Nieuws

Phil Spencer reageert op zorgen Britse concurrentiewaakhond

Verzekert dat de overname de industrie verbetert

Geschreven door Jari Klapwijk op
Phil Spencer heeft gereageerd op de bevindingen van de Britse concurrentiewaakhond CMA. Daarbij bevestigt hij dat Activision Blizzard-games op Game Pass komen en dat Call of Duty niet exclusief wordt.

Dat laat Phil Spencer weten in een blogpost op de website van Microsoft. "Gameontwikkelaars van over de hele wereld maken innovatieve en baanbrekende games. Wij denken dat we meer kunnen doen om die ervaringen naar al die miljaren spelers te brengen", begint de blog. "Sinds de aankondiging van de overname van Activision Blizzard vragen mensen zich af wat dat voor de industrie zou betekenen en, nog belangrijker, voor de spelers."

Dat doel wil Microsoft op twee manieren halen: via Game Pass en via mobiele titels. "Abonnementsdiensten zoals Game Pass maken gamen betaalbaarder en helpen spelers van over de hele wereld om hun volgende favoriete game te vinden. Daarom willen we de Activision Blizzard-bibliotheek, waaronder Overwatch, Diablo en Call of Duty beschikbaar maken op Game Pass."

Spencer benadrukt vervolgens nogmaals dat Call of Duty op de PlayStation blijft uitkomen. "We willen dezelfde versie van Call of Duty beschikbaar maken op PlayStation op dezelfde dag als op andere platformen. We weten dat spelers daarvan profiteren, omdat we dat ook hebben gedaan met Minecraft. Wanneer we onze bibliotheek uitbreiden doen we dat op een manier waardoor ontwikkelaars zelf kunnen kiezen hoe ze hun games distribueren."

Spencer sluit de blog af door te zeggen dat ze met alle waakhonden zullen meewerken. "We respecteren en verwelkomen alle moeilijke vragen die er worden gesteld. We zijn ervan overtuigd dat een uitgebreid onderzoek zal uitwijzen dat de combinatie van Microsoft en Activision Blizzard de industrie en de spelers ten goede komt."

Dit artikel delen:

Lees meer

Biomutant komt mogelijk naar de Nintendo Switch Britse waakhond: 'Overname Activision Blizzard kan Sony significant raken'
39

Reacties op: Phil Spencer reageert op zorgen Britse concurrentiewaakhond

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    PietS.

    • 1 september 2022 16:17
    Dit gaat gewoon door, zoals het hoort… Althans, daar gok ik op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 1 september 2022 16:20
    Phil Spencer negeert hier wel de zorgen rondom de mogelijkheid van andere bedrijven om te kunnen concurreren met Game Pass en xCloud.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 1 september 2022 16:30
    @poklaan Google en Amazon kunnen nog prima concurreren toch?
    Het verbaast mij wel dat die partijen geen bezwaar gemaakt hebben

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 september 2022 16:50
    @poklaan ik denk dat als sony wilt zo gamepass heel zwaar kan maken, met cloud gaming en day one releases, misschien kan sony dit niet voor 15 euro per maand aanbieden maar een 20 euro of 25 euro maybe wel en dan zouden ze het best zwaar kunnen maken voor gamepass, als daar ook je online gaming bij inzit. Dat sony niet hier voor gaat kan micro niks aan doen nt als dat google beetje hun stekker er uit trekte kunnen ze ook niks aan doen en luna ja moeten we nog zien of dat wat word. Maar er is genoeg kans voor bedrijfen om het zelfde te doen als micro. Kijk naar netflix had 200 miljoen leden of zo toen disney en hbo max en prime allemaal kwam en die overleven het toch ook in die markt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 1 september 2022 19:16
    @hulstpower
    Ik denk persoonlijk dat Call of Duty dag 1 op game pass zo'n beetje net zo groot is als alle Sony games samen dag 1 op PS+

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 september 2022 19:43
    @poklaan kan ik denk niet dat dat zo is. Sony ip vind ik van veel geoter caliber dan cod. Cod verkoopt heel goed maar zijn elk jaar zowat zelfde game in ander jasje

