Engadget hield vlak na de CES een interview met Peter Moore, corporate vice president van Microsoft's Interactive Entertainment Business binnen de Entertainment and Devices divisie. Vandaag is het interview eindelijk openbaar gepubliceerd. Even een aantal interessante punten er uit gelicht.

Het voldoen van de vraag van de Xbox 360 is momenteel één van de grootste uitdagingen. Opvallend genoeg is de vraag naar de console in Europa het grootst. Zelfs groter dan in Amerika. Rond het voorjaar hoopt men zoveel consoles te kunnen leveren dat iedereen er eentje kan aanschaffen.

Er worden aanzienlijk meer Premiums verkocht dan Core packs. Dit is ook in de lijn der verwachtingen van Microsoft. De Core pack is er in hun eigen woorden enkel voor de keus en waarschijnlijk de mainstream die later ook zal overgaan tot aanschaf.

Voor de HD-DVD uitbreiding is men nog plannen aan het maken. Men kan een bundel aanbieden, of de unit los verkopen. Wederom wil Microsoft een keuze aanbieden voor de consument. Men wil de HD-DVD niet standaard inbouwen omdat het de kosten van de console enorm zou verhogen, het leveren van genoeg consoles nog lastiger zou worden en omdat niet iedereen op het afspelen van HD films met een console zit te wachten. Sommigen willen gewoon games kunnen spelen en verder niets.

Een prijs voor de uitbreiding moet nog vastgesteld worden, maar deze zal lager zijn dan een stand alone drive. Ook de exacte manier van aansluiten is nog niet bepaald, maar het zou op verschillende manieren kunnen en Microsoft had daar al meteen rekening mee gehouden toen de console ontworpen werd.

Moore geeft toe dat Japan een lastige markt is om te veroveren, maar men blijft doorzetten. Volgens hem is het geen sprint, maar een marathon waarbij er over de langere termijn gekeken moet worden. De Xbox bood bij launch een prima line-up, maar zakte daarna sterk in. De Xbox 360 heeft een veel betere third party support vanuit Japan en men wil die titels goed spreiden over een langere periode.

Moore verwacht dat we dit jaar de eerste games in de schappen mogen verwachten die echt gebruik maken van de capaciteiten van de console. Hij noemt daarbij games als Elder Scrolls: Oblivion, Ghost Recon Advanced Warfighter, Tomb Raider Legend, Ninety-Nine Nights, Gears of War en Crackdown.

Volgens Moore is het niet verstandig om andere grote games als GTA of Halo te klonen, omdat dit toch op een mislukking uit loopt. Een ontwikkelaar kan beter met iets unieks komen. Volgens hem wordt Crackdown een unieke game vanwege de aparte artstyle en het cameraperspectief. Daarnaast ziet hij Xbox Live als het belangrijkste onderdeel van de Xbox consoles.

Microsoft had aanvankelijk verwacht dat de Xbox Live Arcade games meer bedoeld zouden zijn voor de zogenaamde non-gamer, maar nu blijkt dat de hardcore gamers er ook veel plezier aan beleven en dat stemt ze positief.

Het creeëren van een online community met alle services zoals demo's, trailers en een marketplace is volgens Microsoft de toekomst. Ze begrijpen dan ook niet waarom Sony hier schijnbaar nog zo weinig mee gedaan heeft.

Microsoft onderschat Sony niet, omdat het volgens Moore een geweldig bedrijf is wat twee fantastische consolegeneraties achter de rug heeft. Microsoft gaat echter niet proberen om bijvoorbeeld de launch van de PS3 dwars te zitten met de launch van een grote game. Niet alleen omdat de launchdata nog niet bekend zijn, maar ook omdat zo'n instelling de kwaliteit van games niet ten goede komt. Bovendien zal de PS3 bij launch toch wel uitverkocht raken, zoals met elke launch gebeurt. Het is daarom beter om gewoon je eigen ding te doen en zelf te proberen de beste producten voort te brengen met tevreden klanten als gevolg.

Grofweg 50% van alle Xbox 360 consoles is momenteel aangesloten op het internet.Voor het complete interview surf je hier naartoe.