Toen men op de E3 voor het eerst Pikmin mocht aanschouwen, klonk er veel verbazing. De kreten 'Wat is de bedoeling' en 'Ik begrijp er niks van' waren dan ook niet van de lucht.

Nu de game al een stuk bekender, en vooral duidelijker is geworden, heeft het Japanse Famitsu in haar tijschrift een interview geplaatst met de man achter Pikmin: Shigeru Miyamoto (de eerder onder andere Zelda en Mario ter wereld bracht).

Behalve dat er veel werd gelachen in het interview, werden er ook zinnige en opmerkelijke dingen gezegd. Zo vertelde de beste man dan Pikmin in feite is gebaseerd op 100 Mario's (een technische Gamecube demo die op SpaceWorld 2000 werd getoond). Famitsu: I see. I heard that you had an idea that involved a hundred Marios running around. Miyamoto: Yes, we used to call it, 'Hyaku Nin Mario'(100 Marios). In the 'game', a hundred Marios run around the screen, and when we put a bathroom in the middle of the screen, they would all scramble to

get in to it. If too many got near it, they would form a queue (laughs). What I wanted to do was give something to a character moving around, and to enjoy watching how they reacted. So the structure of 100 Marios, is the framework for Pikmin. That was about a year ago, when we re-structured the game.

Miyamoto heeft lol met de Gamecube controller

Het interview is zeker de moeite waard om te lezen, het geeft interessante feiten over de ontwikkeling van Pikmin weg. Klik hier om het hele interview te lezen, wat vertaald is door Cloudchaser Nintendo.