, of juist het laatste deel van een serie die begonnen is op de PS3 niet meer uitbrengen op de PS3 (Uncharted)..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 4 april 2018 11:00
    @watashi wa maurice desu. Ben ik het helemaal mee eens, en ik kan me ook niet voorstellen dat Sony de misstap maakt een geheel nieuw systeem te bouwen wat niet overweg kan met PS4-games, terwijl ze voor liggen.
    Als het daadwerkelijk klopt dat er devkits zijn dan betekent dat nog niet dat ze al dit jaar uitkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 4 april 2018 11:28
    @watashi wa maurice desu.

    Voor me gevoel is het inderdaad ook snel, echter de levensduur van de PS2 was korter en de ps4 zal eenzelfde levensduur krijgen als de ps1. Aan de andere kant vond ik de overgang van ps3-ps4 weer te lang. Dus 5-6 jaar per generatie is niet bizar kort of lang.

    Als eigenaar van de pspro en inmiddels al mijn 4e PlayStation kan ik je vertellen dat ik me absoluut niet bestolen voel en het elke cent waard vind en iedereen hem aanraad mét 4k tv, heb je geen 4k tv, dan zou ik daar eerst voor sparen voordat je een pro haalt.
    De extra rekenkracht wat je krijgt bij de pro is de aankoop op zich wel al waard, want je merkt zeer veel verschil bij vrijwel elke game, ook als je psvr hebt zoals ik is een pro eigenlijk wel een must.

    Ik verwacht echter dat de ps4 na de release van de ps5 nog volop in leven is en er nog genoeg goede games voor gaan uitkomen, het enige wat nog echt roet in het eten kan gooien bij mij is als de Ps5 niet backwards compatibel blijkt te zijn, mocht dat het geval zijn zal ik weer een pc gaan aanschaffen.

    Ps, ik zou me eerder goed bestolen voelen als ik een xbox one xxx had aangeschaft nu daadwerkelijk blijkt dat de ps5 begin volgend jaar uit gaat komen en dus (logischerwijs) een nieuwe generatie inleidt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 4 april 2018 11:48
    @rreloaderr

    Ik denk vooral dat we met zijn allen de 'generatie' los moeten laten, daar is al geen sprake meer van eigenlijk en die kant gaan we steeds meer op. Als een game kan draaien op een Xbox one X én op een PS5 (en miss zelfs op een PS4 Pro)…wat houdt de term generatie dan nog in.

    Dit er vanuit gaande dat een PS5 volledig backwards compatible zal zijn, wat wel mijn verwachting is. Het opent dan vooral de deuren naar games die niet meer afspeelbaar zijn op de originele ps4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Akira

    • 4 april 2018 13:23
    @rreloaderr
    Ik vind het mooi dat je er zo objectief naar kan kijken. Ik heb er moeite mee om er zo naar te kijken. Persoonlijk voel ik me dan wel een beetje bestolen en zal ik bij de volgende 'upgrade' nog wel een keertje extra nadenken voordat ik hem aanschaf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 4 april 2018 13:43
    @Akira
    Het heeft er ook vast mee te maken gehad dat ik een extra PlayStation ging halen voor op de slaapkamer, dus in feite heeft die pro me maar 100€ extra gekost. Die 100€ is het wel waard voor die 2 jaar. Als vervanging van eentje kan ik je wel begrijpen.
    Zo heb ik me ongelooflijk bestolen gevoeld met de aanschaf van PSTV, dacht er goedkoop af te kunnen zijn om te kunnen streamen naar de slaapkamer. Nou dat feestje ging niet door om de lagere resolutie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 4 april 2018 14:42
    @rreloaderr :

    Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij was de verdeling als volgt:

    ps1: 1996 - 2000 -> 4 jaar
    ps2: 2000- 2007 -> 7 jaar
    ps3: 2007- 2013 -> 6 jaar
    ps4: 2013- 2019 (?)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 4 april 2018 15:30
    @dakoota

    Kan zijn dat ik de ps1 en twee door elkaar heb gehaald.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RoderikR

