Id werkte in 2011 al drie jaar aan Doom 4 toen de game volledig geschrapt werd. "Id richtte zich op een nieuwe versie van Doom 4, die de enorm hoge verwachtingen van iedereen tegemoet moet komen", zo bevestigt Bethesda's Pete Hines aan Kotaku.

Rage 2

Volgens anonieme bronnen was een ander team bezig met de ontwikkeling van Rage 2. Toen bleek dat de verkopen van het eerste deel tegenvielen, besloot Bethesda's moederbedrijf ZeniMax zich met de ontwikkeling van het vervolg te bemoeien. Het vervolg werd uiteindelijk geannuleerd. 

Iedereen binnen Id zou zich daarna op de ontwikkeling van Doom 4 hebben moeten richten. Doordat de teams samen moesten gaan werken, zou de sfeer binnen het bedrijf steeds slechter zijn geworden. Dit heeft volgens de bron tot gevolg gehad dat veel werknemers weggingen of ontslagen werden.

Ultimatum van ZeniMax

De bron meldt verder dat het nog een tijd gaat duren voordat Doom 4 verschijnt. "Id was nooit in de buurt van een afgemaakt product. Een half dozijn aan middelmatige levels was het enige dat ze ooit hebben getoond." Verder bericht Kotaku dat Id zich in de toekomst wellicht puur op het maken van engines gaat richten.