Bij People Can Fly werkt men momenteel met man en macht aan Painkiller, een first person shooter met hordes tegenstanders die door de spelers om zeep geholpen dienen te worden. Het spel speelt zich af in een Middeleeuwse setting die voor een griezelige sfeer zou moeten zorgen. De makers beweren dan ook dat ze de beklemmende sfeer van de eerste Doom aan het Serious Sam concept hebben toegevoegd.Which other titles would you equate Painkiller with then? You've mentioned Serious Sam. Poznanski: It's gonna provide a rush like Serious Sam, but in terms of atmosphere I'd say it's closer to Doom, and in gameplay it's closer to Quake World. As you probably know we're using the Havoc physics engine, so we've embedded physics very deep into the game - we're really using intense physics. Enemies fly through the sky, hang through fences and really interact with the environments. But it also works the other way round and enemies can send you flying. Painkiller draait op een inhouse ontwikkelde engine die zich zou moeten kunnen meten met de nieuwste Unreal engine. De engine kan tot 200.000 polygonen tegelijk op het scherm laten zien. Dit is ook wel nodig want sommige van de latere levels zullen meer dan 1000 eenheden bevatten, waarvan een groot aantal tegelijk op het scherm te zien zal zijn. Op het gebied van wapens kiest met voor een nieuwe aanpak. Het spel zal namelijk maar vijf wapens bevatten maar deze zullen met elkaar gecombineerd voor veel strategische mogelijkheden moeten kunnen zorgen. Lees het hele interview met de eerste ingame screenshots hier.