Nieuws
Xbox Series X

Phil Spencer: 'Volgende generatie consoles gaat gamen enorm veranderen'

Sprong van Xbox One naar Series X is groot

Geschreven door Dennis Mons op
Xbox-baas Phil Spencer is van mening dat de volgende generatie consoles de manier van gamen enorm gaat veranderen. Dat zegt hij in een reactie op Twitter.

Een van de punten van kritiek die een gamer zou kunnen hebben wat de volgende generatie consoles betreft, is dat de sprong van PS4 Pro en Xbox One X naar PS5 en Xbox Series X niet zo groot lijkt. Daar is Xbox-baas Phil Spencer het logischerwijs niet mee eens. Op Twitter liet hij weten dat hij denkt dat de Xbox Series X een significante verandering gaat brengen in hoe games 'voelen'.

"In mijn optiek zal het 'gevoel' van gaming even dramatisch gaat veranderen zoals dat bij de sprong van 2D naar 3D ook het geval was, vanwege de verbeterde CPU, DLI, geheugenbandbreedte en de SSD", tweet hij. Ook is hij enorm enthousiast over de mogelijkheden die ray-tracing gaat bieden in consoles en stipte hij DLI (dynamic latency input) aan. Met deze technologie blijft de controller beter gesynchroniseerd met de game, wat bij competitief gamen (zoals bij snelle shooters) een enorm voordeel oplevert. De tweet is hieronder te bekijken.

De Xbox Series X komt dit najaar uit. Lees hier meer over de specificaties van de console.

Dit artikel delen:

Lees meer

Valorant wordt ook nog gewoon een leuke game Riot Games past anti-cheat-software aan na ophef
33

Reacties op: Phil Spencer: 'Volgende generatie consoles gaat gamen enorm veranderen'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • coolwhip

    • 28 april 2020 11:04
    2D naar 3D eh? Wat een bs. Maar niet zo raar dat hij zijn eigen product aanprijst.

    (vertaling is blijkbaar fout..)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 28 april 2020 12:34
    @coolwhip Tja betwijfel dat Sony baas zal zeggen dat je beter een Xbox kan kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 april 2020 12:46
    @DarkraverX Dat zegt hij toch ook?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 28 april 2020 13:18
    @darkmanwls Ow ja sorry zal het ff anders zeggen :

    @coolwhip Tja Duuuuuuh,betwijfel dat Sony baas zal zeggen dat je beter een Xbox kan kopen.

    Zo goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 april 2020 14:04
    @DarkraverX helemaal goed

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 28 april 2020 12:06
    WC eend

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 28 april 2020 12:47
    Nee, hij zal zeggen dat het niets meer is dan een upgrade in graphics…. Dit soort marketing uitspraken doen ze bij elke release van een console. In feite is er weinig veranderd behalve dan dat de graphics steeds beter en mooier worden, maar uiteindelijk is de manier van gamen al lang niet meer veranderd sinds de introductie van de PS1 (waarmee 3D ineens een extra dimensie gaf).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 28 april 2020 21:16
    @SuperDre Heej vergeet de intrede van VR voor de massa niet! Ik vind het zelf de grootste (r)evolutie van videogames sinds 3D de standaard werd eind jaren '90. VR maakt nieuwe gameplay elementen mogelijk en tilt de beleving naar een nieuw niveau. Precies de nieuwe creatieve impuls die spellen nodig hadden, 'plat' gamen begon flink te stagneren als het op originaliteit en innovatie aankomt. Uitzonderingen daargelaten. Serieus, VR bezorgt deze ouwe lul een soort jeugdig enthousiasme voor het medium computerspellen wat ik sinds de PSX/N64 niet meer in deze mate heb meegemaakt. Online gamen? Ik hou ervan, ik ben eraan gewendgeraakt en het is nu onmisbaar voor me, half uurtje te overbruggen? Potje online, maar ik geloof niet dat ik bij de intrede ervan net zo diep onder de indruk was als toen ik VR voor het eerst beleefde. Het effect went na vele honderden uren in VR vertoeft te hebben, de impact is minder maar de immersie is onverminderd sterk. Doom Eternal veegt op bijna elk vlak de vloer aan met Doom VFR, inhoud, diversiteit, gameplay en de waanzinnige vormgeving. Toch vind ik Doom VFR veel indrukwekkender om te spelen. Het adrenalinepeil en bijbehorende hogere hartslag houden het handjevol levels onafgebroken aan. Doom Eternal is spannend soms, maar enkel door de pittige tegenstand. Doom VFR is zelfs op 'I'm too young to die' (easy) een hele belevenis, puur door de immersie.

