Nieuws
Xbox Series X

Phil Spencer: 'Microsoft concurreert vooral met Amazon en Google'

Sony en Nintendo zijn in mindere mate concurrentie

Geschreven door Michel Musters op
Volgens Xbox-topman Phil Spencer ziet Microsoft Google en Amazon als de belangrijkste concurrentie van Xbox, en niet Sony en Nintendo.

"Wanneer we praten over Nintendo en Sony, hebben we enorm veel respect voor ze, maar we zien Amazon en Google als de belangrijkste concurrentie", aldus Spencer in een interview met Protocol. "Niets ten nadele van Nintendo en Sony, maar de traditionele gamebedrijven zijn niet helemaal correct gepositioneerd. Ze zouden Azure na kunnen maken, maar daar hebben we door de jaren heen miljarden dollars in geïnvesteerd."

Microsoft zet dik in op een toekomst waarin streaming belangrijk is, ook in de game-industrie. Het bedrijf werkt aan de xCloud-technologie, dat erg belangrijk moet worden op de Xbox Series X, de aankomende console van het bedrijf. Azure is de naam voor het gigantische serverpark dat Microsoft heeft aangelegd. Google heeft pas de gamestreamingdienst Stadia gelanceerd, en Amazon werkt volgens geruchten aan een soortgelijke dienst.

Dit artikel delen:

Lees meer

Cyberpunk 2077 bevat geen vr 'omdat het nog niet rendabel is' Ty the Tasmanian Tiger komt eind maart naar Switch
24

Reacties op: Phil Spencer: 'Microsoft concurreert vooral met Amazon en Google'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • EdwinVP

    • 6 februari 2020 08:51
    Dus het gaat meer om het serverpark? Amazon met AWS, Microsoft met Azure en Google met Stadia?? De Xbox is maar bijzaak? Als je niet kan winnen op het ene front dan maar de concurrentie focus verschuiven? De strijd moet nog beginnen en de handdoek wordt al in de ring gegooid… Gewoon de mouwen opstropen MS en op beiden fronten aan de slag!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 6 februari 2020 10:35
    @EdwinVP Microsoft is vele malen groter dan Sony. De hele playstation tak valt in het niets tegen Microsoft. Ik snap best dat ze Sony niet als belangrijkste concurrent zien, alleen in het games gebeuren misschien. Maar op lange termijn kan Sony nooit op tegen Azure. Prima dat je anno 2020 nog gamed op een kastje naast je tv. In de (nabije) toekomst is dit echt niet meer. Kijk naar Spotify, Netflix, etc en je ziet waar het heengaat

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    nicster

    • 6 februari 2020 22:11
    @-it- en het zal sommigen misschien verbazen, maar ook de hele Xbox tak staat op een zeer lage prio voor wat betreft Microsoft’s datacenter plannen.

    Ze kunnen het momenteel niet snel genoeg bijbouwen en de business tak gaat voor. Uiteindelijk komt er steeds meer ruimte vrij krijgt het xcloud platform een juiste plek.

    Sony kan dit niet inhalen, daar hebben ze het geld niet voor en teveel achterstand. Wat ze wel kunnen en gaan doen is servers huren bij Microsoft of Amazon.

