Een van de punten van kritiek die een gamer zou kunnen hebben wat de volgende generatie consoles betreft, is dat de sprong van PS4 Pro en Xbox One X naar PS5 en Xbox Series X niet zo groot lijkt. Daar is Xbox-baas Phil Spencer het logischerwijs niet mee eens. Op Twitter liet hij weten dat hij denkt dat de Xbox Series X een significante verandering gaat brengen in hoe games 'voelen'.
"In mijn optiek zal het 'gevoel' van gaming even dramatisch gaat veranderen zoals dat bij de sprong van 2D naar 3D ook het geval was, vanwege de verbeterde CPU, DLI, geheugenbandbreedte en de SSD", tweet hij. Ook is hij enorm enthousiast over de mogelijkheden die ray-tracing gaat bieden in consoles en stipte hij DLI (dynamic latency input) aan. Met deze technologie blijft de controller beter gesynchroniseerd met de game, wat bij competitief gamen (zoals bij snelle shooters) een enorm voordeel oplevert. De tweet is hieronder te bekijken.
De Xbox Series X komt dit najaar uit. Lees hier meer over de specificaties van de console.
Reacties op: Phil Spencer: 'Volgende generatie consoles gaat gamen enorm veranderen'
coolwhip
(vertaling is blijkbaar fout..)
DarkraverX
darkmanwls
DarkraverX
@coolwhip Tja Duuuuuuh,betwijfel dat Sony baas zal zeggen dat je beter een Xbox kan kopen.
Zo goed.
darkmanwls
Baukereg
SuperDre
clandestine666
Nog ff on-topic, razendsnelle laadtijden en de laatste grafische toeters en bellen zoals nu alleen nog op de PC mogelijk is, is fijn maar het gaat gaming niet wezenlijk veranderen uiteraard. De meest geavanceerde console ooit die vooralsnog alleen op een tv/monitor te gebruiken is.. Het is voor mij een teleurstelling. Xbox's exclusieve titels zijn ook nog niet direct om aanschaf te rechtvaardigen vind ik. Was b.v. de Oculus Rift te gebruiken op de Series X dan had ik een serieus dillema gehad. Nu PS5 all the way.
P.S. de lengte van m'n post is finaal uit de klauwen gelopen zie ik. Lekker overslaan geadviseerd, had ik bijna een complete match Conquest in Battlefield 5 kunnen doen! Net zo zinloos maar toch leuker om te doen, zelfs 'plat'! (voor die enkele arme ziel die de moeite heeft genomen mijn VR-quasi-religieus fanatisme/bewierroking/jubelrelaas/loftrompet te ondergaan..)
poklaan
darkmanwls
Maar wie weet wat t allemaal nog voor ontwikkeling door gaat maken.
pfipf0
darkmanwls
't ligt aan mij hoor, ik ben daar super gevoelig voor. Als dat wat mijn ogen zien, en wat mijn evenwichtorgaan voelt niet klopt met elkaar dan wordt ik kotsmisselijk.
pfipf0
clandestine666
Moet nu spontaan aan The Matrix films denken met die schotwonden die in de 'matrix', de simulatie, zó echt overkomen dat het echte lichaam wat ingeplugd, gelogd, whatever, is geen onderscheid meer kan maken door het extreme realisme van de simulatie. Feit is dat de impact van VR met veel beweging met misselijkheid en desorientatie als gevolg compleet afgeleerd kan worden. Nog een klein voorbeeldje: Rush and Blood, die achtbaanritten met horrrorscenario gaven me bij een flinke afdaling vanzelf dat bijbehorende gevoel in de maag. Elke keer. Nu gebeurt het nooit meer.
Misschien wel interessant voor jou deze constatering @wlsdarkman..
