Id werkte in 2011 al drie jaar aan Doom 4 toen de game volledig geschrapt werd. "Id richtte zich op een nieuwe versie van Doom 4, die de enorm hoge verwachtingen van iedereen tegemoet moet komen", zo bevestigt Bethesda's Pete Hines aan Kotaku.
Rage 2
Volgens anonieme bronnen was een ander team bezig met de ontwikkeling van Rage 2. Toen bleek dat de verkopen van het eerste deel tegenvielen, besloot Bethesda's moederbedrijf ZeniMax zich met de ontwikkeling van het vervolg te bemoeien. Het vervolg werd uiteindelijk geannuleerd.
Iedereen binnen Id zou zich daarna op de ontwikkeling van Doom 4 hebben moeten richten. Doordat de teams samen moesten gaan werken, zou de sfeer binnen het bedrijf steeds slechter zijn geworden. Dit heeft volgens de bron tot gevolg gehad dat veel werknemers weggingen of ontslagen werden.
Ultimatum van ZeniMax
De bron meldt verder dat het nog een tijd gaat duren voordat Doom 4 verschijnt. "Id was nooit in de buurt van een afgemaakt product. Een half dozijn aan middelmatige levels was het enige dat ze ooit hebben getoond." Verder bericht Kotaku dat Id zich in de toekomst wellicht puur op het maken van engines gaat richten.
Reacties op: Oude versie Doom 4 geschrapt, 'wordt next-gen'
Remco1988
Ik geef wel toe dat ik hem een tijdje geleden uit de budgetbak heb gehaald. Maar geen moment spijt gehad van de aanschaf.
The Chosen One
En puur op engines richten… eerst maar eens zien tegen die tijd. Kwa engines en studio's kan het weel heel anders zijn en misschien niet nodig of gewoon slecht om te gaan doen.
De studio zal dan sowieso een schim worden van wat die nu is.
Aquemini
Jammer van Rage. Het speelde namelijk heerlijk weg. ID weet als bijna geen ander hoe ze dat fps gevoel moeten meegeven.
Reanimationist
Doom 4 kan maar beter een topper worden na al die jaren wachten
Flip_Side
XOVSquare
Phasys
Hybr1d
Maar goed, ik vond Doom 3 wel een erg gaaf spel. Heb Quake 3 (net als alle voorgangers, Wolfensteins en Dooms) ook kapot gespeeld, dus heb nog wel vertrouwen in ID Software :)
JotunNeko
Sausbert
Vermillion
Phasys
Wuppie
SuperG
SuperG
SuperG
Bij rage heb ik borderlands gevoel een FPSRPG en rage als meer een FPS. Voor publisher maakt dat de investering zeer hoog en spreken van sucses wordt moeilijk haalbaar door zeer hoge break even point. Andere uitgebreide top sellers doen er 2 jaar over met SP ofline MP of Coop en uitgebreide MP online.
Daarnaast is niet alleen de game industrie doorgegroeid ook de gamers. Daarbij is rage een nieuwe IP en IDsoft durft wel te innoveren. Maar ja dat is het risico als je nieuwe IP wilt starten. Wordt meteen afgestraft als het niet meteen hoog perfect gehalte heeft.
Daarnaast hebben andere toppers het ook moeilijk. Crysis stalker ook goede games die geen top sellers zijn.
Kan zijn dat de markt verzadigd is en cod de massa te lang en intensief bezighoud.
De kern zit daar in populaire MP element die speler trekt en blijven hangen.in die markt heb je het over groepjes gamers die samen online gaat. Een gamer kan de rest mee trekken.
Ik ben van MW2 naar eventjes MW3 meer naar BF3 gegaan en dan terug naar blops2. Tja ons clubje dus ook.
Mij lijkt een focus op MP in deze tijd juist belangrijk waarmee je gamers kan binden aan je game.
SuperG
Iemand anders is de game designer.
Dus je kan hem de mgatexture soap aankaarten.
Maar niet niet de gamedesign tekort komingen.
SuperG