    Nog ff on-topic, razendsnelle laadtijden en de laatste grafische toeters en bellen zoals nu alleen nog op de PC mogelijk is, is fijn maar het gaat gaming niet wezenlijk veranderen uiteraard. De meest geavanceerde console ooit die vooralsnog alleen op een tv/monitor te gebruiken is.. Het is voor mij een teleurstelling. Xbox's exclusieve titels zijn ook nog niet direct om aanschaf te rechtvaardigen vind ik. Was b.v. de Oculus Rift te gebruiken op de Series X dan had ik een serieus dillema gehad. Nu PS5 all the way.

    P.S. de lengte van m'n post is finaal uit de klauwen gelopen zie ik. Lekker overslaan geadviseerd, had ik bijna een complete match Conquest in Battlefield 5 kunnen doen! Net zo zinloos maar toch leuker om te doen, zelfs 'plat'! (voor die enkele arme ziel die de moeite heeft genomen mijn VR-quasi-religieus fanatisme/bewierroking/jubelrelaas/loftrompet te ondergaan..)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 28 april 2020 13:10
    Uiteindelijk zal het gewoon een vrij normale evolutie worden, net zoals van de PS3/X360 naar de PS4/XB1. Enige echte evoluties die je misschien nog kan verwachten zijn de stap naar VR (kleine stapjes zijn gezet, maar nog lang niet mainstream en of dat ooit ook echt gaat gebeuren weet niemand) en AR.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 april 2020 14:07
    @poklaan VR gaat wel groter worden, maar het gaat, zeker in zn huidige vorm, nooit de hoofd manier van spelen worden. Daarvoor zitten er nog teveel haken en ogen aan. Denk aan prijs, de ruimte die je er voor nodig hebt, plus dat sommige mensen, waaronder ik, er gewoonweg niet tegen kunnen. Ik heb t gebprobeerd hoor en er zullen er vast weer wat zijn die zeggen dat ze daar allerlei technieken voor hebben ontwikkeld en dat dat echt niet meer zo is. Ik heb er nog steeds last van.

    Maar wie weet wat t allemaal nog voor ontwikkeling door gaat maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 28 april 2020 14:45
    @darkmanwls Heb je een VR set? Want in dat geval heb ik nog wel wat tips (tegen motion sickness). Op twitch bijv. zie ik namelijk keer op keer streamers het volledig verkeerd aanpakken. Terwijl voor verreweg de meeste mensen het een tijdelijk probleem is (mits juiste aanpak). Wat niet wil zeggen dat voor sommigen het inderdaad geen optie is natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 april 2020 15:07
    @pfipf0 Ik heb zelf geen VR set, want ik ga natuurlijk niet iets kopen wat ik niet gebruiken kan. Maar ik heb t al een aantal keren ergens anders kunnen proberen.
    't ligt aan mij hoor, ik ben daar super gevoelig voor. Als dat wat mijn ogen zien, en wat mijn evenwichtorgaan voelt niet klopt met elkaar dan wordt ik kotsmisselijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • pfipf0