    Gaming gaat naar de cloud, dat is iets wat zeker is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 6 februari 2020 09:29
    Ik denk dat de achterstand met de PlayStation al te groot is. Sony heeft een hele goede basis neergezet daar is moeilijk tussen te komen. Nintendo heeft ook een hele trouwe fanbase. Dus ik snap Microsoft wel. Maar op zich moet het niet heel moeilijk zijn. Ze hebben al een console die krachtiger is en denk ook dat ze dat zullen hebben de volgende generatie, alleen ze moeten werken aan exclusives. 2 shooters en een race game (die overigens ook de pc te spelen zijn) daarmee ga je het niet redden. Misschien doet microsoft ons verbazen, maar aangezien mijn Xbox x stof staat te happen ga ik geen nieuwe halen. De ps5 ga ik gelijk pre-orderen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 6 februari 2020 09:44
    @Roy36NL Die afstand was er ook met de PS3 en Xbox360 alleen omgekeerd. Die exclusives ga je de volgende generatie pas merken bij MS. MS denkt alleen verder dan alleen de consoles. MS was de eerste met Xbox Live, wat pas later goed geintroduceerd werd door Playstation. De gamepass is een ontzettend succes, wat goed werkt. Ook op abbobasis wat goed is voor MS en voor abonneees. Gamen waar je wilt gaat groot worden. In dat opzicht staat MS mijlenver voor op
    Playstation, ondanks de exclusives van Playstation die ook fijn zijn. Maar ook Sony brengt die exclusives uit op PC inmiddels. Daar zien ze ook de voordelen van de strategie van MS. De vraag is of ze die in kunnen halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ghost

    • 6 februari 2020 10:58
    @mhnl1979
    Gamepass kost Ms totnogtoe alleen maar geld, bovendien zijn ze erg afhankelijk van third party support. Hoe lang willen ze dat (ondanks hun diepe zakken) nog volhouden? Beleggers zullen zich op gegeven moment ook roeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 6 februari 2020 11:22
    @Ghost Beleggers in Microsoft lachen zich rot. De aandelen hebben nog nooit zo hoog gestaan en gaan alleen maar hoger en hoger

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 6 februari 2020 10:58
    @mhnl1979 Dat gamen waar je wilt is een leuk iets, maar ik game toch het liefst thuis op een grote tv of monitor. Dan hebben we ook nog de mensen onder ons (waar ik ook deel van uit maak )die het spel fysiek wil hebben met een hoesje enzo. En niet alle exclusives komen op pc fysiek via ps plus waar Sony dus ook geld voor ontvangt.het klopt wat je zegt dat de xbox360 een voorsprong had, maar zijn zijn blijven steken op halo Forza en gears. Waarbij Sony zoveel meer exclusives heeft uitgebracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 6 februari 2020 16:28
    @Roy36NL
    Dit verhaal moet je niet zo kortzichtig zien als het xbox series x vs playstation 5. Het gaat meer om de toekomst. Als je ziet waar het gamen via een streaming dienst nu al is en waar het over een jaar of 10/12 is. Dan is het idd wie heeft het grootste en beste serverpark staan. Dan koopt iedereen een streaming console van 100 euro met een soort game pass erbij. Het is nu alsof je zegt van ja Sony heeft de beste videorecorder. Over 10 jaar gamen we op een hele andere manier.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 6 februari 2020 16:58
    @marco300 een game pass zonder exclusives is waardeloos hoe groot en snel ook. En over 10 jaar zien we wel. Wat ik wel weet dat ik nu meer vertrouwen heb in de ps5 maar laat me graag verrassen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 6 februari 2020 20:58
    @Roy36NL
    Het gaat dan over 4 exclusives die de moeite waard zijn dan misschien. Maar 90% van de klanten gaan dan kiezen voor een streaming kastje van Microsoft welke de 3th party games sneller en mooier afspelen voor 100 euro dan een playstation 6 voor 600 euro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 6 februari 2020 22:42
    @marco300 misschien in de tijd van de PlayStation 6 zijn het 10 exclusives. En denk niet dat een streaming service betere en snellere beelden te voorschijn tovert dan een fysiek apparaat. Tevens kost dat ook razendsnel internet wat ook maandelijks terug komt plus geld voor de streamingdienst wordt bijna die PlayStation 6 weer aantrekkelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 7 februari 2020 09:58
    @Roy36NL
    Je zult verbaast staan wat over 10 jaar mogenlijk is met streaming. Je hebt dan bijna zoveel Cpu en GPU kracht tot je beschikking wat een fysieke divice 4000 zou kosten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 7 februari 2020 12:01
    @marco300 dat zal ik zeker toejuichen. We gaan het meemaken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 februari 2020 17:01
    @marco300 Ach bespaar je de moeite, hij wil helemaal geen discussie, hij wil vooral het laatste woord hebben en alles van XBox kut vinden. Gun hem dat gewoon slaapt ie beter van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 6 februari 2020 17:03
    @fonsrutte hmm wel indirect reageren zit zeker een barst in je tegeltje

