Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

Phoenix Point wordt 'openwereld-strategiegame'

XCOM met een Stephen King-sausje

Geschreven door Gijs Scheltens op

De nieuwe game van XCOM-maker Julian Gollop, Phoenix Point, is een 'openwereld-strategiegame' met een tactisch en diplomatiek niveau. Dat legt Gollop uit in een interview met Rock, Paper, Shotgun.

Spelers moeten in de eerste plaats buitenaardse wezens uitschakelen, maar ook rekening houden met verschillende menselijke facties. Deze wisselwerking ligt aan het hart van Phoenix Point.

Virus
De aliens zijn het product van een buitenaards virus dat in de oceanen van de Aarde terechtkomt. Langzamerhand evolueert het virus tot groteske monsters. Deze passen zich tijdens gevechten aan aan de speelstijl van spelers. Wanneer spelers een sluipschuttergeweer gebruiken, kan de volgende golf monsters gepantserd zijn, vertelt Gollop.

Net als in XCOM 2 zullen de speelbare soldaten aanpasbaar zijn, zowel wat betreft uiterlijk als wat betreft uitrusting. Gollop zegt dat er minder strakke klassen zijn dan in XCOM 2, maar dat het wel voordelig is om diverse squads te vormen. Onder meer omdat de aliens zich razendsnel aanpassen aan de omstandigheden.

Procedural generation
"Er zijn twee niveaus van procedural generation", legt Gollop uit. "Allereerst zijn er verschillende lichaamsonderdelen. Daarnaast is er de grootte en vorm. Het kan bijvoorbeeld een alien zijn met een onderontwikkeld lichaamsdeel dat kan groeien. Of een klein wezen dat eruit ziet als een insect of vleermuis, maar groter kan worden."

De aliens maken gebruik van een soort mist om zich tijdens gevechten te verschansen. Zo weten spelers niet wat ze kunnen verwachten tot de monsters zelf tevoorschijn komen of tot ze een manier vinden om de mist op te lossen. Hiermee wil Gollop de tactische gameplay van XCOM verhuizen naar een horror-setting à la Stephen King.

Isolatie
Doordat het buitenaardse virus een buitengewoon giftige mist met zich meebrengt, is de menselijke bevolking van de aarde verspreid geraakt. Deze geïsoleerde groepjes hebben allemaal hun eigen ideeën over de aliens en overleven. Zo zijn er onder meer facties die vinden dat samenleven met de aliens mogelijk is, facties die de aliens uit willen roeien en facties die zichzelf sterker maken met het buitenaardse dna.

Spelers kunnen missies uitvoeren voor deze groeperingen, maar het kan zijn dat sommige groeperingen vijandig zijn op basis van eerder keuze die spelers gemaakt hebben. Dit resulteert in een grand strategy-achtige laag bovenop de tactische XCOM-gameplay. Diplomatie, grondstoffen, onderhandelen en plunderen spelen hier een rol.

Bron: Rock Paper Shotgun

Dit artikel delen:

Lees meer

'Quake Champions is een arenashooter, geen moba' Scalebound helemaal in coöp te spelen
1

Reacties op: Phoenix Point wordt 'openwereld-strategiegame'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Zware_Shag

    • 1 jaar, 5 maanden geleden
    Dat lijkt me wel wat :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.