    • 28 april 2020 20:47
    @darkmanwls Ok duidelijk ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 29 april 2020 01:03
    @pfipf0 Wel blij dat het bij mij ook écht volledig weg is gegaan. Ik doe altijd free loco als het kan en blinders, vignettes, snap-turn en alle comfortopties uit. Bij elke game. Eigenlijk is dat de enige manier om eroverheen te komen heb ik ervaren. Shooters deed ik eerst nog met snapturn, als newbie met de analoge stick en de default, altijd veel te sloom ingestelde sensitivity is niet de meest natuurlijke manier van beweging simuleren. Eigenlijk vind ik dat qua beweging het de snelheid van 'platte' shooters zo dicht mogelijk moet evenaren. Te trage input betekent meer tijd om je ongemakkelijk te kunnen gaan voelen in mijn geval. Eigenlijk het tegenovergestelde van wat je zou verwachten. Na twee en een half jaar is er geen game die me nog misselijk maakt. Het is te trainen door steeds minder comfortopties te gebruiken en steeds ietsje langer dat 'probleem' spel te proberen. De mate van gewenning zal voor iedereen anders zijn, persoonlijk was ik er ongeveer na één jaar volledig aan gewend. Playstation Worlds met al die leuke kennismakings activiteiten is hét spel om aan VR te kunnen gaan wennen. Als Scavengers Odyssey er niet had opgestaan that is. Dag 1 even die proberen is echt pure kwaadaardigheid van Sony. Ik heb uren plat op de bank gelegen en me afgevraagd of ik er wel uberhaupt ooit aan kan gaan wennen. Wagenziek ben ik nooit, Achtbanen kunnen me niet snel en gek genoeg evenals andersoortig draaiend en snelheids kermisvermaak. Ik heb de halve PS Store qua VR nu wel gedaan ongeveer, maar SO had me flink te pakken. Toch blij dat 'ie erop staat, kan je mooi even testen of je t kan hebben. Of niet. Ik heb dat duivelse 'astroïde-springen met een mechanisch voertuig dat de acrobatiek van Spiderman heeft afgekeken en de poten van een echte spin heeft geadopteerd en nog twee raketwerpers plus magnetische trekstraal bezit' echt ik denk anderhalf jaar niet meer durven oppakken. Blijkbaar neem je je elders opgedane 'VR-legs' ook gewoon mee naar andere zwaar op beweging leunende spellen. Ik speel die game nu voor de lol drie keer achter elkaar rond en voel me prima op mn gemak. Sony, bedankt. Ik was er met kerst tweeëneenhalf jaar geleden nog duidelijk NIET klaar voor. Ik wilde geloven dat het spel slecht ontworpen was en gaf Sony de schuld van mijn ziekworden. Met het spel was niks mis begrijp ik nu, enkel met m'n eigen hersenen die nog niet de vereisde ervaring, het doorgronden dat beweging in de virtuele ruimte, anders dan dat je in de echte wereld altijd had geleerd geen invloed op je lichaam heeft. Ook al schreeuwt alles wat je waarneemt van wel.

    Moet nu spontaan aan The Matrix films denken met die schotwonden die in de 'matrix', de simulatie, zó echt overkomen dat het echte lichaam wat ingeplugd, gelogd, whatever, is geen onderscheid meer kan maken door het extreme realisme van de simulatie. Feit is dat de impact van VR met veel beweging met misselijkheid en desorientatie als gevolg compleet afgeleerd kan worden. Nog een klein voorbeeldje: Rush and Blood, die achtbaanritten met horrrorscenario gaven me bij een flinke afdaling vanzelf dat bijbehorende gevoel in de maag. Elke keer. Nu gebeurt het nooit meer.

    Misschien wel interessant voor jou deze constatering @wlsdarkman..

    Als ik mezelf, weliswaar met wat doorzettingsvermogen en stapsgewijs steeds wat langer en heftigere beweging, ik denk dat je voor de 'VR-benen' training wel sowieso zelf een VR headset moet bezitten, er moet een zekere regelmaat inzitten. Nogal een drempel trouwens om veel geld neer te leggen voor een product waar je alleen maar slechte ervaringen mee hebt gehad tot nu toe..🤔Alle logica overboord.. Punt is, het is te leren. Daar ben ik van overuigd. Voor iedereen. Gevoelig of niet. De beweging die je waarneemt, los van je arrmen, handen en je hoofd, is nep. Het is iets onnatuurlijks daar ben ik me van bewust, maar het kan in je hoofd gescheiden worden. Het is aan te leren. Ik ben niet hoogbegaafd ofzo, ik heb een gemiddeld, hmm nou ik denk net een tikkie erboven waarschijnlijk, hoor ik vaker in m'n omgeving lol😆, maar wat ik wil zeggen is dat het wennen uiteindelijk vrij vanzelf gaat. Kans dat het misschien iets langzamer gaat dan bij mij, maar VR is zó tof, zeker wanneer je je niet meer druk hoeft te maken over zoiets rottigs als misselijkheid, ik had incl. games, controllersets, kabeltjes en bril dik €600-€700 uitgegeven en maakte me wel zorgen toen ik dag twee de hele middag horizontaal op de bank moest liggen. Ik zeg je eerlijk dat ik niet verwacht had dat het totaal zou verdwijnen. Hersenen zijn zeer flexibel als het op aanpassen aan een nieuwe situatie en omstandigheden aankomt. Ik denk dat iedereen die er onwel door wordt té snel heeft opgegeven en de headset de schuld geeft. Het is omgekeerd namelijk. Je moet moeite doen, lees: met regelmaat die bril ff een halfuurtje op met iets waar je vertrouwd mee bent, ook al is het het friggin' hoofdmenu om te beginnen. Het ruimtelijke aspect en de besturing gebruik je dan al bijvoorbeeld. Oh ja, voor Ultrawings, een arcadey flightsim waarbij ik aanvankelijk ook wat klachten had had ik een goedkope staande ventilator gekocht, wat wind in je gezicht helpt had ik gelezen bij de eerste tekenen van bewegingszieke, een verhit hoofd waar ik toch wel regelmatig mee geconfronteerd werd in het eerste jaar.. Ik gebruik hem nu nooit meer, althans niet tegen motionsickness. Ik geloof dat het wel heeft bijgedragen aan m'n VR zeebenen. Gemberpillen enzo ben ik nooit aan toegekomen, schijnt ook te helpen maar het ging steeds beter door gewoon veel verschillende software te proberen en standaard met de settings the rommelen. O ja, ook belangrijk. Zorg de headset geen negatieve associaties oproept met je beroerd voelen. Als je een game speelt die je ook maar een hint van ongemak geeft gelijk stoppen. Doorspelen en hopen dat het weg gaat werkt niet, het verergert dan. Gewoon later nog eens proberen maar dan wat korter bijvoorbeeld of gewoon een andere keer wanneer er meer gewenning is opgebouwd.

