Nieuws

Platinum Games niet onder de indruk van next-gen consoles

'Meer van hetzelfde'

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Platinum Games-oprichter Atsushi Inaba zegt niet onder de indruk te te zijn van de volgende generatie consoles. Hij is namelijk van mening dat de nieuwe apparaten geen dingen doen die heel anders of innovatief zijn.

Atsushi Inaba, de medeoprichter van Platinum Games, zegt in een interview met Video Game Chronicles dat hij niet enthousiast is over de volgende generatie PlayStation- en Xbox-consoles. Hij legt uit dat de hardware in de nieuwe apparaten teveel van hetzelfde zijn om indruk op hem te maken.

Zowel Project Scarlett als de PlayStation 5 beschikken over backwards compatibility, ray-tracing, een SSD, 8K-ondersteuning en een processor en grafische kaart van AMD. Inaba is echter van mening dat dit geen dingen zijn die heel anders of innovatief zijn. "Gaming hardware bestond altijd uit op maat gemaakte onderdelen, terwijl nu dingen worden gebruikt die al langer bestaan", aldus Inaba.

Inaba noemt de plannen van Xbox en PlayStation 'oke'. De nieuwe consoles maken games sneller, bieden betere visuele prestaties en verlagen de laadtijden, wat volgens Inaba goede ontwikkelingen zijn voor de spelers. "Maar dit is hetzelfde wat de vorige generaties deden", blijft Inaba bij zijn standpunt.

Een dienst als Google Stadia is volgens Inaba wél een goed voorbeeld van innovatie in de game-industrie. "Cloud-diensten representeren voor mij iets heel nieuws en grensverleggends. Dit zijn dan ook de soort platformen waar ik enthousiast over ben", aldus Inaba.

In het interview met VGC sprak Inaba ook over de mogelijkheid om The Wonderful 101 naar de Nintendo Switch te brengen en over de ontwikkeling van Bayonetta 3, dat afwezig was op E3. Hij zegt dat fans zich geen zorgen hoeven te maken over Bayonetta 3 en dat de ontwikkeling van het spel goed verloopt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Vr Vrijdag: De vijf leukste virtual reality-nieuwtjes van E3 2019 Hoe download je Harry Potter: Wizards Unite nu al op Android en iOS?
25

Reacties op: Platinum Games niet onder de indruk van next-gen consoles

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • -it-

    • 21 juni 2019 11:51
    Mee eens met deze man! Ook de ps4 en xbox one zijn al meer van hetzelfde. Standaard hardware in een plastic doosje gestopt. De echte innovatie ligt bij de services, met Cloud gaming gaan we gelukkig weer een innovatie traject in, na jaren stilstand. VR was overigens op een zijspoor al goed bezig. Playstation heeft met (veel) aansprekende games laten zien, dat de hardware helemaal niet boeit, maar puur de games en services een console kunnen maken.

    De vraag is echter of de consumenten (vooral de conservatieve groep gamers) hier al klaar voor zijn… Ik snap heel goed de weerstand, echter vaak gebaseerd op onderbuik gevoelens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sisko

    • 21 juni 2019 12:37
    @-it- Een onderbuikgevoel is een mening hebben gebaseerd op iets wat niet perse waar hoeft te zijn. De meeste weerstand is gebaseerd op het liever fysiek willen hebben van het doosje voor op de plank, of niet kunnen spelen wanneer internet eruit ligt (reëel voor veel mensen). Dus ik begrijp niet welke onderbuikgevoelens jij bedoeld

