"Het gaat ons om de langetermijnstrategie van een - volgens ons - erg belangrijk segment van het shooter-genre dat de game-industrie de afgelopen jaren miljarden dollars aan omzet heeft opgeleverd", aldus Moore. "Vorig jaar had de Call of Duty-franchise misschien 90 procent van het marktaandeel in handen. We denken dat we dat dit jaar [met Battlefield 3] naar 70 procent kunnen terugschroeven."

Moore benadrukt dat Battlefield 3 niet beter hoeft te verkopen dan Modern Warfare 3 om toch succesvol te zijn. "Dit is een langetermijnstrategie om een grote of zelfs dominante speler te worden in deze industrie. Maar dit jaar begint het." Moore haalt als voorbeeld Fifa aan, dat de concurrentie aanging met de Konami's oudere voetbalreeks Pro Evolution Soccer. Fifa is nu de grotere reeks.

Concurrenten

Eind oktober en begin november verschijnen respectievelijk Battlefield 3 en Call of Duty: Modern Warfare 3 voor onder andere PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Waar de Call of Duty-reeks zich richt op spectaculaire en snelle actie te voet, daar biedt Battlefield 3 een iets lager tempo, grotere omgevingen en voertuigen.