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 6 februari 2020 09:39
    Volgens mij begrijp je niet wat hij zegt. Hij gooit geen handdoek in de ring. Hij heeft het specifiek over de streaming war, wat gaat plaatsvinden. Immers zijn er zelfs overleggen tussen Sony en MS over het gebruik van het Azure serverpark mbt streamen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SamuraiPizzaCat

    • 6 februari 2020 09:46
    Ik denk dat MS gelijk heeft. Sony en Nintendo hebben een bepaald positie. Voor Nintendo is dat denk ik prima. Die vaart al jaren een eigen koers. Voor Sony zie ik het somberder in. Is een dedicated console nog genoeg? Voor nu, ja, maar over 3 jaar? Ik weet het niet.

    Wat ik wel weet (mijn mening) is dat ik al jaren Microsoft links laat liggen. Maar dat ik nu toch de gamepass heb afgesloten. Ik vind het prima om net zoals Netflix 10 euro (als je op console wil spelen, in mijn geval speel ik op PC dus 4 euro) te betalen om zo toegang te krijgen tot een grote backlog aan (top) titels.

    Begrijp me niet verkeerd, de PS5 wordt een pre-order voor mij. No brainer. Maar toch geef ik nu ook geld uit aan MS. En als ik straks kan kiezen op welk platform ik een game speel. Of een hardcopy kopen voor 60 euro voor de PS5, of hij zit al in mijn maandelijkse abo op Xbox. Dan zal ik toch eerder neigen om hem gewoon op mijn Xbox te spelen. Geen aanschaf nodig.

    Daar zit denk ik ook gelijk het pijnpunt van Stadia, die doet gewoon beide, en een abo, en betalen voor je game. Ik denk dat MS goed op weg is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 februari 2020 09:59
    Het valt niet te ontkennen dat Sony het veel beter en slimmer heeft aangepakt deze generatie. Ze hebben betere exclusives, de reden dat ik er een PS4 naast gekocht heb, ze hebben MS, toen die hun launch verprutste, de loef afgestoken en daar flink gebruik van gemaakt.
    Ik denk alleen dat Sony nu last heeft van de wet van de remmende voorsprong, Microsoft is de afgelopen naarstig op zoek geweest naar hoe gaming er in de toekomst uit gaan zien. Streaming is de toekomst dat kan denk ik niet ontkent worden. En daarin lopen Sony en Nintendo flink in achter. Microsoft heeft het al langere tijd qua services beter voor elkaar dan Sony.
    Amazon en Google hebben net als Microsoft enorme serverparken waar Sony en Nintendo zelfs beide gebruik van maken.
    Maar Microsoft moet niet uit het oog verliezen dat je wel met goeie games moet blijven komen om gamers aan je te binden. Je kan wel een mooie streamingdienst opzetten, maar als er geen goeie games op te spelen zijn dan houdt het op. Ze moeten eigenlijk dat wat Netflix ook doet, zelf content genereren voor je dienst en daar flink in investeren.
    Ik ga er vanuit dat dat ook de intentie is met de aanschaf van al die studio's

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SamuraiPizzaCat

    • 6 februari 2020 10:36
    @fonsrutte De exclusives zijn inderdaad de systems sellers. Maar de crossplatform titels (Fifa, Fortnite, Minecraft, CoD etc.) zullen ook gretig aftrek vinden. En als ik zou moeten kiezen. CoD kopen voor de PS5, of spelen op mijn Xbox of PC zonder te kopen, dan weet ik het wel :)

    De exclusives zijn een reden om een PS5 te halen. De crossplatform games zijn een reden om een gamepass te nemen.