Nieuws

Oude PlayStation-accessoires in de toekomst mogelijk compatibel met PS5

Opmerkelijk patent gevonden

Geschreven door Michel Musters op
Sony werkt mogelijk aan het compatibel maken van oude PlayStation-accessoires met PlayStation 5.

Dat blijkt uit een nieuw patent van Sony, dat werd gevonden door Game Rant. In het patent is te zien hoe oude accessoires van voorgaande PlayStation-consoles aan de PS5 verbonden kunnen worden. 

Zo worden oude DualShock-controllers, een PlayStation Move-controller, de Sony Media Remote, een memory card, een PlayStation-muis, een EyeToy en zelfs een PSP Go op de bijbehorende illustratie verbonden.

Het is niet bekend of Sony van plan is om echt iets met de vastgelegde technologie te doen. Fans speculeren dat het PlayStation Plus-abonnees, die sinds kort met de hogere 'tiers' ook oude PlayStation-games kunnen spelen, meer opties wil geven qua bijbehorende accessoires. Het is echter ook mogelijk dat Sony bezig is met het emuleren van de functionaliteiten van deze accessoires, in plaats van het direct bruikbaar maken van de accessoires op de PS5.

PlayStation

Dit artikel delen:

Lees meer

Reload: Muppet Treasure Island Pac-Man World Re-Pac in actie te zien
24

Reacties op: Oude PlayStation-accessoires in de toekomst mogelijk compatibel met PS5

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Riyakuya

    • 4 juli 2022 13:22
    Gaat het dan toch spontaan mogelijk zijn om ps5 games met een ps4 controller te spelen of blijven ze hangen in hun illusie dat dat niet kan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 4 juli 2022 14:18
    @Riyakuya Ze doelen hier voornamelijk op oudere accessoires, denk ps3 controllers, etc. De ps4 controller werkt al op de ps5. De reden waarom ze niet werken op ps5 games is omdat ps5 games gemaakt worden om gebruik te maken van specifieke dual sense mogelijkheden die een ps4 controller niet heeft.
    Ik ben het met je eens dat ze ontwikkelaars van games zelf moeten laten bepalen of ze deze mogelijkheden gebruiken, en zo nee dat dan ps4 controllers gewoon moeten werken. Maar technisch gezien werkt een ps4 controller gewoon prima op de ps5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 4 juli 2022 16:29
    @Messtranor het is geen excuus. Voor een ontwikkelaar is het geen enkel probleem om een normale trilfunctie te ondersteunen. Dat zou het lokaal multiplayer spelen een stuk voordeliger maken. Tevens is dat ook te zien met third party games die zonder enige problemen op bijvoorbeeld de Xbox werken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 4 juli 2022 20:11
    @Riyakuya Ik geef geen excuus, ik zeg wat de redenatie erachter is. Learn the difference

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 4 juli 2022 14:26
    @Riyakuya

    Wat @Messtranor zegt. Ps5 games ( en de meeste gebruiken de dualsense features en zolang die features er in zitten is het verre van een illusie dat ps5 games niet met de DS4 werken maar gewoon de waarheid)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 4 juli 2022 16:30
    @coola onzin. Ze kunnen het gemakkelijk implementeren. Games hebben altijd en zullen ook altijd prima werken zonder haptische feedback van een dual sense controller.

    Edit: denk zoals hierboven benoemd maar aan 3rd party games en ps games die op pc uitkomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El hunterr

    • 4 juli 2022 17:23
    @Riyakuya

    Messtranor en Coola willen graag de informatie delen die ze van Sony krijgen. Ze bedoelen het goed, maar helaas zijn ze in de PR gelul getrapt. De zogenaamde belangrijke Dualsense functies kan je namelijk gewoon uitzetten in de PS5 instellingen. Ik heb ze namelijk uitstaan… ze voegen geen klote toe en zuigen je batterij leeg.

    Punt 2. Je kan eigenlijk al PS4 controllers gebruiken met PS5 games via Remote play op de PS4/Mobile/PC.

    Je hebt inderdaad gewoon gelijk om te spreken van een illusie. Sony heeft gewoon een bewuste blokkade om Dualsense controllers te verkopen. De gegeven argumenten zijn gewoon onzin.

    Maar het zal een kwestie van tijd zijn voordat er derde partij USB sticks komen zodat je elk Bluetooth controller op de PS5 games kan gebruiken. Zoals 8bit duo of Mayflash. De laatste heb ik namelijk zelf in bezit om Switch Pro controller te gebruiken op de PS3/4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 4 juli 2022 19:03
    @El hunterr Vraagje, bij Returnal, hoe gebruik jij de secondary fire mode van je wapen?

    En dank je dat je zo'n hoge pet van mij op hebt dat je denkt dat ik direct in contact sta met sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 4 juli 2022 19:40
    @Messtranor er zijn genoeg games in het verleden geweest waarbij wapens een secundaire schietmodus hebben. Ook daar is nooit een probleem mee geweest, niet op consoles of op pc. Wellicht dat het dat stuk van de gameplay dan iets aanpast maar het neemt niet weg dat de game nog altijd gewoon speelbaar kan zijn dan.

    De haptic feedback van de ps5 controller is in principe niets meer dan een evolutie van de trilfunctie uit andere controllers. Zeker een toffe ontwikkeling maar geen must have voor games. De Switch lite heeft helemaal geen trilfunctie en ook daar kun je prima op gamen zonder dat je iets mist.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 4 juli 2022 20:07
    @Riyakuya ok, maar heb je mijn comment ook daadwerkelijk gelezen? waarin ik zeg dat ik OOK vind dat het een optie moet zijn in games waar het niet gebruikt wordt om met de ps4 controller te spelen?
    Dus ik snap je reactie niet helemaal dat ik "info van sony wil delen".
    Komt een beetje over alsof je alleen gelezen heb dat ik zeg dat de ds4 al werkt, en toen automatisch aannam dat ik t dan maar 100% met coola eens was.

    Als je iets verder had gelezen bij dit artikel zie je zelfs dat ik persoonlijk de ds4 een betere controller vind. De dpad van de dual sense is een achteruitgang, en idd de batterijduur ook.
    Enige wat ik zei is wat de redenatie van sony is, en dat de ds4 technisch gezien gewoon ondersteund wordt op de ps5.

    En nee, haptic feedback is geen evolutie van een trilfunctie. Nogmaals, daarmee zeg ik niet dat men niet zonder zou kunnen, maar als je dat zo ziet snap je echt niet wat haptic feedback inhoud.

    Een trilfuntie is letterlijk dat, het laat de controller trillen.
    Haptic feedback geeft weerstand op de triggers waardoor je behalve gevoel ook verschillende functies onder dezelfde knop kan zetten, zoals bijvoorbeeld bij returnal.

    Dus het ene zit in de hele controller, het andere zit onder de knoppen. niet hetzelfde

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 4 juli 2022 20:44
    @Messtranor dat van de info van Sony delen was ik niet maat!

    En de triggers zijn inderdaad een ander deel, ik had het vooral over de geavanceerde trilfuntie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 4 juli 2022 20:52
    @Riyakuya Ah ja, dat was @El hunterr, d'r zaten effe 2 mensen door elkaar heen te praten. Mijn excuses.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El hunterr

    • 5 juli 2022 08:52
    @Messtranor
    Leuke vraag, maar ik heb geen Returnal of heb interesse in de game. Ook komt de game naar de PC.

    Zeg nergens dat je in direct contact staat. Iedereen van elk bedrijf krijgt de standaard PR praatje over zich heen. Het aan de persoon zelf om het te geloven.

    "De reden waarom ze niet werken op ps5 games is omdat ps5 games gemaakt worden om gebruik te maken van specifieke dual sense mogelijkheden die een ps4 controller niet heeft"

    Ik reageerde gewoon op de bovenstaande quote met twee voorbeelden dat het pure onzin is.

    @Riyakuya
    De situatie van Microsoft kan ik nog wel begrijpen met het controller gebeuren. Was namelijk geen bluetooth en dat andere was mss ingewikkelder, geen idee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 5 juli 2022 09:35
    @El hunterr ok, mar mijn verdere reactie die ik per ongeluk aan @riyakuya gaf ga je dus verder gewoon aan voorbij?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    El hunterr

    • 5 juli 2022 10:42
    @Messtranor
    Zoals ik zei reageerde ik puur op "PS4 controller werkt niet PS5 games door special Dualsense features" wat jullie beide zeiden en dit was precies ook wat Sony zei op de vraag van PS4 controllers bij de release van de PS5 . Gaf gewoon twee voorbeelden waarom het feitelijk onzin was.

    Ik lees graag je mening over deze dingen en leuk dat je mensen probeer te overtuigen. Maar mij boeit dat niet echt bepaald. Gebruik wat voor de hand ligt en speel je games wat je lekker vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 4 juli 2022 19:45
    @El hunterr ja ik weet nog toen de ps5 uitkwam dat er aardig wat reacties kwamen van mensen die het hadden uitgeschakeld. Het is niet voor iedereen weggelegd. Ik ken ook genoeg mensen, mijn zoon bijvoorbeeld, die helemaal geen trilfunctie gebruikt omdat hij het constante opladen van de controller vervelend vindt. Die optie moet er ook altijd zijn, de vrijheid om te kiezen. Microsoft was daar ook schuldig aan toen ze van 360 naar One gingen. Spontaan kon je de 360 controller niet meer gebruiken terwijl die nog prima bruikbaar was voor de meeste games. Van One naar Series zijn ze daar weer vanaf gestapt gelukkig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 4 juli 2022 13:56
    M’n move controllers van de ps3 gebruik ik al sinds dag 1 op de ps5 voor vr games samen met m’n os4 vr headset en camera. Dus voor een deel werkt dit zoiezo al. Maar als dit ook voor games gaat betekenen dan moedig ik dit zeker aan :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 4 juli 2022 14:32
    Geen idee waarom iemand een ps3/4 controller zou willen gebruiken de dualsense is vergeleken met die meuk 1000x beter uiteraard fijn als je nog goede controllers hebt liggen maar die van mij hebben losse pookjes etc

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 4 juli 2022 14:39
    @R.J De ps4 controller heeft een veel betere d-pad dan de ps5 controller. de ps2 controller heeft geen analoge triggers. Beiden zijn voor spelers van fighting games voldoende reden om liever met die controllers te spelen.
    Als jij de reden niet ziet is dat uiteraard prima, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat dan voor iedereen geldt. Het is mooi dat straks de optie geboden wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 4 juli 2022 16:36
    @Messtranor Dat geldt natuurlijk ook andersom ik geef de voorkeur aan de ps5 controller.