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 21 juni 2019 15:27
    @Sisko Je geeft het zelf al aan. "Het niet kunnen spelen omdat internet eruit ligt". In Nederland (waar ook flink geklaagd wordt, lekker Nederlands) is dit geen reeel probleem. De regio waar ik woon heeft al >20 jaar glasvezel en ligt er nooit uit, ook de ziggo`s etc liggen er vrijwel nooit uit. Kun je dat ene uurtje per jaar (of minder) echt niet zonder je games?
    En doosjes op de plank kun je gewoon kopen uiteraard, alleen dan zonder spel erin, dan heb je toch een plank vol als je daar waarde aan hecht.
    Naar mijn mening is bezit steeds minder van deze tijd. (zie Netflix, Uber, Spotify, Azure, AWS, etc) Stuk voor stuk uitermate succesvol en zonder vorm van basaal "bezit". Meer services zullen volgen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 21 juni 2019 20:37
    @-it-
    oh ja, de bestanden kunnen modificeren?
    MODS!?!
    Het genot van op je eigen gebouwde hardware draaien!
    De ongelimiteerde beeldsnelheid?
    De ongetwijfeld betere graphics (op eigen apparaat) dan op een service.
    Ik spreek hier natuurlijk over PC gamen, maar je snapt hopelijk toch wel dat streaming echt een gezwel is voor mensen die van gamen houden.
    Het is ongewenste innovatie met als doel de consument misbruiken, niks meer, niks minder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 21 juni 2019 12:40
    @-it- ik vind je opmerking over onderbuikgevoelens wel erg kort door de bocht. Er zijn terecht nadelen te benoemen met betrekking tot cloud gaming. Ten eerste heeft stadia nog last van input lag en het grootste nadeel is dat je zelf totaal geen zeggenschap meer hebt over wat je kunt spelen. Nu kun je een game nog digitaal op je harde schijf laten staan of fysiek op een schijfje bewaren. Straks bepaalt men dat een game niet meer speelbaar is en dan is die ook echt weg. En niet alleen console gamers zullen hier moeite mee hebben, maar wat te denken van de modding community op pc. Nee, van mij hoeft dat cloud gaming niet zo'n vaart te lopen. Misschien is cloud gaming wel niet zo'n innovatie maar juist een beperking. Het is maar hoe je er naar kijkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 21 juni 2019 13:09
    @obi-twan kenobi Maar heb je dan ook een probleem met Netflix en Spotify?
    Een schijfje is al heel lang niet meer de volledige game, zodra je een game installeert wordt er verbinding gemaakt met de service van de ontwikkelaar. Als die ontwikkelaar besluit dat te sluiten of zelfs failliet gaat zit je met hetzelfde probleem.
    Het idee van een game niet meer kopen maar voor een bepaald bedrag elke game binnen een collectie kunnen proberen is wat mij betreft echt wel een stap voorwaarts. Hoe vaak hebben wij gamers het wel niet over onze backlog? Allemaal games die je gekocht hebt maar die je vrijwel niet gespeeld hebt, daar heb je geen last van met een game pass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nuage

    • 21 juni 2019 16:23
    @fonsrutte De beste series die ik op Netflix gezien heb, download ik ook alsnog. En inderdaad omdat Netflix ook regelmatig weer content verwijdert en ik er dus anders geen toegang meer tot heb. Daarnaast is een film/serie iets wat je vaak maar 1 keer kijkt, terwijl een game iets is waar je vaker naar wil teruggrijpen (ik doe maanden/jaren over sommige spellen en niet iedereen speelt alleen maar het nieuwste van het nieuwste.. Zo nu en dan geniet ik nog steeds van bv Portal, Skate 2-3, Dirt 2, Demon's souls en ook van veel retrogames op mijn Pi.)

    Ik denk dat via streaming veel spellen in de toekomst maar beperkt beschikbaar zijn, omdat de publishers niet willen blijven betalen voor de licenties van bv muziek, automerken etc.. Ik zal dan ook altijd alleen maar games spelen die ik ook echt bezit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 21 juni 2019 16:53
    @fonsrutte Netflix en Spotify hebben, net als Xbox gamepass, een bestaansrecht naast fysieke media in mijn optiek.

    Ik heb redelijk wat films/series gekeken op Netflix, maar zodra er een box van een betreffende serie uitkomt, ben ik bereid daar voor te betalen, als de serie in kwestie goed is.

    Ik zelf heb geen bezwaar op de optie, maar bezwaar op het feit dat dit al het andere gaat vervangen.

    Zodra de keuze wegvalt, ben je overgeleverd aan de industrie.
    In een volledige digitale cloud wereld is de kans op censuur nog groter, en wordt er voor ons bepaald wat we "nog"wel mogen zien/spelen/luisteren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 21 juni 2019 18:16
    @fonsrutte ik heb geen probleem met dit soort diensten als ze naast de traditionele entertainment vormen bestaan. Het is ook lekker makkelijk om een app te starten en direct iets te kijken. Toch gebruik ik Spotify zelf helemaal niet. Ik heb overigens wel Netflix, maar moet eerlijk bekennen dat ik dat ook maar weinig gebruik. Het is vooral mijn dochtertje die er kinderseries op kijkt. Series heb ik amper tijd voor, dus kijk vooral af en toe een film.