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 1 september 2022 22:31
    @hulstpower
    Wel een game waar miljoenen mensen een console voor zouden kopen of een abonnement voor zouden afsluiten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 september 2022 23:10
    @poklaan ja klopt maar weet niet de aantallen van cod gamers op ps, maar het meeste daarvan gaan nu niet zomaar een xbox kopen inplaats van een ps. Dit zoubwel gebeuren als cod exclusive werd voor xbox maar ik vermoed en ik zeg vermoed er zulken een groepje overstappen maar das een klein deel maar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 1 september 2022 17:06
    @poklaan met mijn ps plus premium ben ik anders aardig tevreden. Daar kan ik ook genoeg gave games spelen en ook mee streamen. Ja het zijn geen dag 1 games voor de mensen in het sony eso systeem is het een prima service toch? De meeste mensen goor ik alleen maar positief over ps plus en veel Sony only mensen vinden dit beter dan gamepass, maar goed dat is natuurijk kwestie van smaak

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 1 september 2022 17:20
    Ja als je sony only bent ga je natuurlijk ook nooit kunnen vergelijken. Maar mooi dat ze tevreden zijn @Lavalera

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 1 september 2022 19:04
    @Lavaler "veel Sony only mensen vinden dit beter dan gamepass"… Joh, hou zou dat nou komen. Is geen kwestie van smaak, maar een kwestie van bias natuurlijk :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 september 2022 19:44
    @Lavalera ik heb gamepass en ps plus tier 3 en ben over beide tevreden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 1 september 2022 17:11
    Fijn dat Phil dit zo heeft beantwoord. Dat deze situatie maar snel opgelost mag worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 1 september 2022 17:23
    Ik wil best meer lezen maar ik zie geen link naar de bron. Kan die worden toegevoegd?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CaptainWinslow

    • 1 september 2022 17:38
    Dat ze zoveel vragen krijgen is niet gek. Ze hebben zich zelf in deze situatie gebracht met ABK. Gezien het bedrijfscultuur volledig toxic is, is het nog maar de vraag hoe deze bedrijven er in de toekomst uit komen te zien. Ik ga er sowieso vanuit dat er veel ontslagen zullen worden en dat er veel meer kleinere teams komen die aan kleinere games zullen werken om Gamepass releases proberen tot stand te houden. Met die grote games gaat dat namelijk nooit lukken. Velen zullen ook weer eigen studio's beginnen die een nieuwe frisse start kunnen maken…en deze laatste daar is waar Sony vooral op mikt.

    Studio's die nieuw zijn, geen directe geschiedenis hebben, nog gekenden kunnen worden, waarin je nog ruim kan investeren met nieuw talent. iets wat ze nu ook doen en waar ik veel enthousiaster van raak dan dat iemand een wel bekende overneemt en je als gamer feitelijk nog steeds dezelfde games ziet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bart81

    • 1 september 2022 18:05
    @CaptainWinslow
    Want die kleine studios die daar uit ontstaan kunnen niet gewoon multiplatform gaan ontwikkelen zodat we er allemaal als gamer beter van worden?

    Waarom moet alles wat jij post met Sony als winnaar uit de bus komen? Beetje een gekleurde bril vind je niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CaptainWinslow

    • 1 september 2022 20:07
    @Bart81 Lees nog eens goed zou ik zeggen, misschien begrijp je het dan, als heb ik daar weinig vertrouwen in gezien je eerdere comments.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bart81

    • 1 september 2022 20:16
    @CaptainWinslow
    Haha. Je bent wel een arrogant figuur. Jammer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • CaptainWinslow

    • 1 september 2022 20:36
    @Bart81 In plaats van dat je vragen gaat stellen kan je ook de moeite nemen om mijn post nog eens goed te lezen. je leest het vermoedelijk alleen hoe jij het wilt lezen.

    Hint: lees mijn laatste alinea van mijn post waarop je origineel op reageerde

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • brushaway

    • 2 september 2022 07:43
    @CaptainWinslow sneu geneuzel altijd van jou