De GameCube launchgame Luigi's Mansion werd in zowel de Japanse als Amerikaanse pers afgebrand omdat de game zo belachelijk kort was. Een gemiddeld gamer moest de game in een uur of 7 kunnen uitspelen, de ervaren gamer zou het spel zelfs in 5 uur moeten kunnen voltooien.

Gamespot VG had een interview met Iwata en Miyamoto, een laatstgenoemde wist te vertellen dat de Europese (PAL) versie van de game een aantal extra geheimen krijgt die die game langer leuk moeten houden. Deze geheimen unlock je dan bijvoorbeeld nadat je de game 1x of 2x hebt uitgespeeld. De game wordt dus niet groter of langer, maar krijgt een hogere replay waarde.GS: Did Luigi's Mansion turn out to be the game you wanted it to be?

SM: Actually, games like Luigi's Mansion and Animal Forest, which we've just recently released in Japan, are really being driven more by some of our younger directors at Nintendo. It's not so much my vision of what the game will be--I supervise the overall development of the game. It's true that the director of Luigi's Mansion still feels that if he'd had more time, he could have put a lot more into it and come out with a better game. And so to that extent I think he has some regrets about it.

Though, in the case of Luigi's Mansion, for the European launch, we've added some new elements to the hidden mansion that become accessible after you clear the game and strengthened that mode so that people will probably be interested in playing it a little longer than they did the US version. Luigi, de man met een verhoogde Europese replay waarde

Qua verkoopcijfers heeft de game het niet echt nodig, in Amerika was het tot Super Smash Bros. Melee de bestverkopende GameCube game, en in Japan was het de system-seller (als ik dat woord in dit verband kan gebruiken ).