Nieuws
xbox

PlayStation 2-games kunnen op Xbox Series S geëmuleerd worden

En dat werkt nog best goed ook

Geschreven door Michel Musters op
Het is mogelijk om PlayStation 2-spellen op Xbox Series S en Series X te emuleren.

Daar is men bij Modern Vintage Gamer achter gekomen. In onderstaande video is te zien hoe Xbox-hardware door de zogenaamde 'developer mode' aan te zetten Universal Windows Platform-apps kan draaien, waaronder open-source retro emulatie RetroArch.

RetroArch draait niet perfect op de Microsoft-consoles - zo moet de kwaliteit van de graphics en muziek in veel games nog aangepast worden en is er ook nog maar een gelimiteerd aanbod aan games beschikbaar - maar het werkt dus wel. Zo draait Silent Hill 2 volgens de video beter op de Series X en S dan in de Silent Hill HD Collection die op PlayStation 3 en Xbox 360 verscheen. Ook games als God of War en Shadow of the Colossus draaien via emulatie.

Hoewel emulatie natuurlijk niet officieel is, merken diverse gamers op dat het opvallend is dat de Series S en X deze PS2-games wel kan draaien, terwijl de PlayStation 5 dat niet kan,

Dit artikel delen:

Lees meer

Operation Neon Dawn begint vandaag in Rainbow Six Siege De lanceringstrailer van Immortals Fenyx Rising
32

Reacties op: PlayStation 2-games kunnen op Xbox Series S geëmuleerd worden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • fonsrutte

    • 1 december 2020 08:48
    Eeh ja… Bijzonder

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Catilora

    • 3 december 2020 05:53
    ❣️ Beoordeel mijn naakten - http://photo37552.e17.club

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 1 december 2020 09:03
    Oud nieuws, het is momenteel mogelijk om zonder dev-mode dit te doen (heb net retro-arch eropgezet, en een ftp server ) door een ongelofelijke flaw / backdoor van microsoft zelf, wat erop neerkomt dat iemand met een dev-account mensen een "uitnodiging" kan sturen en zo de software kan installeren via een link/url.

    op de base xbox one (niet series s ) kun je tot psx gaan daarna begint het echt te stotteren. Arcade (cps1/2 etc) draait prima al is er hier en daar wel wat input-lag te bespeuren. ps2 draait voor geen meter op dat ding.

    En het is natuurlijk niet zo dat de xbox ps2 titels native kan draaien, gewoon door brute force emulatie via retroarch. Zo kun je ook gamecube en wii draaien erop (via dolphin), snes, amiga, megadrive, noem maar op. Een leuke toevoeging tot Microsoft dit een halt toeroept want de potentiële gevaren van deze backdoor zijn niet te overzien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 december 2020 09:09
    @ali3n8tor
    Het bijzondere eraan vind ik wel dat deze partij het wel kan en Sony het niet kan/wil.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 1 december 2020 09:26
    @fonsrutte Er is nooit gezegd dat ze het niet kunnen of willen. Het is ook niet uitgesloten dat het in de toekomst nog gaat komen. Men heeft alleen eerst besloten om ps4 games backwards compatibility goed te laten werken.
    Of dat helemaal de juiste weg is kan je over discuseren, maar het is dus wel zo dat ps2 games niet feilloos draaien op de xbox. En als Sony dit officieel gaat uitbrengen moet het wel feilloos werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 december 2020 09:38
    @darkmanwls True, dat is inderdaad niet gezegd.
    Het is wel apart dat deze partij met veel minder capaciteit dit wel voor elkaar krijgt en Sony met veel meer capaciteit nog niet.
    En inderdaad als Sony dit doet moet de kwaliteit beter zijn dan wat hier getoond wordt. Toch apart, het had een mooie extra feature geweest voor de PS5, ik had nog die games die hier getoond worden op de PS5 willen spelen zonder mijn PS2 aan te moeten sluiten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 1 december 2020 14:03
    @fonsrutte Ik zou de mogelijkheid om ps2 games te kunnen spelen ook zeer waarderen, al was t maar omdat de ps5 ze dan via hdmi op mijn nieuwe tv kan weergeven, Ik heb nu nog wel een ps2, maar dat gaat via composite, en dat medium is toch aan het verdwijnen, De vraag is als ik een nieuwe tv koop of het er op zal zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 1 december 2020 16:48
    @darkmanwls Ik mag hopen dat je component kabels bedoeld :D of scart.. maar zonder gekheid, heb je wel eens van een Retrotink of een OSSC gehoord? Daarmee sluit je alle consoles van voor het hdmi tijdperk aan op een hdmi scherm. en die apparaten scalen het signaal lagloos en ontzettend mooi om naar 1080p. Uiteraard kost dat wat, maar voor mij de beste investering om oude consoles op hedendaagse tv's te displayen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 1 december 2020 19:20
    @ali3n8tor Ja ik bedoel idd component, ik haal die 2 altijd door elkaar.
    Heb t effe opgezocht, maar als ik daarmee inderdaad alles weer goed kan aansluiten is t me dat geld wel waard hoor. Thanks voor de tip.
    Gaat waarschijnlijk dan een ossc worden vanwege ook scart support.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 1 december 2020 19:42
    @darkmanwls No problem, ik heb zelf een OSSC , daar kan scart (mn ps1, megadrive, snes etc) , component (ps2/3, wii ) en vga (dreamcast) op aangesloten worden voor het beste beeld possible. De retrotink is goedkoper maar kan enkel component en svideo aan maar levert ook prima beeld. zero lag en scanlines !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 december 2020 10:29
    @darkmanwls Denk dat sony meer wilt dat men PSnow neemt voor de oude titels.
    Vind alleen zelf persoonlijk na een jaar psnow dat het aanbod ps 1 ps2 games voor mij tegen viel maar hier kan sony natuurlijk niks aan doen ivm rechten van andere uitgevers en kosten er aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 1 december 2020 19:46
    @hulstpower Ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik denk zelfs dat Sony PS now helemaal niet serieus neemt en een keer gaat laten vallen, of compleet op de schop gaat nemen en het gelijk trekt met gamepass. In z'n huidige vorm vind ik t eigenlijk de moeite niet eens waard. En dat zeg ik als sony man.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 december 2020 21:41
    @darkmanwls psnow gaat de gamepass worden van Sony. Denk alleen niet dat hun day one titels er op doen misschien na 1 jaar ofzo na release wel. Maar ze nemen op dit moment psnow best wel serieus en hebben ook wel wat tripe a titels er in gehad alleen voor hun is de focus nog niet zo want ze winnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 1 december 2020 23:46
    @hulstpower Nou, de ps4 vs xbox one strijd hebben ze gewoon gewonnen, en ruim ook. Maar de ps5 vs series x/s strijd is nog maar net begonnen. Ik zou daar nu nog geen leider in de race willen aanwijzen. Beetje te vroeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 1 december 2020 09:31
    @fonsrutte je zoekt te hard naar een argument om sony als de bad guy eruit te laten zien fons of ga je alle ps2 titels die wel op de ps4 draaien negeren ?

