Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

PC-versie Metal Gear Solid 5 vervroegd naar 1 september

Verschijnt tegelijk met de PS4- en XOne-versies

Geschreven door Gijs Scheltens op
De pc-versie Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain verschijnt twee weken eerder dan oorspronkelijk gepland: op 1 september in plaats van 15 september. Dat laat uitgever Konami weten op Steam.

Volgens de uitgever kan het spel eerder uitkomen doordat het productieschema iets is aangepast. Konami onthult enkele features van de pc-versie: het spel krijgt 4K-ondersteuning en meer grafische opties zoals depth of field. Ook kunnen spelers hun eigen mp3-bestanden als soundtrack gebruiken.

Verder laat Konami weten dat spelers die de game reserveren een exemplaar van de prequel Ground Zeroes krijgen. Wie deze game al in zijn Steam-bibliotheek heeft staan, kan het extra exemplaar cadeau doen aan een vriend, aldus Konami.

Konami heeft ook de systeemeisen van The Phantom Pain bekendgemaakt. De uitgever zegt erbij dat het niet zeker is of het spel ook goed werkt op Windows 10, maar dat de prestaties vergelijkbaar zouden moeten zijn met Windows 7 en 8. Zo nodig komt het bedrijf met patches om eventuele problemen op te lossen.

De systeemeisen zijn als volgt:

Minimale systeemeisen
Besturingssysteem: Windows 7 / 8 (64-bits vereist)
Processor: Intel Core i5-4460, 3,40 GHz of beter (Quad-core of beter)
Werkgeheugen: 4 GB RAM
Videokaart: Nvidia GeForce GTX 650 (2GB VRAM) of beter
DirectX: DirectX 11
Geluidskaart: DirectX 9.0x-compatibele geluidskaart
Vrije schijfruimte: 28 GB

Aanbevolen systeemeisen
Besturingssysteem: Windows 7 / 8 (64-bits vereist)
Intel Core i7-4790 (3,60 GHz) of beter (Quad-core of beter)
Werkgeheugen: 8GB RAM
Videokaart: Nvidia GeForce GTX 760 (DirectX 11-kaart vereist)
DirectX: DirectX 11
Geluidskaart: DirectX 9.0c-compatibele geluidskaart met Surround Sound 5.1
Vrije schijfruimte: 28 GB

Bron: Konami

Dit artikel delen:

Lees meer

Gears of War: Ultimate Edition bevat alle Gears of War-games Godzilla
12

Reacties op: PC-versie Metal Gear Solid 5 vervroegd naar 1 september

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • SuperDre

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Dus geen DirectX12 ondersteuning… das jammer, want zeker voor 4K is dat wel nodig, want zelfs een highend videokaart heeft daar veel moeite mee om alles op mooiste instellingen te tonen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    DX12-ondersteuning zou volgens mij niet realistisch zijn, aangezien de game en de engine al vele jaren in ontwikkeling zijn geweest. DirectX 12 was nog niet eens bedacht toen ze begonnen.

    Het klopt dat spelen op 4K bij hoge instellingen enorm zwaar is. DX12 kan daarbij wel helpen, maar zelfs dan zou je twee hele dikke videokaarten nodig hebben om 60 fps te behalen bij hoge instellingen. 4K moet nog mainstream en betaalbaar worden en dat kan nog wel een aantal jaren duren. Voor nu is het vooral voor de hardware-fans met de dikke portemonnee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Wat betreft het mainstreamen van 4k heb je helemaal gelijk in. Ik snap ook niet waarom mensen handen vol geld uitgeven aan hardware, om op een relatief klein scherm op nauwelijks 50 fps te kunnen spelen.

    En wat betreft DX12, als je de ontwikkelaars daarvan moet geloven zouden DX 12 kaarten er veel baat bij hebben. Maar dan nog zijn veel games in DX 9 geschreven.

    Het kan nog jaren duren voordat DX 12 D9 gaat vervangen, als dat al gaat gebeuren.
    DX 12 is wel een hele grote stap voorwaarts, en dus een goede kandidaat om DX 9 te laten voor wat het is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Pc gamers houd er wel rekening mee dat de multiplayer nog niet speelbaar is met de release.
    Deze volgt na een paar weken , ook de console versies hebben dit niet, maar verschijnt wel eerder op de consoles dan de pc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik twijfel nog over dit spel en ben erg benieuwd naar de reviews. De gameplay van de reeks bevalt me wel tot nu toe (vooral MGS1 en 4 gespeeld), maar ik stoor me aan twee dingen.

    Ten eerste is het verhaal mij te dramatisch en onnodig ingewikkeld. Allerlei karakters die aan elkaar verwant zijn, dood gaan en op bizarre wijzen terugkomen, van kamp wisselen of eigenlijk toch een spion bleek te zijn, enz. Ik kan dat niet meer serieus nemen.

    Tegelijk met al dat overdramatische gedoe, zit er een stijl van humor in de serie die voor mij de inleving onderuit haalt. Het verstoppen in kartonnen dozen was al lang een ding die ik niet vond passen bij de overwegend serieuze insteek van de gameplay, maar ook de vele pogingen tot humor in de dialogen komen voor mij vaak niet aan. De humor zorgt ervoor dat ik de gameplay én het verhaal minder serieus kan nemen. Het mengt niet lekker met elkaar, naar mijn smaak.