    • 4 april 2018 18:47
    @watashi wa maurice desu. De PS4 Pro werd door Sony aangekondigd als een "Mid Generation" console. De oorspronkelijke PS4 kwam uit in in 2013 en de PS4 Pro in 2016. Als de PS5 uitkomt in 2019 heeft Sony dus exact gedaan wat ze zeiden dat ze zouden doen toen de PS4 Pro uitkwam. Geen middelvinger dus wat mij betreft. Voor de XBOX One X kan het wel tricky worden. Als de nieuwe XBOX ook in 2019 uitkomt, is dat maar twee jaar na de XBOX One X. Twee jaar is toch wel een beetje kort voor een apparaat van 500 euro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ThatOneWiseGuy

    • 5 april 2018 00:35
    @watashi wa maurice desu. Ik denk heel eerlijk dat hij eind 2019 zal komen of later anders zou playstation dingen express hebben laten leaken en Hype zijn aan het opbouwen als die begin 2019 zou komen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nicster

    • 4 april 2018 10:12
    ze noemen het playstation 5, maar het zal niet zo ingrijpend zijn als afgelopen releases van de nieuwe generatie consoles.

    ze hebben eerder al aangegeven dat ze die kant niet meer op willen, je moet het gaan zien als een iPhone. Nieuwe consoles op kortere termijnen, maar allemaal veel langer compatible.

    Wel ga je straks krijgen dat bepaalde games minimaal een ps4 pro of straks een ps5 gaan vereisen, maar daar zal een lange tijd overheen gaan. Ga er maar vanuit dat je jouw ps4 nog zeker een jaar of 4 kunt gebruiken. Daarnaast blijven alle games compatible, dus wat je nu hebt werkt straks ook op de "ps5" zonder gedoe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 4 april 2018 11:49
    @nicster

    Precies dit denk ik ook…wil je het nieuwste van het nieuwste, dan koop je elke twee/drie jaar een nieuwe console…en per console is deze 5-6 jaar bruikbaar met de nieuwste games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • den_the_man

    • 4 april 2018 10:27
    Ik dacht dat er geen volgende generatie meer zou komen? Maar elke keer een soort upgrade.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 4 april 2018 10:59
    @den_the_man En dat is de PS5 dan niet? dit is gewoon een upgrade van de PS4(Pro), en de PS5 zal ook gewoon PS4 games kunnen afspelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 4 april 2018 11:34
    @den_the_man

    Dat is vooral de kant wat xbox op wilt. Er luiden hier en daar al geruchten dat er géén nieuwe xbox meer gerealiseerd zal worden of dat de volgende generatie xbox de laatste zal zijn. Xbox marktaandeel is in hun huidige opzet te laag om rendabel te blijven voor Microsoft, vergeet niet dat ze zeer veel verliezen hebben gedraaid per verkochte console aangezien de kostprijs in het begin hoger lag dan de verkoopprijs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 4 april 2018 13:47
    Ik vind het vooral mooi hoeveel insiders we hier gewoon hebben die nu al precies weten wat de PS5 gaat worden en wanneer die gaat uitkomen. Gamer.nl jullie moeten die mensen aannemen joh, dan ben je altijd alle anderen voor met nieuws.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 4 april 2018 14:16
    @darkmanwls en dan heb je het nog niet eens over diegene die het een dikke middelvinger vinden naar de consument toe, Een nieuwe console, binnen 5 jaar. maar wel braaf elk 1-2 jaar hun telefoon upgraden. Schande. Kocht laatst een nieuwe videokaart, wordt er ineens een betere aangekondigd.. nou ik direct terug naar de winkel waar ze het lef vandaag haalden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 4 april 2018 14:47
    @casualkiller Telefoons upgraden elke 1-2 jaar is echt niet meer nodig. Ik zie nauwelijks verschil tussen mijn 4-5 jaar oude LG 5 Nexus en de laatste LG (op een wat betere camera na).

    Jij hebt het over een nieuwe console na 5 jaar, maar ik tel de Pro ook als een nieuwe console. Er zijn genoeg games die net niet helemaal lekker draaien op de PS4 en ook als je de PS4 bij release kocht met het oog op PS VR kwam je bedrogen uit. Elke 5-6 jaar een nieuwe console zou prima zijn, maar elke 2-3 jaar een upgrade zitten veel mensen niet op te wachten.