Als ik mezelf, weliswaar met wat doorzettingsvermogen en stapsgewijs steeds wat langer en heftigere beweging, ik denk dat je voor de 'VR-benen' training wel sowieso zelf een VR headset moet bezitten, er moet een zekere regelmaat inzitten. Nogal een drempel trouwens om veel geld neer te leggen voor een product waar je alleen maar slechte ervaringen mee hebt gehad tot nu toe..🤔Alle logica overboord.. Punt is, het is te leren. Daar ben ik van overuigd. Voor iedereen. Gevoelig of niet. De beweging die je waarneemt, los van je arrmen, handen en je hoofd, is nep. Het is iets onnatuurlijks daar ben ik me van bewust, maar het kan in je hoofd gescheiden worden. Het is aan te leren. Ik ben niet hoogbegaafd ofzo, ik heb een gemiddeld, hmm nou ik denk net een tikkie erboven waarschijnlijk, hoor ik vaker in m'n omgeving lol😆, maar wat ik wil zeggen is dat het wennen uiteindelijk vrij vanzelf gaat. Kans dat het misschien iets langzamer gaat dan bij mij, maar VR is zó tof, zeker wanneer je je niet meer druk hoeft te maken over zoiets rottigs als misselijkheid, ik had incl. games, controllersets, kabeltjes en bril dik €600-€700 uitgegeven en maakte me wel zorgen toen ik dag twee de hele middag horizontaal op de bank moest liggen. Ik zeg je eerlijk dat ik niet verwacht had dat het totaal zou verdwijnen. Hersenen zijn zeer flexibel als het op aanpassen aan een nieuwe situatie en omstandigheden aankomt. Ik denk dat iedereen die er onwel door wordt té snel heeft opgegeven en de headset de schuld geeft. Het is omgekeerd namelijk. Je moet moeite doen, lees: met regelmaat die bril ff een halfuurtje op met iets waar je vertrouwd mee bent, ook al is het het friggin' hoofdmenu om te beginnen. Het ruimtelijke aspect en de besturing gebruik je dan al bijvoorbeeld. Oh ja, voor Ultrawings, een arcadey flightsim waarbij ik aanvankelijk ook wat klachten had had ik een goedkope staande ventilator gekocht, wat wind in je gezicht helpt had ik gelezen bij de eerste tekenen van bewegingszieke, een verhit hoofd waar ik toch wel regelmatig mee geconfronteerd werd in het eerste jaar.. Ik gebruik hem nu nooit meer, althans niet tegen motionsickness. Ik geloof dat het wel heeft bijgedragen aan m'n VR zeebenen. Gemberpillen enzo ben ik nooit aan toegekomen, schijnt ook te helpen maar het ging steeds beter door gewoon veel verschillende software te proberen en standaard met de settings the rommelen. O ja, ook belangrijk. Zorg de headset geen negatieve associaties oproept met je beroerd voelen. Als je een game speelt die je ook maar een hint van ongemak geeft gelijk stoppen. Doorspelen en hopen dat het weg gaat werkt niet, het verergert dan. Gewoon later nog eens proberen maar dan wat korter bijvoorbeeld of gewoon een andere keer wanneer er meer gewenning is opgebouwd.
Bovenstaande is zo ongeveer mijn volledige ervaring met regelmatig de PSVR gebruiken nu al bijna drie jaar. Die nausea valt te tackelen voor bijna iedereen. Daar ben ik van overtuigd. Het is een startersprobleem. Ik hoop dat mensen die negatieve ervaringen met vr hebben, ook de pc brillen waarvoor precies hetzelfde geldt er misschien wat optimisme en/of een andere benadering op nahouden. 1x flink los met een headset, er kotsmisselijk door worden en er vervolgens enkel een haatverhouding mee hebben en dat alles en iedereeen die er in geïnteresseerd is die mening krijgt gepresenteerd is onterecht en niet meer dan logisch.
Ghost
RudyKnots
"Volgens mij verandert er niet zo veel, alles wordt alleen wat mooier."
"Er verandert echt heel veel! Nieuwe CPU! Nieuwe GPU! Nieuw geheugen!"
"Games worden dus alleen wat mooier?"
"RAY TRACING! DYNAMIC LATENCY INPUT!"
"Okee maar wat gaat er echt vera.."
"GAMES GAAN BETER VOELEN!"
sgsvve
darkmanwls
Wat het wel kan doen is zorgen dat die werelden nog veel voller met details zitten dan nu.
oropher
Het laden van de game wereld gebeurd dusdanig dat zaken die nog niet zichtbaar zijn van tevoren in het RAM worden geplaatst…
Daarna kan dit indien nodig in één keer naar het beeldgeheugen worden geladen…
Het kan echter niet in één keer van de opslag naar het scherm worden geladen, ook niet met een razendsnelle SSD.
darkmanwls
En dit is inderdaad niet zozeer om de hdd te ontlasten, maar om de GPU te ontlasten. Deze hoeft dan namelijk niet iets te renderen wat toch niet in beeld is.