    Oh ja, en het gebruik van de ballonnen in The Phantom Pain vind ik ook bizar. Een dergelijke techniek bestaat ook in het echt (Fulton recovery system), maar vereist dan flink wat voorbereiding en timing. In de game lijk je aan de lopende band personen en objecten de lucht in te kunnen schieten, waarbij andere vijanden het bovendien ook niet lijken te zien. En vijanden die je op deze manier ontvoert worden ook gemakkelijk even gehersenspoeld om ze bij je aan te laten sluiten. Benieuwd of deze dingen nog enigszins geloofwaardig verklaard gaan worden.

    Dat gezegd hebbende, is de gameplay op zich sterk, van de stealth tot de eindbaasgevechten. De toevoegingen van deel 5, zoals de Mother Base, zouden interessant kunnen zijn. Als de reviews goed zijn, ga ik wel 's nadenken of ik me weer met deze bizarre franchise bezig wil gaan houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Jij stoort je dus vooral aan de japanse elementen van dit spel. En ik geef je daar wel gelijk in. Het is een stijl die mij persoonlijk wel aantrekt, maar ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het niet iets voor iedereen is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Helemaal met je eens geert1. Heb alle delen gespeeld, maar MSG 1 blijft toch de beste van de gehele reeks.

    Wat mij vandaag de dag het meeste stoort aan de game is de manier waarop vijanden alarm slaan en je dus een tijdje verstopt moet blijven. Doe je dit niet, dan blijven de vijanden maar komen. Verder zien vijanden je wel staan over een afstand van 20 meter, maar als je 2 meter verder gaat staan zien ze je niet… Dit is echt achterhaalt en moeten ze aanpassen. Ik had eigenlijk gehoopt dat dit niet meer in MSG4 zou zitten, maar helaas

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Het is inderdaad typisch Japans, maar zelfs voor hun standaarden loopt MGS wel erg uit de hand. Ik kijk regelmatig animes die ook erg lang doorgaan, ook gekke humor hebben en ook overdramatische plotwendingen hanteren, maar toch niet zo doorschieten als MGS. De Japanse stijl werkt voor mij soms wel, maar in dit geval niet. De elementen boteren niet met elkaar in Metal Gear, naar mijn smaak.

    De Japanners zijn naar mijn mening ook gemakzuchtig; ze eten van twee walletjes. Ze willen wel dramatische sterfgevallen van karakters, maar willen die karakters vervolgens niet opgeven en brengen ze dus weer tot leven (als kloon, of cyborg, of "hij was toch niet dood", of andere overtrokken wendingen). Niets is definitief, omdat de franchise door moet en het geld moet blijven rollen. Dus verzinnen ze er nog maar een geheime organisatie bij, nog een nucleaire robot en weer een karakter die goed, maar toch fout, maar dan weer goed is… Dit komt ook in Westerse verhalen voor natuurlijk, maar het is altijd opportunistisch schrijfwerk. Een goed verhaal heeft een tijdig einde.

    Toch heb ik wel genoten van MGS4 omdat dat spel ook een hoop goed deed. Mochten de reviews voor MGS5 erg goed zijn, dan ga ik 'm alsnog overwegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik kan mij wel redelijk vinden in jouw reacties. Het is allemaal overdreven en onnodig lastig. Het is heel simpel; dat ligt je wel, of niet.

    Wat dat Fulton systeem betreft, het is een spel, om nou bij elke game het realisme te veel op te zoeken gaat mij dan wel te ver. Een game hoeft voor mij geen realisme te bieden, tenzij ik echt op zoek ben naar zoiets( bijv Red Orchestra 2, maar zelfs dat klopt uiteraard niet helemaal, het is een spel).

    Zou het in jouw geval maar goed in de gaten houden dan. Gewoon puur om te kijken of het toch nog wat voor jou is. Er zijn inmiddels genoeg gameplay beelden te vinden die je zo kunt kijken, mocht je daar zin in hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Ik kan best begrijpen dat dit te veel is voor sommige mensen.


    Maar dit is wel de charme van MGS imho. Ik zou me echt geen MGS kunnen voorstellen zonder deze punten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DonnyLegend

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    "De uitgever zegt erbij dat het niet zeker is of het spel ook goed werkt op Windows 10, maar dat de prestaties vergelijkbaar zouden moeten zijn met Windows 7 en 8."

    Uhm, ok..? Ze hebben nog een maand om het te testen maar zijn te lui blijkbaar? Niet dat het me voor de rest wat boeit, ik hoef geen Microsoft keylogger (en ja je kan het uitzetten, maar dat is natuurlijk de omgekeerde wereld). Ground Zeroes was het 1ste wat ik ooit van Metal Gear heb gespeeld, maar dat heeft me aardig hyped gekregen voor Phanthom Pain.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Heb je wel een google keylogger (android) of apple (iOS) ?

    Die loggen namelijk nog veel meer ;)

    Verder was Ground Zeroes wel leuk. Alleen te kort, uurtje was je er wel doorheen. Zelf houd ik wel van dat dramatische verhaal. Als het maar niet te vaag wordt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.