    Toch kijk ik liever een film op blu ray of via pathé thuis/xbox die ik zelf gericht heb aangeschaft/gehuurd. Het aanbod van streamingdiensten komt gewoonweg niet altijd overeen met mijn smaak. Ook wil ik een bepaalde klassieke game of film nog weleens herspelen. Dat is geen garantie als alles streaming wordt. Dan kan het zomaar worden verwijderd, dus dag geweldige game of film.

    Wat @Nuage zei over het verlopen van licenties en @krytuun over censuur is ook een hekel punt. Ze kunnen dan dingen uit games halen, zodat het een hele andere game wordt of bepaalde standpunten opdringen/de mond snoeren. Ik houd liever zelf grip op mijn keuzes en collectie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • shu-shu

    • 23 juni 2019 10:53
    @fonsrutte ik ben het helemaal met je eens. Future of gaming is echt de cloud superblij ermee kan niet wachten tot ik stadia mag uitproberen 10 euro per maand delen door 30 dagen…the future is now

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • N0rthstar

    • 21 juni 2019 11:52
    Ik zit helemaal niet op cloud services te wachten bij games…dus die innovatie mag nog wel een tijd wachten van mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 21 juni 2019 14:57
    @N0rthstar +1

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 21 juni 2019 13:03
    Het probleem ligt ook bij de gamers zelf. Gamers houden helemaal niet van grote veranderingen. Als een fabrikant het aandurft schiet de gemiddelde gamer helemaal uit zijn slof en schreeuwt ie moord en brand. Dat is volgens mij de belangrijkste reden dat er weinig innovatie is op dit gebied.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 21 juni 2019 18:29
    @fonsrutte innovatie is goed, maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor traditionele games of alles maar moet veranderen. Als iets vertrouwd is en nog steeds werkt dan is dat ook goed. Er is niet voor niets groeiende interesse in retro games en consoles. Beide hebben bestaansrecht. En als een nieuwe ontwikkeling echt bijzonder is dan volgen ook de traditionele gamers vanzelf. Vaak zijn die technieken in hun eerste fases gewoon nog niet overtuigend genoeg.

    Zelf heb ik de stap naar VR nog niet gemaakt. Ik heb het wel geprobeerd en was onder de indruk, maar het is voor mij nog niet praktisch genoeg. Ik zal de stap pas zetten als er geen gehannes met kabels meer is en het detail van de games op zo'n standalone headset nog wat hoger ligt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 21 juni 2019 13:07
    Ik denk dat die man dan toch echt 2 dingen door elkaar haalt. Cloudgaming is toch ff iets compleet anders dan lokaal op een console gamen. En in feite is cloudgaming ook niets nieuws, alleen nu is de snelheid beter waardoor ook intensievere games gestreamed kunnen worden. Consoles zijn in feite eigenlijk nooit iets echt anders geweest dan sneller en beter zijn dan de vorige generatie.. Als developer ben je juist blij dat de architectuur van de nieuwe consoles niet extreem veranderd, maar wel vele malen sneller weer is dan de vorige (en weer meer standaard geheugen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 21 juni 2019 13:31
    @SuperDre Exact. Als Sony de architectuur zou omgooien en dat daarmee de ontwikkelaar eerst moet uitzoeken hoe hij het beste kan ontwikellen is het ook niet goed. Deze man lijkt er inderdaad niet veel van te snappen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkraverX

    • 21 juni 2019 13:36
    Ik ben niet onder de indruk van PlatinumGames, ik ben namelijk van mening dat de games van PlatinumGames geen dingen doen die heel anders of innovatief zijn dan andere games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 21 juni 2019 14:29
    @DarkraverX Oof de burn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 21 juni 2019 16:55
    @DarkraverX behalve dat je argument totaal geen lading heeft. Als er een game studio is, die aparte stappen neemt in de industrie, dan is het Platinum games wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 21 juni 2019 19:12
    @Krytuun apart betekent nog steeds niet goed.