Als we technici achter de PS3 mogen geloven, zal de console eenvoudig zijn om games voor te ontwikkelen, ondanks de complexe architectuur van de hardware. Dit heeft men gameontwikkelaars gisteren beloofd tijdens de Game Developers Conference. De spelcomputer zal gewoon gebruik maken van softwaretools waar ontwikkelaars al bekend mee zouden moeten zijn en enkele nieuwe tools die ontwikkeling verbeteren.

De graphics die de CELL processor van de PS3 gaat produceren, zullen gebaseerd zijn op de OpenGL codetaal die nu al in grote mate voor PC games gebruikt wordt. Sony is samen met de Khronos Group een "dialect" op de OpenGL taal aan het ontwikkelen die geoptimaliseerd is voor interactieve content. Aangezien OpenGL in zijn reguliere vorm een hele hoop dingen aanstuurt die ook niets met games te maken hebben, heeft Sony een versie ontwikkeld die puur voor games bedoelt is.

De CELL processor zal ook gebruik gaan maken van Cg, een programmeertaal ontwikkelt door nVidia, die specifiek bedoelt is voor grafische effecten van hoog niveau. De acht SPE processors waarvan de CELL voorzien is, kunnen door middel van C of C++ code aangestuurd worden, in plaats van de ingewikkelde manier van progammeren voor de PS2 wat op assembly niveau gebeurt."The Cell is a complicated piece of machinery," said Mark DeLoura, manager of developer relations for SCEA. "What we can to do to make it easy for you, we'll do...We don't want to make you learn a new API (application programming interface) every time we come out with a new chip." Nieuwe tools zijn onder andere Collada, een afgeleide van XML (extensible markup language), waarmee vaste gamewaardes beschreven kunnen worden. Op deze manier hoeft men niet voor ieder object in elke game opnieuw een complete code te schrijven, maar hoeft men slechts een algemene beschrijving op te geven om het gewenste resultaat te krijgen.

Het ziet er dus naar uit dat Sony geleerd heeft van de fouten die met de PS2 gemaakt zijn. Het is bijzonder ingewikkeld en lastig om voor die console efficiënt te ontwikkelen waardoor er een lange tijd overheen ging voordat de ware potentie van de hardware behaald werd. Met de PS3 lijkt dit nu aanzienlijk minder te worden en scheelt het ontwikkelaars bovendien de nodige tijd en geld.