    Dev mode op de xbox is niets nieuws en kost je 20 euro om te activeren, en daarna kun je geen retail games meer spelen op je xbox tenzij je terug switched. (en je dev spul dus niet meer werkt)

    Dit gat in de beveiliging van ms kan zo betekenen dat iemand een custom fw maakt en via 1 link naar iedereen zonder dev account kan sturen. Daar zou ik me meer zorgen om maken dan om wat Sony wel of niet doet met hun console. En daarbij alsmicrosoft dit morgen afsluit voor iedereen die het nog niet gedaan heeft, ga je dan klagen dat microsoft *dit niet wilt* ? En dan ga ik het nog niet eens hebben over eventuele legale consequenties voor microsoft als ze toestaan om oude nintendo of sony games te runnen op je xbox

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 1 december 2020 09:44
    @ali3n8tor Ze staan het ook toe op Windows. Daar krijgt Microsoft ook geen legale consequenties voor. Ik denk niet dat Sony of Nintendo dit hard kan maken, anders hadden ze dit al lang gedaan door Windows aan te klagen.

    En kun je FW installeren via een dev link of alleen UWP apps? Als het alleen UWP apps zijn valt het qua veiligheidslek nogal mee.

    Volgens mij gaat het alleen om UWP apps wat ik zo lees, er is dus helemaal geen lek, gewoon standaard functionaliteit. met een UWP app heb je geen mogelijkheid om de firmware te veranderen. Geen veiligheidslek dus. Wel een rare keuze om dit zo mogelijk te maken, dan kun je buiten de ms store zaken installeren, ik verwacht dat MS dit zal dichtzetten, niet het ontwikkelen van UWP apps op de xbox.

    Wees blij dat het ecosysteem van MS zo open is. Iedereen kan games op de xbox ontwikkelen. Iedere xbox is een dev-xbox. Ik heb inmiddels mijn eigen Hue app al naar mn xbox one gezet, kan ik mijn lampen bedienen via de xbox, onzinning maar leuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 1 december 2020 10:29
    @-it- Microsoft heeft al eens emulatoren verwijderd van de windows store (Nes en N64) voor de xbox,…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 december 2020 10:50
    @ali3n8tor UIt de Windows Store is wel wat anders dan als je de emulator voor niks ergens downloadt en op je XBox installeert he. Dan verdient de partij achter de emulator er geld aan, en op dat moment ook Microsoft, dus dan is het niet zo gek dat een Nintendo of Sony Microsoft vraagt die emulator te verwijderen. Zoiets komt ook niet tot een rechtszaak dat verzoek wordt meteen ingewilligd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 1 december 2020 11:11
    @-it- ok gratis apps installeren zonder voor dev mode te betalen, of de apps zelf, je hoeft er niet eens voor naar dev mode te switchen..

    ja das geen veiligheidslek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 december 2020 10:00
    @ali3n8tor Je zoekt iets te hard naar een reden om mij als Xbox fanboy af te schilderen. Ik heb een PS4 en op termijn gaat er zeker een PS5 kopen. Maar zoals wel vaker het geval is schiet jij helemaal uit je slof als iemand kritiek lijkt te hebben op Sony.

    En nee die titels negeer ik zeker niet, maar de discussie gaat over het draaien van PS2 games op een PS5, staat namelijk ook in het artikel.

    Het wisselen tussen dev mode en retail mode is echter bloedje simpel op de XBox en vergt alleen maar een reboot, dus wat is het probleem daarmee?

    Deze partij is al heel lang bezig met het ontwikkelen van emulators, zoals je in het filmpje ziet hebben ze ook Nintendo games aan de praat gekregen.
    Daar is Microsoft niet verantwoordelijk voor. Als ik een virus maak om systemen plat te leggen worden PC-fabrikanten toch ook niet aangeklaagd?
    Als ik een phishing-mail opstel en rondstuur ben ik daar toch verantwoordelijk niet de maker van de mail applicatie of de software waarmee ik die mail opstel?