Nieuws
Xbox Series X

Phil Spencer prefereert framerate boven resolutie op Xbox Series X

Maar hij laat de keuze bij ontwikkelaars liggen

Geschreven door Michel Musters op
Xbox-topman Phil Spencer vindt het op de aankomende console Xbox Series X belangrijker dat de framerate van games vloeiend en stabiel is, dan dat er een hoge resolutie wordt bereikt.

Dat meldt hij in een interview met Stevivor. Ondanks dat Xbox Series X een resolutie van maximaal 8K ondersteunt, is de framerate volgens Spencer belangrijker.

"We hebben met Xbox One X een punt bereikt waarop games er ongelooflijk uitzien, maar we kunnen altijd meer doen om games nog mooier te maken", aldus Spencer. "Maar ik wil dat games net zo geweldig aanvoelen als dat ze ogen. Dat hebben we niet in deze generatie, vooral omdat de CPU minder krachtig is in relatie tot de GPU. Zo kunnen we niet de consistentie in framerate en refresh rate bereiken die we willen. Nu we naar de toekomst kijken, willen we ons zeker meer richten op dat gevoel bij games, niet alleen maar meer pixels op het scherm gooien."

Spencer laat echter wel weten dat hij de keuze volledig bij ontwikkelaars legt. "We hebben nooit een limiet gelegd op hoe ontwikkelaars aan hun eigen projecten werken, of het nou 60 frames per seconde is op Xbox 360 of mensen die nu 4K of 60 frames per seconde op Xbox One X leveren. We willen ontwikkelaars het gereedschap geven om dingen uit te proberen op welk platform dan ook."

Xbox Series X

Dit artikel delen:

Lees meer

Ontwikkeling Ori and the Will of the Wisps is afgerond 'Resident Evil 8 heeft een eerstepersoonsaanzicht'
12

Reacties op: Phil Spencer prefereert framerate boven resolutie op Xbox Series X

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • zuipbeschuit

    • 29 januari 2020 08:59
    Prima, 4k en 120 fps lijken mij mooie standaarden om aan te gaan houden, als het maar minimaal 60fps is. 8k is nog lang niet mainstream, ik denk dat 4k zo'n 4 a 5 jaar makkelijk mee gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 29 januari 2020 09:35
    @zuipbeschuit 120 fps de standaard? Sla je dan niet een stap over?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • zuipbeschuit

    • 29 januari 2020 10:27
    @kleinekoosjer Beetje te hard van stapel misschien, maar sowieso moet het minimaal 60fps worden met 4k.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 29 januari 2020 20:22
    @zuipbeschuit Daar zal het wel mee beginnen, met 4k60…
    Naarmate de leeftijd van de console vordert wordt het waarschijnlijk 1440p60….
    Om uiteindelijk wederom te verzanden in 1440p30.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CerandoX.nl

    • 29 januari 2020 11:38
    @zuipbeschuit Zou mooi zijn, maar je weet dat je dit niet eens met de settings op Max op een 2080 Ti (a €1100) haalt bij alle games? Die haalt vaak rond de 4K/60fps. Ik geloof wel dat Big Navi (XSX en PS5) in de buurt kan komen van dat, maar ik denk niet dat de Xbox Series X maar enigszins in de buurt kan gaan komen qua grafische settings.

    4K/120fps kan de standaard worden met flinke concessies in kwaliteit, maar het zal eerder 4K/60fps zal de standaard worden en dan nog steeds moeten er concessies gedaan worden op het vlak van kwaliteit.

    De XSX en PS5 zullen waarschijnlijk niet eens de beste versie van Big Navi gaan krijgen, want dat lukt denk ik niet voor een prijs van 400 tot 500 euro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 29 januari 2020 15:07
    Ik juich dit natuurlijk toe, maar zonder goede exclusives laat ik deze aan mij voor bij gaan ben er met de Xbox one ingestonken ga ik niet nog een keer doen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 januari 2020 17:51
    @Roy36NL sinds phil de baas is gaat xbox wel weer de goeie kant op

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 29 januari 2020 20:34
    @hulstpower maar nog geen exclusives gezien waarvan ik denk das de moeite waard

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    geeMc

    • 29 januari 2020 20:50
    @Roy36NL geef het tijd. Het is amper 2 jaar geleden dat ze al die gamestudios hebben overgenomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 5 februari 2020 14:37
    @Roy36NL dat is een kwestie van smaak ik vind van wel. Ben zelf altijd gears van geweest en ori is 1 van de beste games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 29 januari 2020 15:10
    De ontwikkelaars blijkbaar niet, Phil. En dat is nou zo jammer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 29 januari 2020 15:29
    Das ook een punt @Vogeltje