PlatinumGames: 'Japanse games zijn niet echt goede games' | Gamer.nl

PlatinumGames: 'Japanse games zijn niet echt goede games' | Gamer.nl

Namen zijn belangrijk. Een naam geeft mensen een positief of negatief beeld, afhankelijk van de associatie die men erbij heeft. Tomb Raider stond ooit garant voor pittige avonturen in tombes, waarin spelers grote, open gebieden moesten onderzoeken en zo puzzel voor puzzel oplosten om verder te komen. Maar de franchise en dus de bijbehorende naam raakte in verval, tot Tomb Raider uit 2013 daar verandering in bracht. Mogelijk brengt Rise of the Tomb Raider de reeks voor terug aan de top.

"De meeste Japanse uitgevers en ontwikkelaars kunnen niet genoeg geld en mankracht rondkrijgen om met de grote games uit het westen te concurreren. Het is een te groot risico", aldus Kellams. "Het kost geld en zweet om je product op te laten vallen, maar het is ook een groter risico. De marketing is getikt duur."

Het grootste probleem volgens Kellams is 'frictie'. "Met frictie bedoel ik dat je naar een personage moet kijken en je moet kunnen identificeren met wat dat personage voorstelt. Frictie betekent dat je nooit de intelligentie van je publiek moet onderschatten. Japanse ontwikkeling draait juist om dat iedereen het kan volgen, dus je beweegt je op de snelheid van de langzaamste in de groep. Het verpest de ervaring voor mensen die het al snappen." Volgens Kellams weet Nintendo als geen ander hoe dit opgelost moet worden. "Nintendo-games zijn zo geweldig en succesvol omdat deze games totaal geen frictie hebben." 

PlatinumGames werkt op dit moment aan een Wii U-game die door Nintendo uitgegeven gaat worden, Project P-100. Daarnaast heeft de studio Metal Gear Rising: Revengeance en Anarchy Reigns in ontwikkeling.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou