Command & Conquer was de eerste RTS waarbij echte acteurs in spannende filmbeelden de verhaallijn ondersteunden. Later volgende Red Alert waar bijna een complete filmproductie aan vooraf ging. De laatste jaren zijn er niet zoveel strategie games meer geweest waarbij echte filmbeelden en acteurs het verhaal vertelden. De nieuwe RTS Act of War: Direct Action herstelt deze oude traditie weer in ere, want het spel beschikt over 40 minuten aan "live-action cutscenes". Een gerelateerd "techno-thriller" boek zal de release van het spel volgen.

Veel van de actie in het spel speelt zich af in een stedelijke omgeving. Net als in C&C; Generals zijn er niet alleen voor de show. Ze bieden namelijk ook tactische voordelen, zoals een verdegingsbonus. Net als in het echt is het vechten in de "urban jungle" erg frustrerend, want een verdwaalde terrorist met een RPG is voldoende om een tank uit te schakelen. En terroristen zijn er voldoende aanwezig in Act of War. Francisco is door een terroristische aanval zwaar getroffen en Amerika haalt dan ook haar troepen terug uit de overzeese landen om de orde in eigen land te herstellen.

The other aspects of Act of War that nicely nullify the "classic" crank-and-rush approach are rooted in the game's economy. Its unusual resource system is based on oil and -- how's this for harsh? -- captured prisoners. Their continued captivity earns the enemy a limited but regular flow of ransom/political capital. After a while, prisoners actually become the primary source of income-whether you're playing as the U.S. military, the borderline sci-fi antiterrorist "Task Force Talon," or the shadowy Consortium. Naast de preview kun je ook de de demo, die gisteren verscheen, proberen. Het spel ziet er in ieder geval veel belovend uit. Misschien een nieuwe C&C?