De groep ontwikkelaars bestaat uit voormalige werknemers van onder andere Ubisoft, Crytek en Adhesive Games. Projectleider James Wearing: "Ik begon er zelf anderhalf jaar geleden mee. Ik wilde iets maken dat de charme van old-school games heeft." Het spel is nog in een vroeg stadium van ontwikkeling. Zo vroeg, dat het ontwikkelingsteam volgens Wearing officieel nog geen studio is.

Toch heeft het team vooruitgang geboekt. "We hebben het conceptueel in een fase waarin we klaar zijn voor de volgende stap. We onderzoeken financieringsopties - het kan Kickstarter zijn, het kan privégeld zijn - we staan open voor de juiste manier, wat dat ook mag zijn", zegt Wearing.

De invloeden van Shadow of the Colussus zijn volgens de projectleider te zien in de grootte van de eindbazen, die door één van de spelers bestuurd moet worden. Left 4 Dead noemt Wearing als voorbeeld van een game waarin "elke rol iets anders toevoegt aan de ervaring". Iets dat Wearing ook in Outrise will introduceren. Een platform, evenals releasedatum voor de game, is nog niet bekend.