Onderzoeksbureau DFC Intelligence denkt dat de Playstation 3 van Sony op de derde plek zou kunnen eindigen in de next-gen console-oorlog. Het bedrijf DFC Intelligence doen onderzoek naar trends in de game-industrie en Sony is volgens DFC heel sterk op een aantal gebieden. Vooral de kracht van het merk zelf en de huidige positie in de markt maakt Sony de grootste speler en de verwachting was dan ook dat deze trend doorgezet zou worden naar de next-gen consoles. Wat kan er mis gaan?

Allereerst zijn er de consoles van de concurrentie. De Xbox 360 is heel sterk met Xbox Live en de Nintendo Wii is uniek door de bijzondere controller. De PS3 zou geen “Wow Factor” bieden waardoor het apparaat gekocht zou moeten worden. Het apparaat zou alleen op hardware gebied erg geavanceerd zijn, maar 90% van de consumenten zou daar niets om geven.

“That gets to the heart of the biggest concern with the PlayStation 3. Sony has done very little to justify why the system is worth a premium price for consumers that don't care about raw hardware performance and are not hard-core audio/visual consumers.”

Toch blijft het altijd aankomen op software en dat weet DFC ook heel goed. De vorige Playstation systemen waren volgens het bedrijf ook zo populair door het rijk aantal aan verschillende soorten games en de steun van third party ontwikkelaars. Sportspellen, racespellen, RPG’s, actietitels en zelfs veel kindvriendelijke spellen maakte de Playstation consoles aantrekkelijke apparaten. Met de Playstation 3 gaat Sony echter voor de high-end gebruiker, een hele andere markt. De mainstream gebruiker zou toch afgeschrikt worden door de hoge prijs, voornamelijk omdat de concurrentie aanzienlijk goedkoper is. De 600 euro zou prima zijn voor de launch, omdat er altijd mensen zijn die het apparaat kopen ongeacht de prijs, maar de console zou heel vlot in prijs moeten dalen.

“It is almost as if Coca-Cola not only decided to go with a new formula, but also decided to exit the low brow soft drink business to go into high-end wines.”

Let wel, dit zijn voorzichtige voorspellingen van het bedrijf en volgende maand komen er harde cijfers aan. Toch blijft het allemaal speculatie over hoe het zou kunnen gaan, dus geen paniek.