    Bovenstaande is zo ongeveer mijn volledige ervaring met regelmatig de PSVR gebruiken nu al bijna drie jaar. Die nausea valt te tackelen voor bijna iedereen. Daar ben ik van overtuigd. Het is een startersprobleem. Ik hoop dat mensen die negatieve ervaringen met vr hebben, ook de pc brillen waarvoor precies hetzelfde geldt er misschien wat optimisme en/of een andere benadering op nahouden. 1x flink los met een headset, er kotsmisselijk door worden en er vervolgens enkel een haatverhouding mee hebben en dat alles en iedereeen die er in geïnteresseerd is die mening krijgt gepresenteerd is onterecht en niet meer dan logisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ghost

    • 28 april 2020 13:22
    Met behulp van de power van de cloud?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RudyKnots

    • 28 april 2020 14:06
    Hahaha wat een klassieke lulkoek.
    "Volgens mij verandert er niet zo veel, alles wordt alleen wat mooier."
    "Er verandert echt heel veel! Nieuwe CPU! Nieuwe GPU! Nieuw geheugen!"
    "Games worden dus alleen wat mooier?"
    "RAY TRACING! DYNAMIC LATENCY INPUT!"
    "Okee maar wat gaat er echt vera.."
    "GAMES GAAN BETER VOELEN!"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • sgsvve

    • 28 april 2020 14:32
    Ik denk dat, ondanks dat het niet zo lijkt, solid-state schijven veel 'kunnen' veranderen. Het laden zal zo snel gaan dat het geheugen voor veel meer zaken gebruikt kan gaan worden. Het is letterlijk zo snel dat als je je in een wereld omdraait, tijdens het omdraaien de boel geladen kan worden. Ergo, die hoef je niet in het geheugen te houden. De vraag is hoe complex dat is en of ontwikkelaars dat gaan gebruiken of snel onder de knie gaan krijgen. Het zou in theorie voor kunnen zorgen dat meer objecten, meer textures, meer andere zaken geladen kunnen zijn die enkel belangrijk zijn om het scherm te renderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 28 april 2020 18:07
    @sgsvve Dat van dat zo snel zijn dat de wereld laad tijdens het omdraaien he? Dat gebeurd dus nu al. Ik weet sowieso dat horizon zero dawn dit gebruikt, en volgens mij nog veel meer games.
    Wat het wel kan doen is zorgen dat die werelden nog veel voller met details zitten dan nu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 28 april 2020 18:17
    @darkmanwls
    Het laden van de game wereld gebeurd dusdanig dat zaken die nog niet zichtbaar zijn van tevoren in het RAM worden geplaatst…
    Daarna kan dit indien nodig in één keer naar het beeldgeheugen worden geladen…
    Het kan echter niet in één keer van de opslag naar het scherm worden geladen, ook niet met een razendsnelle SSD.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 29 april 2020 01:40
    @oropher Weet ik ook wel. Ik zeg alleen maar dat de techniek die hij aangeeft als iets wat straks mogelijk zal zijn nu ook al gebruikt wordt.

    En dit is inderdaad niet zozeer om de hdd te ontlasten, maar om de GPU te ontlasten. Deze hoeft dan namelijk niet iets te renderen wat toch niet in beeld is.