Nieuws
Grand Theft Auto 5

Patent duidt mogelijk op slimmere NPC's in Grand Theft Auto 6

Patent moet computergestuurde personages een persoonlijkheid geven

Geschreven door Michel Musters op
Een recent ontdekt patent duidt mogelijk op slimmere door de computer bestuurde personages in Grand Theft Auto 6.

Het betreffende patent, dat draait om "een systeem en methode voor virtuele navigatie in een game-omgeving", werd door Rockstar-moederbedrijf Take-Two Interactive in oktober vorig jaar al ingevoerd, maar het is pas ontdekt en onder andere op Reddit gedeeld.

Het systeem moet computergestuurde personages, oftewel NPC's, realistischer laten gedragen. Alle mensen, auto's en andere voer- en vliegtuigen in een virtuele stad worden door scripts in beweging gehouden. Omdat hier maar gelimiteerde kracht voor beschikbaar is, rijden bijvoorbeeld veel personages even snel op de weg.

Het patent meldt dat de huidige systemen "gebrekkig" zijn en dat een nieuw systeem "een realistische virtuele wereld dat niet gelimiteerd wordt door hardware of software" moet bewerkstelligen. Het patent praat over een systeem dat NPC's verschillende persoonlijkheden geeft, waardoor ze zich ook allemaal anders gedragen.

Het is daarbij niet duidelijk of de techniek achter het patent daadwerkelijk voor Grand Theft Auto 6 bedoeld is - een game die nog altijd niet officieel is aangekondigd. Hoewel het patent is ingevoerd door Rockstars moederbedrijf Take-Two, worden Rockstar North-tech director David Hynd en AI-lead Simon Parr als "investeerders" genoemd. Rockstar North is de ontwikkelaar van de GTA-reeks.

Grand Theft Auto 5

Dit artikel delen:

Lees meer

Unieke puzzelgame The Pedestrian volgende week naar PS5 en PS4 Nieuwe game in het PUBG-universum komt volgend jaar uit
16

Reacties op: Patent duidt mogelijk op slimmere NPC's in Grand Theft Auto 6

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Frezzle

    • 19 januari 2021 12:06
    Cyberpunk heeft bewezen dat Next Gen 'm niet in de graphics maar in de Ai zit.
    Wie wilt nog in een prachtige game wereld zitten die levenloos en statisch aanvoelt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 19 januari 2021 12:25
    @Frezzle RDR 2 was zo'n wereld, maar werd al heel snel erg saai en was gewoon geen doorkomen aan. Cyberpunk is dan niet zo technisch doorontwikkeld dan de 5 delen van GTA, maar zit wel vol met ongelooflijke fijne en verslavende gameplay en verhaalelementen. (zelfde geldt trouwens voor GTA5!) Maar als CDPR een 5e deel van Cyberpunk uitbrengt, is die ook velen malen beter dan de Cyberpunk die wij nu spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Frezzle

    • 19 januari 2021 12:51
    @Aquemini
    Ik ben het niet met je eens, maar dat is prima :)
    Ik vind Rdr2 juist enorm levendig qua AI. Hoe je ruzie kunt maken met random NPC's en alle random encounters. Echt tof.

    Ik heb cyberpunk alleen de gespeeld tot de eerste missie na de proloog (ik wacht op de next gen patch voor mn Series X). Maar 't viel me op en stoorde me ook hoe slecht de Ai is. De hele wereld voelde in mijn beleving heel statisch en saai. Er gebeurde niks tussen de missies door.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Senchi87

    • 19 januari 2021 13:02
    @Frezzle ik ben het weer met jou eens 😄 RDR2 was juist een fantastische wereld zoals jij zegt idd. Er waren nog niet zoveel mensen toen de tijd als nu, maar de mensen in de stadjes en dergelijke leken allemaal een stuk menselijker dan menig ander spel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 19 januari 2021 14:17
    @Frezzle Ik vraag me af of je in het voorbeeld van RDR2 echt kan spreken van AI. Dat zitten hem volgens mij meer in hoe een NPC leert van fouten en zich daarop aanpast.
    Reageren op een NPC kan binnen RDR maar op een aantal manieren en daar heeft iedere NPC een aantal reacties weer op. Dat is niet echt AI, maar is gewoon gescript. Nog steeds goed gedaan, maar geen AI.

    "Leading AI textbooks define the field as the study of "intelligent agents": any device that perceives its environment and takes actions that maximize its chance of successfully achieving its goals"
    https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_intelligence
    Een NPC een pad laten volgen wat nooit afwijkt van het standaard pad, hoe ingewikkeld die ook is, is geen AI. Dat is gewoon gescript.

    Een NPC die van zijn standaardpad afwijkt op basis van acties van de speler, dat is AI.
    De NPC's in RDR zijn niet zelflerend, alle acties en reacties zijn gescript.

    Ik heb Cyberpunk niet gespeeld dus daar kan ik niet over oordelen, maar de wereld van RDR 2 was al zoveel beter van bv. AC, waar NPC's je op een hele natuurlijke manier aanspraken en met een nieuwe quest kwamen i.p.v. ergens wachten met een ! boven hun hoofd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    smoothy101

    • 19 januari 2021 15:19
    @Ziminar Hi, een game developer hier en ik kan zeggen dat ik snap wat je bedoelt met RDR2 maar een "NPC een pad laten volgen" is juist AI. AI betekent tegenwoordig niet meer dat iets slim moet zijn of keuzes moet maken.

    AI heeft nu veel meer betekenis en een daarvan valt ook onder NPC Behaviour. Juist omdat de NPCs bijna allemaal een eigen pad hebben dat ze afleggen iedere dag voelt de wereld extreem levend aan. Ze gaan naar hun 'werk' nemen een 'pauze' gaan naar huis en 'slapen'. Natuurlijk volgen ze gewoon een script maar als player heb je dat niet door tenzij je helemaal gaat volgen maar de illusie blijft dat NPC's een eigen leven leiden in de wereld van RDR2. En dat is wat telt niet hoe slim ze zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 19 januari 2021 15:58
    @smoothy101 Hey smoothy, bedankt voor je reactie en de uitleg!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 19 januari 2021 15:36
    @Ziminar De NPC's van Animal Crossing waren zo slecht nog niet maar Red Dead Redemption 2 heeft toch wel de beste NPC's

    De AI die jij hier noemt is een algemene benoeming veel gebruikt voor robot's en/of machines. Je kunt beter iets verder zoeken: https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_intelligence_in_video_games

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Frezzle

    • 19 januari 2021 16:10
    @Ryme ik wilde reageren maar jou reactie sluit ik me helemaal bij aan.

    Het gaat hier niet om zelflerende gezelschapsrobots maar om videogame AI….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 19 januari 2021 16:27
    @Ryme en @Frezzle Ah, ja de definitie van AI in videogames is dus blijkbaar anders zoals Smoothy hierboven al aangaf

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 19 januari 2021 18:00
    @Frezzle Dan neem ik aan dat je je daar in Witcher 3 ook aan stoorde?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Frezzle

    • 19 januari 2021 19:01
    @oropher Klopt, daar stoorde ik me ook aan, maar wel een stuk minder. Een "middeleeuwse" spelwereld met voornamelijk bos komt er veel beter mee weg. Plus toen de game uitkwam in 2015 was dat meer dan prima.
    Anno 2020/21 mag je van een game gemarket als Cyberpunk meer verwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TommyVercetti

    • 19 januari 2021 14:04
    Gaan we eindelijk in de GTA VI singleplayer(GTA online heeft soortgelijke concepten) andere NPC's zien, die bijvoorbeeld banken overvallen en die jij weer dan kan onderscheppen. Of drugs dat word geïmporteerd door criminelen in de haven dat door de speler kan worden geript.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 19 januari 2021 17:03
    @TommyVercetti Dat zijn gewoon scripted events en dat kon in theorie al op de PS2. De vraag is alleen of je als studio het budget ervoor hebt en of je een manier kan vinden om het te implementeren zonder dat het snel repetitief of saai wordt voor de speler.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 19 januari 2021 15:45
    Als het een script is als, If that then this dan is het een script en geen AI. AI is ook gewoon niet mogelijk, maar hoe meer scripts en randomnes is ook heel tof. Uiteraard ontstaan er dan soms bugs of grappige fouten maar zo lang dat minimaal is is er niks aan de hand. Gta5 en rdr2 waren stukken beter hierin dan cyberpunk. Maar de wapens en powers en schieten vind ik in cyberpunk leuker. Rpg elementen zijn ook leuk maar je wordt snel overpowered en bij gta5 of rdr2 heb je dat niet, dat vond ik eigenlijk wel fijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 20 januari 2021 10:17
    Al met al is de single player base zwaar in de steek gelaten met GTA5.
    Om nou nog een full prijs te betalen voor zo een korte single player, nah