Phoenix Point wordt 'openwereld-strategiegame' | Gamer.nl

Phoenix Point wordt 'openwereld-strategiegame' | Gamer.nl

De nieuwe game van XCOM-maker Julian Gollop, Phoenix Point, is een 'openwereld-strategiegame' met een tactisch en diplomatiek niveau. Dat legt Gollop uit in een interview met Rock, Paper, Shotgun.

Spelers moeten in de eerste plaats buitenaardse wezens uitschakelen, maar ook rekening houden met verschillende menselijke facties. Deze wi elwerking ligt aan het hart van Phoenix Point.

Virus
De aliens zijn het product van een buitenaards virus dat in de oceanen van de Aarde terechtkomt. Langzamerhand evolueert het virus tot groteske monsters. Deze pa en zich tijdens gevechten aan aan de speelstijl van spelers. Wanneer spelers een sluipschuttergeweer gebruiken, kan de volgende golf monsters gepantserd zijn, vertelt Gollop.

Net als in XCOM 2 zullen de speelbare soldaten aanpasbaar zijn, zowel wat betreft uiterlijk als wat betreft uitrusting. Gollop zegt dat er minder strakke kla en zijn dan in XCOM 2, maar dat het wel voordelig is om diverse squads te vormen. Onder meer omdat de aliens zich razendsnel aanpa en aan de omstandigheden.

Procedural generation
"Er zijn twee niveaus van procedural generation", legt Gollop uit. "Allereerst zijn er verschillende lichaamsonderdelen. Daarnaast is er de grootte en vorm. Het kan bijvoorbeeld een alien zijn met een onderontwikkeld lichaamsdeel dat kan groeien. Of een klein wezen dat eruit ziet als een insect of vleermuis, maar groter kan worden."

De aliens maken gebruik van een soort mist om zich tijdens gevechten te verschansen. Zo weten spelers niet wat ze kunnen verwachten tot de monsters zelf tevoorschijn komen of tot ze een manier vinden om de mist op te lo en. Hiermee wil Gollop de tactische gameplay van XCOM verhuizen naar een horror-setting à la Stephen King.

Isolatie
Doordat het buitenaardse virus een buitengewoon giftige mist met zich meebrengt, is de menselijke bevolking van de aarde verspreid geraakt. Deze geïsoleerde groepjes hebben allemaal hun eigen ideeën over de aliens en overleven. Zo zijn er onder meer facties die vinden dat samenleven met de aliens mogelijk is, facties die de aliens uit willen roeien en facties die zichzelf sterker maken met het buitenaardse dna.

Spelers kunnen mi ies uitvoeren voor deze groeperingen, maar het kan zijn dat sommige groeperingen vijandig zijn op basis van eerder keuze die spelers gemaakt hebben. Dit resulteert in een grand strategy-achtige laag bovenop de tactische XCOM-gameplay. Diplomatie, grondstoffen, onderhandelen en plunderen spelen hier een rol.

Media has no description
Media has no description
Media has no description
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou