Nieuws

Phil Spencer hoopt niet dat VR de toekomst van gaming wordt

Maar gelooft wel in de technologie

Geschreven door Michel Musters op
Microsoft's Xbox-baas Phil Spencer hoopt niet dat virtual reality de enige toekomst van gaming wordt. Dat meldt hij in een interview met Gamespot.

Gamespot vraagt Spencer of hij denkt dat virtual reality de toekomst van gaming wordt. "Dit is mijn mening. We hebben natuurlijk relaties met Valve en met Oculus die aan virtual reality werken, maar ik hoop van niet."

Spencer nuanceert dit antwoord wel. Hij denkt dat virtual reality geweldige ervaringen kan bieden, maar legt ook uit wat hij zo leuk vindt aan games: "Ik vind het geweldig om games te spelen in de huiskamer met mijn kinderen. Ik vind het geweldig wanneer mensen samenkomen en zien wat er op het scherm gebeurt en lachen, dat is het plezier waar games om draaien. Ik zeg niet dat dit niet in een sociale VR-omgeving kan gebeuren, maar het zou zonde zijn als gaming uiteindelijk bestaat uit mensen met een helm op, koptelefoon op, en geblokt van alles wat daarbuiten gebeurt."

"Ik denk dat er bepaalde ervaringen zijn die perfect zijn [voor virtual reality]", vervolgt Spencer. "Ik weet niet of het rond een bepaald genre gaat draaien, maar ik wil gewoon kunnen zien hoe je Mario speelt, je tips geven over waar je iets kunt vinden, lachen en samen chips eten, en dingen doen die mensen doen. Ik denk dat gaming daar om draait."

Microsoft heeft geen eigen virtualrealitybril aangekondigd, maar werkt samen met Oculus en Valve zodat de technologie werkt op Windows 10. Daarbij wordt er ook een Xbox One-controller bij de Oculus Rift geleverd. Concurrent Sony werkt wel aan een eigen bril, de PlayStation VR.

Bron: Gamespot

Dit artikel delen:

Lees meer

Lord Commander Lothar Rendain uit Battleborn spreekt Releasedag: Fifa 16
47

Reacties op: Phil Spencer hoopt niet dat VR de toekomst van gaming wordt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Grohe

    • 24 september 2015 10:16
    En ik hoop niet dat Spencer, lees Xbox, de toekomst van gaming wordt. Niet dat die kans aanwezig is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 24 september 2015 10:28
    En dat hoopt phil ook niet denk ik zomaar, hij refereert bijvoorbeeld naar nitendo. En IMO liever MS dan sony bijvoorbeeld. Phil is duidelijk 3rd party deals zijn NIET de toekomst en sony ziet dit duidelijk juist als de toekomst. Ik vindt het BS dat content wordt ontwikkelt en het ene platform het wel krijgt en de ander het niet. Daarnaast zullen de PC en nitendo latijd wel blijven bestaan…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 24 september 2015 10:51
    Sprak hypocrietje Phil over 3th party deals, toen hij tomb raider opkocht.

    Sprak hypocrietje phil toen de 360 alle mogelijke vormen van exclusieve content opkocht.

    Die luxe hebben ze nu niet meer, want alle grote publishers gaan voor het best verkopende platform met de hoogste install base voor hun exclusive deals.

    aka de ps4.


    En natuurlijk hoopt phil niet dat VR gaming de toekomst wordt.

    Als je grootste concurrent met een HMD voor de ps4 op komt proppen.., en jezelf de boot gemist hebt en jezelf razendsnel in Oculus hebt ingekocht met controller support.

    Verder, stating the obvious, VR is een niche markt en zal door de prijs nooit mainstream worden, atleast, niet direct.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 24 september 2015 11:37
    Hij heeft deze uitspraak pas NA de "aankoop" van tomb raider gedaan. Zonder MS was een sequel mogelijk niet eens gekomen gezien het origineel zeer teleurstellend verkocht volgens square. En MS is zeer actief betrokken in de ontwikkeling

    Daarnaast was phil niet de baas van xbox tijdens 360 het is oneerlijk om dat op hem af te schuiven, don mattrick was geen goede xbox baas, maar ook ten tijde van 360 deed sony hetzelfde, terwijl MS nu duidelijk laat zien dat niet meer te doen

    Jouw redenen voor VR niet groot laten worden zijn anders dan zijn redenen. PS4 gaat nooit krachtig genoeg zijn om grafisch indrukwekkende, 90-120FPS games te kunnen leveren. VR/AR is niet mogelijk op de huidige consoles. IK ben het 100% met hem eens dat ik niet wil dat het groot wordt, ik vindt het gezellig om gezellig naast elkaar op de bank te gamen, niet allebei helemaal ingepakt met headset, VR headset.

    En ik weet niet of je ooit over een ding genaamt de hololens hebt gehoord, maar MS heeft de boot niet gemist, zij lopen vooruit op de toekomst, AR is VEEL meer veelbeloven IMO dan VR, kijk maar naar bijvoorbeeld de minecraft demo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 24 september 2015 12:52
    'zonder ms was de sequel er niet eens gekomen' .. lol

    De game verkocht 2x zoveel op de ps4. de game komt 6 maanden later op de ps4. (en pc)

    (met MS geld ??) lol

    Phil is een PR-pop van MS (net als mattrick) en je slikt het als zoete koek.

    en dan zeg je dat de huidige consoles niet sterk genoeg zijn voor VR/AR? (de sony vr bril heeft btw chips on board die zorgen voor de projectie/framerate, en 1 blik op EVE Valkyre zegt mij dat de graphics meer dan goed genoeg kunnen zijn)

    en daarna prijs je AR met hololens aan, AR bestaat al tijden hoor mn 3ds/vita kunnen ook AR aan, hell je had het zelfs al op de psp. Het is niets nieuw en dat is VR ook niet, het zal zeker beter uitgewerkt zijn maar voor gaming heeft VR de veel meer immerse ervaring.

    Als je verwacht dat je call of duty in je huiskamer op de xbox met een hololens kunt spelen, dan zou ik je verwachtingen wat bijstellen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 24 september 2015 14:43
    Verkoop cijfers verkoop cijfers verkoop cijfers pffft ik wordt er zo moe van, wees blij dat MS een geduchte tegenstander is van Sony gezien op die manier Sony hard moet werken om de fans te behouden.

    Geen concurrentie krijg je het beleid van ach wij hoever er weinig voor te doen, tevens de deals die MS sluit gebeurt ook bij Sony, dat Sony er dit jaar voor gekozen heeft voor het 'This is for the Remakes' beleid kan MS niks aan doen.

    Ja ook MS heeft remakes en remasters maar als je ziet wat Sony op dit moment aan remakes / remasters uit poept dan is dat naar mij mening teveel, zeker nu ze ook nog Heavy Rain en die andere game opnieuw gaan uitbrengen.

    Enige Remasters waar ik blij van werd was Gears of War en Uncharted Trilogie.

    Tevens als Sony een VR gaat aanbieden voor een prijskaartje van een gemiddelde console dan zou ik eerst afwachten of het uiteindelijk wel een succes gaat worden.

    Over TR nog eens, MS sluit een deal met Square maar die deal had net zo goed andersom geweest kunnen zijn, hoe je het ook bekijkt beide doen er aan mee.

    Denk trouwens dat het wel goed komt wat GFX betreft met TR gezien MS hard mee werkt aan deze game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 24 september 2015 15:24
    Het AR waar jij het over hebt is HEEL anders dan het AR dat hololens is…
    Ik weet dat morpheus extra chips heeft, maar een game als eve valkrie is relatief licht om te draaien, dus kunnen de graphics inderdaad all-out, maar morpheus gaat ook net zoveel kosten als een hele console, dus je mag ook wel verwachten dat ze voor een pakket van een kleine 800 euro een fatsoenlijke ervaring bieden, op de PC kan je zodra de occulus uit is voor een 100-200 euro minder al dezelfde ervaring hebben.

    Ik zeg mogelijk was hij er niet gekomen, SE was zeer ontevreden over de verkopen, dat is wat ik weet, ik haal daar uit dat ze niet 100%zeker een sequel zullen maken, vandaar mijn redenatie.

    Ik denk eerder dat jij iets teveel sony pr-koek op hebt. Ik ben een fan van MS, omdat ze de juiste beslissingen maken net als sony dat de vorige generatie deed. Ik zie wel hoe de hololens zich ontwikkelt(focus ligt sowieso niet op games), maar ik weet wel dat ik PERSOONLIJK geen interesse heb in VR.

    Jij doet alsof MS het alleen om geld doet, ga maar is kijken naar de situatie rond RROD daar heeft MS veel geld ingestoken. Xbox is tot een paar jaar geleden verliesgevend voor MS geweest. Sony is de grootste PR maker. Altijd maar gillen 1080p en allerlei third-party exclusieve content opkopen, ik vindt dat smerig, vies en ben geen fan van een bedrijf die dat doet. Als ze gewoon verdergaan zoals ze bij de PS3 deden is het een geweldig bedrijf, maar nee het geld lokt en ze vragen nu 50 per jaar voor ps plus, maar een goede online servvice kun je nog steeds vergeten…

    Echt je mening over sony is te rooskleurig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 24 september 2015 15:53
    Leuk geprobeerd om het om te draaien maar helaas, je faalt. Microsoft is de KONING van het opkopen van exclusieve 3th party content geweest op de 360.

    Zoals ik al zei, omdat ze aan kop gingen met de 360. Waarom denk je dat activision ze nu als een bom heeft laten vallen met call of duty? Destiny ?
    installbase.

    MS heeft die positie niet meer.

    as simple as that. Dus als je een bedrijf vies en smerig zou moeten vinden, dan is het MS wel. maar nee. dat gaat er niet in natuurlijk nu ze de underdog zijn en evil sony "alles" wegkaapt. Het verschil is namelijk dat Sony system exclusives heeft, en geen (komt ie) MULTIPLATFORM exclusives zoals tombraider altijd geweest is.

    je roept het zelf ik vind het smerig dat ze het doen.

    je bent dus ook geen fan van MS die het met tombraider doet. en titanfall. en nog een zootje titels. Maar nee ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 24 september 2015 16:06
    LOL een bedrijf vies en smerig noemen, met alle respect maar de ervaring die ik heb met zowel MS als Sony en dan doel ik nu even op de reparatie dienst is dat MS (mijn ervaring) een veel betere service levert dan Sony.

    Daarnaast doet MS niet onder van Sony wat betreft vies en smerig zijn op gebied van DLC en andere dingen als wat Sony nu heeft met CoD, daarnaast heeft MS wel degelijk exclusieve titels maar die zie je niet gezien je oogkleppen op hebt, enige verschil wat betreft exclusieve games is dat Sony voornamelijk Japanse exclusieve games heeft en let op voornamelijk hiermee doel ik dus dat het ook andere exclusieve games heeft, dat die games ook op de PC uitkomen tja ach logisch gezien MS ook nog een windows data base heeft dus op beide markten wilt leveren.

    Heb je meningen altijd gerespecteerd casualkiller, maar Sony zit nu wel heel erg diep bij je en hoop ik dat je een flinke pot vaseline gebruikt hebt.
    Daarnaast kaapt Sony niks weg maar maken ze net als elk ander bedrijf gebruik van exclusieve deals.
    Sony had ooit een flinke vinger in GTA en dat is ook niet meer.

    MS en Sony doen het beide erg goed, MS heeft last gehad van een slechte launch en ze hebben geleerd van wat Sony eigenlijk ook al wilde doen, Phil Spencer achter het roer en of het nou een puppet is of niet doet het naar mij mening veel beter dan zijn voorganger en wordt er meer geluisterd naar de gamers.

    Nogmaals haal doe je oogkleppen af en geniet gewoon van beide console`s gezien ze beide enorm mooie games leveren.

    BTW ik ga genieten van TR, mensen die een jaar moeten wachten tja so be it ik had dat ook ten tijden van GTA dat het eerst uit kwam op de PS2, enige les die ik daar als gamer van geleerd heb is dat ik dat gezeik niet meer wilt hebben en koop ik dus gewoon alle console`s die de games hebben die ik wil spelen.

    Ik denk zelf dat het kwa TR wel erg diep zit bij je zit, koop gewoon een X1 erbij dan hoef je tenminste niet een jaar te wachten dat is als het een jaar is, kan altijd nog zijn dat hij niet komt na een jaar of helemaal niet komt en dat ze de extra zak geld gebruiken voor een vervolg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 24 september 2015 19:32
    De fuck? die speel ik gewoon op mijn pc of ps4 als ie uitkomt, zo kan ik ook gewoon roepen dat MS wel metersdiep in jou reet zit momenteel. Ik heb absoluut geen reden om een X1 te kopen op dit moment. dat heeft niets met oogkleppen te maken, maar met persoonlijke keuzes en voorkeuren.

    Zo kan ik je aanraden een Wii-u aan te schaffen en je X1 te verkopen.

    zo niet, ben je een lapschwanz die niet openstaat voor goeie games!

    (markje is hier diegene die een bedrijf vies en smerig noemt, en ms zoveel mogelijk buitenschot probeert te houden als 'fan' zijnde , DAAR ging het om, niet dat ik een counter-argument maak wat jij kennelijk verkeerd oppakt.)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 24 september 2015 21:42
    'Zo kan ik je aanraden een Wii-u aan te schaffen en je X1 te verkopen.'

    Dat is niet nodig ik bezit namelijk al een Wii-U, ik ben een gamer en geen muggenzifter die zich druk maakt om een specifieke console, ik game zowel op me X360 als me PS3 als me Wii als me Wii-U als me PS4 en me X1, ik wil namelijk van alle games genieten die ik wil spelen en welke console er nou beter is of niet maakt me geen fluit uit.

    Die specifieke keuze`s die je maakt kan ik begrijpen maar als ik zo je reacties hierboven leest komt het meer over alsof je iets tegen MS hebt.
    Ik heb iets tegen Sony en dat is namelijk dat hun service zuigt dat is niet alleen op de Playstation maar op hun hele divisie, wilt dit zeggen dat ik de PS3 / PS4 slecht vind nee in tegen deel vind het een geweldige console met enorm leuke games en dat is de reden dat er hier thuis 1 staat.

    Je reactie van ik raad je aan je X1 te verkopen voor een Wii-U met daarbij zo niet, ben je een lapschwanz die niet openstaat voor goeie games! slaat als een tang op een varken want als je letterlijk open staat voor goede games koop je zowel een PS4 als een Wii-U als een Xbox One en geniet je van alle mooie games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snader86

    • 25 september 2015 11:42
    Als je LETTERLIJK open staat, dan heb je een probleem…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 24 september 2015 10:51
    Jemig wat een zuurpruim ben jij. Is het publiek gamer.nl dan werkelijk zo kinderachtig dat ze niet de neiging kunnen onderdrukken om het andere gamingplatform steeds maar moeten bashen en alleen het Eigen platform als superieur kunnen beschouwen? Enige objectiviteit zou je niet verkeerd staan. Je kunt je afvragen wat je precies bereikt/wil bereiken met het plaatsen van een dergelijke post. Wil je aan de wereld laten zien dat je vooral erg kinderachtig bent en nogal gefrustreerd? Doel bereikt.
    Wil je laten zien dat je inhoudelijk kunt reageren en objectief een discussie kunt voeren? Helaas dan is er werk aan de winkel.

    Ontopic: Ik deel zijn mening volledig. als ik kijk naar wat ik leuk vind aan gaming dan is het samen op de bank met een paar gasten diablo spelen op de console of pc of inderdaad met de kinderen Skylanders Trap Team of straks Superchargers. VR zal zeker een toegevoegde waarde kunnen hebben, maar ik hoop ook niet dat dat straks de enige type ervaring wordt die gaming gaat bieden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 24 september 2015 11:08
    De enige die zuur en gefrustreerd doet ben jij. Ik geef gewoon een ontopic reactie onder een nieuwsbericht. Staat het je niet aan? Prima, ga er niet op in en laat het voor wat het is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 24 september 2015 11:21
    Ontopic? Misschien even de definitie opzoeken.
    Waar zegt hij dat Xbox de toekomst van gaming is? Juist nergens, er is helemaal niets on topic aan.

    En uit de toon in je reactie is duidelijk af te lezen dat er heel veel frustratie inzit. Oh jee, een artikel met een uitspraak van de baas van het gamingplatform waar ik een gruwelijke hekel aan heb! Snel afzeiken die handel! Kinderachtig? JA. Ontopic? Nee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 24 september 2015 13:16
    Geef mij 's de betekenis van ''ontopic''.

    Qua toon moet je vooral bij jezelf te rade gaan. Je ziet iemand de Xbox niet de hemel in prijzen en vervolgens schieten de stoplichten op rood bij je, daarom ga je degene maar uitkafferen voor kinderachtig, zuurpruim en gefrustreerd. Sorry jongeman, maar je moet nog werken aan je respect en toon jegens mede- gamers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 24 september 2015 13:35
    "Qua toon moet je vooral bij jezelf te rade gaan. Je ziet iemand de Xbox niet de hemel in prijzen en vervolgens schieten de stoplichten op rood bij je, daarom ga je degene maar uitkafferen voor kinderachtig, zuurpruim en gefrustreerd. Sorry jongeman, maar je moet nog werken aan je respect en toon jegens mede- gamers."
    HAHA! humor!
    Zoals ik volgens mij nu al drie keer heb aangegeven, gaat het mij om reacties over platformen in het algemeen en niet specifiek om xbox. Daar ga je dus al mis. En de stoplichten schieten bij mij niet door hoor, ik stip alleen dat jouw reactive offtopic en kinderachtig is.

    Offtopic want: Phil Spencer zegt nergens dat Xbox de tokeomst van gaming is, maar dat haal jij er ineens bij. Sterker nog dat is waar je hele reactive overgaat. Het artikel gaat over VR in het algemeen en niet over xbox.
    Kinderachtig want: blijkbaar kun je de neiging niet onderdrukken om meteen een ander platform af te moeten zeiken terwijl dat helemaal niet het onderwerp is van het artikel.

    Ik toon alleen respect naar mensen die dat in mijn ogen verdienen en mensen die koste wat kost iets af moeten zeiken verdienen dat mijns inziens niet. Die vind ik namelijk kinderachtig, maar dat had je al gemerkt.
    En als ik je reacties zo lees dan vermoed ik (ik hoop het eigenlijk heel erg) dat je of nog niet of niet zo lang volwassen bent.
    Nogmaals misschien moet je afvragen wat je met een dergelijk post wil bereiken.
    En dat ga ik nu ook doen, ik wist natuurlijk dat ik een dergelijke reactie zou ontlokken en dat een volwassen discussie volledig kansloos is hier. dus ik zeg succes met je persoonlijke vete om de andere platforms tot op de grond af te branden, je moet immers toch wat te doen hebben, ik ga weer aan het werk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 24 september 2015 13:58
    Je maakt het jezelf lastiger dan nodig, ga gewoon relax het gesprek aan ipv met denkbeelden te komen waarbij je elke reactie in de tribale sfeer stopt. Ik zie jou met beschuldigingen, beledigingen en veel uitroeptekens komen. Ook hier weer doe je badinerend door mijn reactie als ''humor'' te betitelen. Dus nogmaals, ga bij jezelf te rade voordat je andere mensen de les gaat lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 24 september 2015 14:36
    Over jezelf te rade gaan: Kijk eens naar je eerste reactie en vraag jezelf af wat die reactie met het artikel te maken heeft (hint: hij is offtopic). Iets met een splinter en een balk.
    Daarbij vind ik het inderdaad grappig als iemand woorden als respect gebruikt en dan blijkbaar vindt dat het tonen van respect alleen voor andere mensen geldt. Ja daar moet ik om lachen inderdaad.

    Een uitroepteken is een leesteken dus het is niet heel vreemd om die te gebruiken overigens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 24 september 2015 17:27
    Ik kijk naar het bericht. Het gaat over de toekomst van gaming, de baas van MS spreekt erover. 1+1=3?